Vilken försäkring?
Hjälp mig med försäkringar! Hunden jag förmodligen ska köpa är ca 4 mån och från Irland. Den har en valpförsäkring på Agria som jag antingen kan ta över eller flytta. Vilket försäkringsbolag är bäst? Jag vill gärna kunna ha alla mina försäkringar på samma ställe, därför är jag lite osäker på agria.. Just nu har jag ingen försäkring men det lär väl bli så småningom om, tex hus, bil och personförsäkringar. Vad bör man välja? Jag tror jag skippar livförsäkringen, är det dumt? Känns som skitsamma om jag får ut pengar för hunden om den ändå är död.. Det är ju inte mycket pengar det rör sig om för en sån billig hund. Självrisken då? Jag funderar på en hög självrisk. Jag har en ganska hög buffert så om det skulle behövas så har Jag råd med en dyrare självrisk, känns tråkigt att betala lite mer varje månad om nu hunden aldrig behöver veterinärvård. Är det dumt tänkt? Tacksam för hjälp! Men orkar inte bli dumförklarad, faktiskt..
Jag har Folksam, riktigt nöjd med dem. De har tre "paket" man kan välja på: 25 tusen, 50 tusen och 75 tusen, där det ingår olika saker, så kolla upp det 🙂
Jag har ingen livförsäkring. Det enda det innebär är väl att man får tillbaka den summan man har som livförsäkring eller är jag helt fel ute?
Självrisken man man ju bestämma själv där. Jag har 1500 kr i självrisk plus 20 % utöver det (rörlig självrisk alltså)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har livförsäkring till min valp. Har Agria och är supernöjd. Livförsäkringen kostade inte många extra kronor i månaden och jag vågar inte att inte ha det om man säger så ;-)
Om jag inte har helt fel för mig är där en lägstanivå på liv? Jag skulle iaf inte skippat liv för den är bra att ha om olyckan är framme och tvingar en att ta bort hunden och bli ståendes med veterinärkostnad. Då täcker liv en del.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
På agria krävs ingen livförsäkring. 10 000 är max i livförsäkring för min valp. Men normalt tecknar man bara det hunden köptes för.
Hoppas det är ok att jag puttar upp denhär tråden? Vad har ni för försäkringsbolag? Ska skaffa en försäkring till min vovve med det är en djungel. Den försäkring som jag tycker har bäst pris och bäst vilkor är moderna, är det någon som har erfarenhet av dom? Har övriga försäkringar via länsförsäkringar och ringde till dom för att fråga vad mitt pris skulle vara för försäkring via dom, med rabatt. Men dom hänvisade till agria som sköter detta år dom eftersom dom äger agria men agria sa att dom inte kunde svara på det, därav sket jag i det.
Vilket bolag som är bäst beror en hel del på vad för ras man har och vad man vill ha för möjligheter till er sättning och vad man är beredd att betala. Jag har Folksam sedan några år tillbaka och är helnöjd.
#5 Tyvärr får man ingen rabatt hos Agria om man är kund hos Länsförsäkringar, även om de är "samma" bolag.
Vi har Folksam och är nöjda med priser och villkor. Tidigare hade vi Agria på ena hunden men då det var mer än dubbelt så dyrt jämfört med Folksam så bytte vi.
#7 enligt länsförsäkringar så får man rabatt om man tecknar hundförsäkringar via dom men som sköts via agria. Vad rabatter är vet jag ej, jag gav upp helt enkelt.
Du kan räkna ut försäkringspremien på Agrias hemsida, har jag för mig. När det begav sig jämförde jag en massa bolag hit och dit och för min del stod det mellan IF, Folksam och Agria. Till slut blev det Agria eftersom vi hade alla andra försäkringar hos Länsförsäkringar. Jag minns inte hur det blev angående rabatt men jag vet att vi i alla fall får rabatt på bilförsäkringen pga samlade försäkringar.
#9 det har jag testat på samtliga bolag som jag funderat på, blandannat via länsförsäkringar, men jag tror nog inte att rabatten kom med då, fick inte den specificerad iallafall
Funderar på moderna eller dina försäkringar.
Jag har för mig att jag inte fick rabatt hos Agria för att jag hade övriga försäkringar hos LF, däremot räknades Agriaförsäkringen in så jag fick rabatt hos LF (hem, fritidshus, olycksfallsförsäkring för mig). Jag har alltid haft Agria till mina djur och är mycket nöjd med dem. Aldrig något strul med utbetalningar trots att mina djur varit sjuka och skadade en hel del (för Skroffans sista fem år i livet fick jag ut 170 000:- inklusive livförsäkring). Värt att tänka på är vad som ingår; Rehab? Tänder? Medicin? Om hunden redan har en försäkring och har varit sjuk så skulle jag aldrig byta. Angående livförsäkring så har jag valt att ha det på mina hundar. Helt krasst, jag vill ha en ny hund om min nuvarande dör. Främsta anledningen är dock att såvida inte hunden dör av ålder så har man ofta en hel del utgifter i samband med dödsfallet. Trots att jag hade bra veterinärvårdsförsäkring på Skroffan så gick självrisken och omkostnaderna i somras ungefär jämt upp med hennes livförsäkring. Att betala runt 10 000:- när man får med sig hunden hem från veterinären är väl en sak, men när man åker hem med ett tomt koppel… När det gäller fast självrisk så skulle jag passa mig lite för det. Toppen om man har en hund som är sjuk någon enstaka gång i sitt liv eller får en jätteräkning - men premien höjs rätt saftigt för varje gång man använder försäkringen. Har bekanta som betalar bort emot 8-10 000:- i premie för att de använt försäkringen några gånger. Byta bolag kan de inte heller för hunden har ju restriktioner…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag själv står i valet mellan IF och Agria. Agria framstår ju som mycket bättre, men det blir mycket dyrare än IF. Min fråga är då: Hur mycket täcker de? Jag planerar English toy terrier och kan därför inte fylla i fullständigt, men när jag kollar priset sätter jag att hunden är 8 veckor gammal. Jag har fyllt i Stor hundförsäkring (2500 kr fast självrisk och 20% rörlig + 10.000 kr liv) och där står det:
I Stor hundförsäkring ingår veterinärvårdförsäkring som gäller under hela hundens liv. Du kan även välja att ha livförsäkring för hunden. Den gäller upp till 10 års ålder.
Med Stor Hundförsäkring får du extra trygghet för din hund om den blir sjuk eller skadad. Det innebär att maxbeloppet för veterinärvårdskostnader är förhöjt till 60 000 kronor per år och att du får ersättning för den medicin och rehabilitering veterinären ordinerar.
- Du kan välja fast självrisk vid veterinärvård.
Välj mellan 2 500 kronor och 4 500 kronor. - Du får snabb och bra hjälp vid skada av våra engagerade Medarbetare.
I Agria är det 2500 kr fast självrisk och 15% rörlig + 10.000 kr liv. Där har vi fyllt i allt som gynnar en sällskapshundägare, dvs medicin och rehab. Man får även rabatt för medlemskap i Svenska Terrierklubben och 30% valprabatt.
IF kostar oss 3180 kr/år om vi betalar med autogiro 1 gång/månad. Agria ligger på närmare 5800 kr/år om vi betalar med samma metod. Båda försäkringarna har 50.000 kr i ersättning/år.
Vad tror ni?
Uh, dessa försäkringar, jag blir alldeles snurrig.
Kolla på If och deras fasta självrisk! Kan vara ett vettigt alternativ!
#13, räkna inte bara med valprabatten utan vad det kommer att kosta i fortsättningen. Har hunden varit sjuk eller skadad så kan det vara väldigt dumt att byta försäkringsbolag senare eftersom det ofta blir restriktioner, så kolla verkligen noggrant innan att det är ett försäkringsbolag du vill ha hundens hela liv.
#15, Förutom att premien rusar i höjden om du använder försäkringen.
Ju mer du använder den, desto högre blir premien. Vet faktiskt flera som landat på runt 10 000:- om året i premie när de haft If. Annars är definitivt tanken med fast självrisk en god idé.
Jag vet inte hur det är med nya bolaget Svedea (Swedea?) men annars är Agria det enda bolaget som har full veterinärvårdsförsäkring hundens hela liv. Hos de andra bolagen sjunker ersättningen när hunden blir äldre.
Många djurägare resonerar att man ändå inte utsätter en äldre hund för större ingrepp med mera men jag vill i alla fall ha den ekonomiska möjligheten. Har man en hund som är pigg och fräsch så finns det egentligen ingen anledning att inte behandla den även om den är gammal - och för många raser är till exempel 10 år inte särskilt gammalt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8 När jag ringde Länsförsäkringars kontor och frågade så skrattade mannen i telefonen och sa att "ja det hade varit bra om man fick det, men så är det tyvärr inte"… när jag frågade om man får rabatt när man är kund hos Länsförsäkringar och önskar teckna hundförsäkring hos Agria.. :/
#17 jag förstår det, för det är inte riktigt så det fungerar. Tråkigt att då fick ett sådant dåligt bemötande, att skratta åt en kund/ev kund är långt ifrån bra kundbemötande. Du kan inte gå in på agria hemsida / ringa till agria och teckna försäkring och sedan få rabatt hos lf, för då har du ju valt agria som bolag och varför ska då lf ge dig rabatt? För att få rabatt måste du försäkra ditt djur via lf, köpa försäkringen av dom direkt. Det är lite knöligt när olika bolag och företag äger varandra men det är tyvärr så det funkar fungerar.
#16 Vi räknade bort all rabatt när vi fick fram den slutgiltiga summan. Tack för att du hjälpte mig till det tydligare! Vi lär alltid ha ett medlemskap i Terrierklubben om den är bra, men valprabatten gäller bara första året med Agria. Vi lär hamna på Agria i slutändan, men håller oss öppna för andra försäkringar :)

Jag har if på alla djur utom en av hundarna, katter och hus, däremot bilarna och motorcyklar har vi annat för där hittar vi bättre försäkringsvillkor till dessa.
Jag har aldrig haft problem med if och har använt dem även till hästarna, där vi tyvärr hade en som blev sjuk och inte klarade sig.
Det jag också tycker är bra med if är att man har sin fasta självrisk och inte procent på beloppet ytterligare.
#15 Vet flera som använt If:s försäkring och aldrig varit med om en sån stegring på premien. Låter konstigt…
#20 Precis! Den fasta självrisken är en enorm fördel!
#20 och #21 Då blir jag nyfiken på lite för- och nackdelar med If! Även Agria, men det kanske ni inte har koll på? 🙂

För och nackdelar.
Som jag skrev ovan har jag behövt använda min försäkring på flera djur, det värsta var hästen och dyrast, inga konstigheter, inga diskussioner och en massa frågor mm. Aldrig varit några ifrågasättande oavsett i vilka tillfälle jag behövt utnyttja försäkringen.
På if har man (kanske även på andra/alla?) en bonuspott som man kan nyttja när/om man behöver nyttja försäkringen, denna pott kan då täcka självrisken, vilket det har gjort när jag hade min yngsta hund sjuk. Inte illa.
En hund som av olika anledningar behövde flytta från sitt tidigare hem bor hos oss numera, hon kom för ca 6 månader, henne kan jag inte försäkra i if. Hon är över fem år och inte nog med att försäkringen blev dubbelt så dyr, trots att jag har fyra andra där, så hade hon ju inte fått samma skydd eftersom hon är så gammal. 5 år är en magisk siffra…Henne har jag kvar i Länsförsäkringar. Men har ingen erfarenhet alls om Länsförsäkringar.
Jag hade en tjänstehund tidigare och när han blev sjuk och veterinären vill e ta bort honom, vilket vi gjorde (han blev 8 år) hade vi Folksam. Eftersom det är ganska mycket arbete i en tjänstehund så hade jag en högre livförsäkring på honom, men då skulle de plötsligt ha INTYG att han kunde allt jag nämnt och att han varit tjänstehund. Det räckte inte med intyg på att han jobbat utan de skulle ha allt. I den stunden blev jag tokig, min bäste vän hade ryckts ifrån mig och alla dessa intyg hade ju inte varit konstigt att be om när jag täcknade försäkringen men då jag betalat alla premierna i alla år och komma med det när han inte fanns! Ja, sedan efter detta har jag inte testat Folksam på något eller någon. Men det är Folksam, eller var, dessutom för många år sedan.
Så det där med för och nackdelar är ju svårt egentligen. Som helhet gillar jag if, mycket för deras sätt när jag behövt använda mina försäkringar i jämförelse med ovan nämnda bolag. Dessutom är jag också glad i att jag kan välja en fast självrisk och slippa ytterligare %. Då vet jag alltid vad det blir. Med % kan den ju variera på annat sätt.
Dock är jag int säker på om det inte oftast i slutänden blir +-0 :D
#23 Hur fungerar bonuspotten? Blir det dyrare efter 5 år, oavsett hur mycket man nyttjat försäkringen eller ej? Synd att det var så krångligt med Folksam då.. :/ Tycker också att det känns +- 0 som om någon betalar med dina sparpengar, ungefär 🤔Tack för svar!
Tanken har slagit mig att månadsspara istället för försäkring, min tidigare hund veterinärkostnaderna inte rysligt dyra på alla de år jag hade honom och jag har denna gång valt en frisk ras Men jag är lite för skraj av mig så jag kommer att ha försäkring tills vidare, kanske tar jag bort den när han blir äldre (han är 7 månader) och sparar istället.

Jag har hundar och allt annat försäkrat genom if. Det har aldrig varit något strul, alltid hjälpsamma. Har fast självrisk och nöjd med det.
Jag har valt If av ekonomiska skäl, pga.självrisken.
#25 Men man hinner väl knappast spara upp sig i de summorna, dessvärre?
#28 det beror ju på hur mycket man sparar och hur mycket hunden är sjuk. Väljer man en hundras med många kända sjukdomar så skulle jag inte våga spara. Fördelen med att spara är ju att inte pengarna försvinner någonstans i onödan och om det krisar så kan man låna utav dom, det tråkiga är ju om hunden behöver veterinärvård tät inpå det att man köpt hunden eller ofta. Sparar man 250 kr på ett bankkonto (ungefär det som min försäkring kostar) så får man ihop 3000 per år, det är ändå ganska mycket beroende på vad som kommer hända. Min förra hund var i princip kärnfrisk hela sitt liv, de sista åren i sitt liv var det vara " småfel som bara kostade ca 500" varje gång, hade jag haft försäkring på honom så hade jag förlorat massor av pengar. Nu tänker jag hur som ha försäkring, och jag har det, vågar inte chansa. Möjligen att jag tar ställning till detta om några år, vi får se.
#29 Jag skulle aldrig våga endast spara. Min hundlärare sa att man brukar säga att man ska ha minst en månadslön på kontot i spar + försäkring. 3000 kr försvinner snabbt på kanske bara ett enda besök.
Bara det funkar för dig!👍
#30 tror nog att du missuppfattade mig, för jag har försäkring Iom att jag inte vågar chansa på att spara. 👍
#31 Jag förstod det, men var nog lite otydlig. "Bara det funkar för dig" var menat att det är helt OK oavsett hur du gör nu och framöver! 😃
Jaha. Du menade så :-)
Fick hem papper på min försäkring igår och höll på att smälla av, 571 kr extra om året för att ha autogiro och så hade dom en % ökning på premien beroende på när man ville betala, ju oftare man ville betala ju dyrare vart det :-o Ska ring dom idag, den informationen fick jag inte när jag ringde och tecknade försäkringen.
#34 Oj, det var inte lite! När jag har kikat har det rört sig om kanske 180 kr/år om man betalar månadsvis istället för årsvis. 571 lät ju inte så lite! Och %-ökning på det. Huga!😮
Jag kollade fel, det var något under 200 lappen, ringde och pratade med dom om detta och fick ner kostnaden från 238 kr i månaden till 18x någonting i månaden, fast det betalas i per år. Att de, trotts att dom briste i informationen till mig vid försäljning av försäkringen, löste detta på ett smidigt sätt gör att jag får ett seriöst intryck utav bolaget och hoppas på att dom fortsätter att vara lika smidiga att ha å göra med.

Jag tycker att en försäkring är mer än bara få ut pengar, det är även en trygghet. Naturligtvis kan man spara några tusen i månaden och om ingenting händer så har man inte heller förlorat några pengar. Men om någonting händer, försvinner dessa pengar snabbt och nästa gång så står man där och ska trolla fram en halv (eller hel) månadslön. Och detta skriver jag inte för att någon i tråden har påstått någonting annat utan mer som ett tillägg om någon som läser tråden funderar över huruvida det är värt det eller inte. Har en inte råd med försäkring så har en sällan råd att inte ha någon försäkring!
Ca 42.000kr har min 2,5 åriga hund kostar senaste veckan. Så jag är väldigt glad att jag har en försäkring som täckt väldigt mycket. Jag har Folksam.
#38 låter inget vidare. Vad är det som hänt? Hoppas hon blir bättre snart.
Vi har Agria till vår eurasierhane och betalar ca 3600 om året. Då har vi 1800 i fast självrisk och 15% rörlig, Maxbelopp 50 000 plus medicin och rehab. Är väldigt glad att vi tog så högt försäkringsbelopp och rehab då han fick problem med knät förra året (bara 1,5år gammal). Totalt fick vi ut ca 30 000 från försäkringen bara under 2015 för undersökningar, operation och rehab, vill inte veta vad vi hade fått betala utan den.