Hemlagat hundfoder - För- och nackdelar
Hej! Jag håller på med en uppgift i kursen Hundkunskap där jag ska skriva om fördelar och nackdelar med hemlagat hundfoder. Jag har lite svårt att hitta information om detta så jag tänkte om någon här kunde hjälpa mig! Skriv gärna om egna erfarenheter också om ni vill. Finns det i något läge det passar bättre med att ge sin hund hemlagat foder? Sämre?
Tack på förhand!
Vad menar du med "hemlagat"? Menar du att man kokar/steker grejerna hunden ska äta eller BARF?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det man kokar/steker själv :)
Det enda vi tillagar är organ för att göra godis utav det. Tror många ger rått kött och inte tillagar det..
#2 Varför tillaga maten över huvud taget? Hundar kan inte göra upp eld = onaturligt. Man bryter ned viktiga näringsämnen osv. Dessutom blandar många i saker som hundarna inte behöver. Pasta, ris, potatis osv. Ofta utifrån en mänsklig tallriksmodell där kolhydraterna är huvudråvaran. Finns näst intill inga fördelar med att tillaga maten. Bara en tanke :) Kolla på BARF istället! Där kombinerar man rå föda. Kött, ben etc. själv och du kan säkert hitta massa information :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4 Jag har svårt för "onaturligt" som argument :) Ta vattenskålar t.ex. Hur onaturliga som helst, men knappast värre än att dricka från marken.
Okej, tack så mycket för svar! :)
Fördelen är ju att man exakt vet vad hunden får i sig för råvaror, nackdelen är att det är svårt att veta om hunden får i sig den näring och vitaminer som den är i behov av eftersom att de flesta torr och färskfoder innehåller tillsatta vitaminer och vitaminerna ur det råa köttet försvinner om man kokar eller steker det. Men sen finns det ju faktiskt dem som tillagar egen mat av olika anledningar och då kan det vara bra att själv tillsätta vitaminer i maten. Det finns ett pulver som heter standardt laga mat som innehåller massor av vitaminer och som är till för de hundar som får just hemlagad mat. Har man koll på att hunden får i sig det den behöver så brukar det kunna funka bra med egen lagad mat men jag anser att man först och främst bör ge färsk/torrfoder eller barf :-)
#5 Fast vatten som vatten… Kött som man kokar/steker är inte detsamma när det väl är tillagat.
#5 Fast grundidén att hunden dricker färsk vatten ur något är ju inte onaturlig? Tillagad mat däremot existerar inte utan människan. Samma sak med täcke, koppel, skor, tassalva etc.
//Ambrose
#9 Hade hundar existerat utan oss då?
Jag menar att vi gör massa saker med våra hundar som är helt onaturligt, men det behöver inte per definition vara dåligt.
#10 Utan oss. Njaa. Utan alla våra prylar? Ja :) Jag säger inte att allt onaturligt är dåligt. Jag försöker säga att det onaturliga ofta är onödigt. Stor skillnad :)
//Ambrose
Tack för svar! Det är just hemlagat foder jag ska skriva om och alltså inte färskfoder eller barf. :)
Jag ger min hund hemlagat. Framförallt pga att hon vägrar äta det fodret som han kan, dvs veterinärfoder för leversjukdomar. Nu gör jag mat enligt recept från veterinären, men den mängd högvärdigt protein hon kan äta och tillsatt kolhydrater och grönsaker till det. Som tillägg får hon olja, vitaminer och äggskal. Fördelen är att jag vet exakt vad det är hon äter, jag kan variera lite när hon tröttnar på något (hon är extremt kräsen), och att jag har en piggare och gladare hund när hon får mat i dig. Nackdelen är att det är både dyrt och tidskrävande.
Jag ser bara fördelar - men jag ger inte "lagad mat" utan rå föda. Eller rättare sagt dom får rått kött och kokta grönsaker 🙂
Klart hemlagad mat är bättre än köpt tillagad mat.

Mina hundar fick hemlagad mat, mest tillagat men även endel rått - tills veterinären bad mig sluta med det råa. Hunden höll vikten och hade fin päls med den hemlagade maten. Det efter en hel livstid av en kliande som alltid var några kilo för smal på olika sorters torrfoder. Sista halvåret bytte jag till ett bra torrfoder istället, blev mycket lättare och mindre pill. Det enda tillskott hon fick var grönsaker.
Skulle säga som så att hemlagat inte är direkt fel, inte heller barf eller färskfoder men man kan med fördel fråga sin veterinär när man sätter samman sitt recept på hundmat så att man får med allt vad hunden bör få i sig.
#16 - det beror på ju helt och hållet på om veterinären kan näringslära eller inte. Det ingår inte så mycket av den varan i veterinärutbildningen😉
min veterinär sa att jag absolut inte skulle barfa mina hundar, att jag istället skulle sätta dem på foder med 60 % spannmål… eh? Så personligen litar jag inte på vetten gällande foder haha
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Nej jag har aldrig heller fattat det här med att rådfråga sin veterinär gällande foder hjälp till sin hund, jag vet att jag och många fler vanliga hundägare utan någon veterinärutbildning besitter mycket högre kunskap om foderlära än våra veterinärer:-)