Äter och dricker dåligt
Fick hem min nya hund i lördags och det har fungerat bra, han äter och dricker dock dåligt och pga så gör han väl förmodligen inte ifrån sig ordentlig utomhus, han kissade 1 gång och bajsade 1/2 gång igår och det är allt han gjort ifrån sig sedan vi åkte från förra ägaren i lördags eftermiddag. Kan detta bero på att det är en ny miljö eller bör jag bli orolig?

Tror inte du behöver oroa dig än, matlusten kan dippa lite när de kommer till ett nytt hem. Men kommer i regel tillbaka när de börjat göra sig hemmastadda :) Har haft båda sorterna, en omplacering som åt dåligt i ett par dagar tills hon kände sig mer bekväm och hemma och en annan omplacering som fortsatte äta med glad aptit och blev bekväm och hemma direkt. Så jag skulle inte oroa mig än, låt maten stå framme pch blanda inte i godsaker som tex leverpastej/köttbullar eller dyl :) Lycka till med vovven!
Om allmäntillståndet inte är förändrat så kan det mycket väl bero på ny miljö. Du kan ju pröva ge lite skonkost istället och se om han vill ha det.
||My Love For Animals Is Immortal||

Vad blev det för hund och var kommer han ifrån?
>>>Malum domesticum<<<
Han petade turligt nog i sig lite nu på morgonen, kissade en stor pöl inne och efter 30 min tråkig utevistelse så bajsade han tillslut. Så nu kanske det släpper. Tack för tipsen och viljan att hjälpa :-) #3 det är en mittel, köpte han från en uppfödare i Sverige
#4 Vad roligt! Välkommen som hundägare!
Det vet du säkert men tänk på att inte fya honom om han gör ifrån sig inne utan ta bara ut honom lugnt och stilla och beröm lite försiktigt när han sätter sig ute.
Lycka till nu ❤️!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 tack :-) och tack för tipset. Absolut, när han bajsade hos svärföräldrarna igår, inne, så berömde jag honom till och med för att jag var så glad att att han bajsade och ville uppmuntra det. Idag väntade jag tills han kissade klart, hämtade en handduk och kastade över och gick sedan ut med honom :-)
#6 jag hade inte väntat tills hunden gjort klart om den gör inne. Lyft bara upp och snabbt ut. De brukar sluta tvärt om man tar upp dom :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#7 det är inte så lätt när det händer i farten :-) Kan tillägga att han äter mer om maten ligger på golvet, gjorde en matleksak av en tom toarulle, la i mat och vek in kanterna. Den är tom nu så antingen har han tömt den i buren eller ätit upp maten :-)
Att lyfta honom när han kissar var en väldigt dålig idé, det gör bara spridningen på kisset betydligt värre. Jag upptäckte varför han åt dåligt, räknade maten för en hund på ca 10 kg som vuxen. Han vägde 4,5 när jag vägde honom på vågen så jag tror inte att han kommer väga så mycket mer än 6 kg som vuxen. Att han åt ca 1 dagsranson på ca 2 dagar va då kanske inte så konstigt. Men jag tycker fortfarande han dricker dåligt och vatten har han tillgång till så gott som helatiden, förutom på natten. Jag har fått honom, med lite tålamod, att bajsa ute. Men kissar gör han en gång om dagen på köksgolvet. Det spelar ju ingen roll hur mycket jag väntar ut det när han kissar 1 gång om dagen, då blir jag ju ståendes ute 24 timmar om dagen :-( I just detta fall önskade jag att jag hade en hund som kissade inne mycket, för då hade man haft bättre förutsättningar för att få han att kissa ute.
#9 Du kan inte förana när han är påväg att kissa inne? Om han beter sig oroligt, efter han har ätit, sovit, lekt? Det kan vara klurigt att få dom rumsrena ibland. Särskilt när det är lite rått väder ute. Han fryser inte?
Hur gammal är hunden och vad är det för ras?
#10 nej, tyvärr. När han ska lägga sig ner snurrar han ikring precis som en hund som ska bajsa, blir livrädd varje gång. Precis innan kisset kommer så far han ikring precis som att han busar, enda skillnaden är att han plötsligt sätter sig. Därav är det så svårt att läsa av kisset, jag kan ju inte skynda ut varje gång han är busig :-( #11 han är 8 månader och är en mittelspitz
Hade förra ägaren samma problem med maten och kisseriet?
Förlåt, glömde skriva att han inte fryser :-) #13 vet ej, kommer från uppfödare och där hände det olyckor lite titt som tätt. Tror inte att uppfödaren hade så stor koll på just kissande då det var några hundar att hålla reda på. Självklart kommer det lösa sig, han äter redan bättre, toarulle är toppen! Mottar dock gärna tips om hur man får honom att dricka mer och kissa, helst ute. Det fanns något mer jag tänkte skriva men har redan glömt :-)
Jo, nu minns jag. Jag fick tipset om att massera han försiktigt på magen för att stimulera igång kisset och av bajset. Kan det ligga någon sanning i det?
#15 det kanske kan fungera, du får testa lite försiktigt :) Min hund dricker också dåligt så jag häller vatten på hennes mat men det blir nog svårt om din hund inte vill äta så mycket från skålen. Testat låta maten svälla i lite vatten innan servering?
#15 Gör inte hundmamma som så att hon slickar för att stimulera? Det krävs nog inte mycket för att göra det med handen :)
Jo, därför tycker jag att det inte låter helt orimligt. Men hör och häpna, dagarna innan mens är jag så otroligt känslosam och idag när har bajsade och KISSADE ute på samma rastning var jag så glad att jag ville gråta. Det tog dock 45 min och jag kom in ca 20 min sent till jobbet men det var värt varenda minut.
#18 Skönt med framsteg!
#19 verkligen :-)
#20 det kommer säkert ordna sig tillslut med allt bara man ger det tid. Men tiden känns ju såå lång ibland.. :)
#21 ja, verkligen :-) Fick honom att kissa och bajsa ute idag med, efter att han spytt upp någon form av metallfolie, kanske är det de som ställt till det? Vet inte vart han fått det ifrån då jag hat haft honom i koppel ute och haft stenkoll Iom att jag vill se om han kissar eller bajsar. Men det är klart, dom är ju snabba de små liven.
Vår labbe var jättedålig på att dricka på somrarna, då brukade jag blanda bredbar leverpastej i vattnet så drack hon upp allt :-)
Jag hällde i någon matsked mjölk så att vattnet bytte färg och sen gick det jättebra!
Tusen tack för tipset, ska undersöka om det hjälper :-)