Unghund
Drar mig lite för att skriva ut om problem men behöver verkligen någon att bolla med nu…
Riley är 15 månader, totalt tom i bollen och samtidigt väldigt vuxen av sig. Ena stunden kan han sköta sig exceptionellt för att i nästa stund inte fungera alls.
Vi kör mycket lydnad just nu för att få upp samarbetet mellan oss och under träning är det full fokus på mig och vad jag gör, lyssnar jättefint och vill verkligen jobba. Men utanför träningssammanhang blir han bara knepig, han lyssnar inte, ser inte att jag finns och vill inget - inkallningen är för tillfället obefintlig utanför lydnadsplanen och han är bara jobbig. (Är medveten om att han är unghund!) Han har fått någon fixidé att skälla på helt random saker (vi snackar råskälla och dra som en tok) och ärligt talat vet jag inte hur jag ska lösa det när han slår dövörat till såpass som han gör. Problemet är också att man aldrig vet vad han kommer skälla på, då det ena dagen kunde vara den där cykeln som ven förbi i 190, för att nästa dag lugnt och sansat gå förbi flertalet cyklar i hög hastighet - helt tyst.
Är det bara att dra med honom, ignorera och inte bry sig? Är det enbart unghunden i honom? 🤔
Kan tillägga att han är extremt kräsen när det gäller godis/mat, svarar inte på leksaker och har hög integritet så det där med belöning är svårt. Han är heller aldrig lös mer än i lina eller när jag känner att det kommer funka till 120 %
Jag har ingen aning, jag ville nog mest få ur mig allt. 🤦♂️
Unghundshundar är… ja… ibland vill man slita av sig håret och gå i terapi. För att nästa dag vara stolt som en tupp :P Min är på väg igenom den perioden nu, och jag hade henne faktiskt i lydnad när jag var ute bland folk. Hon drog som en tok, och försökte springa fram och hoppa på alla hon såg. Av ren social glädje. Lagom kul med 30kg Rottweiler. :) Jag har ett "här" kommando, som betyder "gå vid min vänstra sida" som ett slarvigt fot utan krav på att hon ska kolla på mig. Det är inte ett kommando som jag belönar upp (såvida hon inte har varit ovanligt extremt jätteduktig) utan det är ett rent krav. "Du ska gå här och du ska skärpa dig". Låter kanske inte så kul, men hon behövde verkligen ha de ramarna och den styrningen. När hunden inte kan tänka själv p.ga. alla hormoner osv, så får man ge dem så få alternativ som möjligt att spendera hjärnkraften på. Nu de senaste 2 veckorna så har jag haft henne lös på alla promenader. Hon kan busa och leka och har lärt sig "frihet under ansvar" trotts att det är människor och andra hundar i närheten. Just tack vare att jag var så ovillkorlig förut. :) Vad gäller skällandet. Prova att skvallerträna. Så fort han ser något och skäller, eller du ser att han är på väg att skälla. Tryck i honom en godis. Han behöver inte ta den villigt.. han behöver inte få beröm.. bara stoppa in den i munnen på honom. Ha alltid godis med dig vart du än går. Om du är väldigt noga med det så kommer det inte ta många veckor innan han: Ser något konstigt, kollar på dig "Matte, du ska ge mig en godis nu" :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Ja, känner igen mig i det, stolt som en tupp ena dagen och terapi nästa dag.
Han är inte särskilt social av sig, (inser stundvis att han låter så tråkig och opersonlig haha), tycker om det där "håller du dig på din sida håller jag mig på min". Men när han börjar gaffla är det ändå 25 kg i kopplet, han behöver definitivt ramar och styrsel i de stunderna. Är det ett mildare slag han får räcker det med ett skarpt nej och att korta kopplet och tuffa på, men när han slår över som mest är det ungefär som om alla säkringarna går.
Med skvaller… Vi har försökt det, med varierande resultat men godis är liksom en skit i rymden för skallet är så pass självbelönande. Tippar på att det är vakten som slår till, och då finns bara "det".
Föräldrarna har lillebror till min hund, en sexmånaders grabb, och de är så annorlunda i psyket och allt och stundvis undrar jag om jag fått ett monster 🤪
#2 Kompisens unghund hade en period när han fick totalt spel på allt konstigt. Utfall, skall, rena attacker. Rullstolar, folk i mörkret, andra hundar, någon som tittade lite konstigt, gick lite konstigt, resväskor… ja… Hon bara tryckte in godiset. Tugga och skälla samtidigt är lite svårt. Skit i om hunden vill ha det. Han SKA ta det. Och fortsätt proppa tills hunden blir tyst. :P Om det blir lättare.. håll honom i halsbandet med vänster hand och proppa godis med den högra.
//Ambrose
Det där är min hund på pricken, det kan vara allt möjligt konstigt och dagen efter är det helt ok. Men jag får testa det igen, se om det funkar bättre nu.
Tänkte också, kan det vara stress? Osäkerhet? För han är inte alls stressad eller osäker i övrigt liksom.
#4 Det är svårt att säga, för jag känner inte din hund, men kompisens hund (Aussie/Lapphund) har dels en viss mängd stress. Kommer alltid med aktiva/reaktiva hundar. Men han är även socialt osäker. Inget man inte märker om man inte känner honom. Han har inget behov av andra människor än sin matte. Han hälsar snabbt, bara för att få det överstökat, om en främling vill hälsa, men det är inte så att han tycker "Ooh va trevligt!". En pinne är roligare. Den sociala osäkerheten finns där, och nu när hela huvudet snurrar med hormoner så kommer den fram på riktigt. Sedan är han inte dum heller. Han vill inte hälsa. Skäller på människan. Människan går sin väg. Vinst! Klirr i kassan! Nytt beteende inlärt :P Så det kan även vara en fix idé/något inlärt. Antagligen så kommer det att minska när din hund blir äldre. Problemet är om det blir en vana, och din hund börjar göra det för sakens skull. Inte p.ga. översvallande kännslor och hormoner.
//Ambrose
#3 Nyfiken fråga: Vad ger det för effekt att proppa munnen full med godis sådär? 🤔
#6 Hunden glömmer skälla/göra utfall.
#7 Men hur tänker hunden om godiset? "Skitsamma" eftersom den är i sin egen lilla värld, "Nu var jag duktig" eller "Aha, godis istället för skälla!"? Fast det kanske varierar :)
#6 Och man skapar ett nytt beteende för stimulit. Från början så kanske Konstig människa -> Intresse/utfall. Genom att proppa med godis så ändrar man detta till Konstig människa -> godis från matte. Hundar är väldigt simpla varelser. De tänker inte. De agerar. De kan inte försvara sig mot sådan här träning för det sker på en så extremt grundläggande nivå att deras beteenden blir rent automatiska. Som exempel. Min egen hund. Det ringer på dörren. Hon springer dit för att hälsa för det kommer en människa. Om jag istället slänger in en näve godis i vardagsrummet så kommer hon sluta förknippa ringklocka med besök, och istället förknippa det med godis i vardagsrummet. Rent automatiskt. Ren reflex. :) Plötsligt är kalabaliken i hallen borta när det kommer besök, för min hund har sprungit in och satt sig i vardagsrummet ;)
//Ambrose
Jag har hört denna teknik med godis vid skall men min snabba tanke är ju att man berömmer skall då och inte bryter en vana, vill ju verkligen inte uppmuntra till skall även om jag vill att hunden säger till att någon kommer.
#9 Tack för ett utförligt svar!
Unghundar är lite knäppa! Men det här med inkallningen förstår jag inte riktigt,hur har du gjort där? Jag fattar om han springer fram till hundar som är 2m framför, men går det inte att koppla honom 10 m framför en hund? Jag har tränat inkallning sen min unghund var valp och har nu en relativt säker inkallning, ser jag att hon är extra nyfiken på någon hund kopplar jag bara men det är inte så att hon sticker när den är 10m framför 🤔 Men jag fick i och för sig ett rejält bakslag när hon var unghund (10-12 månader)när hon började springa fram till andra hundar (den är 17 månader nu) då började jag koppla långt innan och tränade kontakt på längre avstånd sedan kortade jag sträckan tills hon kunde gå förbi en hund utan att springa fram. Man får ta bakslag med unghundar är inte fel på dig sånt händer! 🙂 Men pröva att träna på avstånd, träna kontakt och låt den aldrig belöna sig själv genom att springa fram! Finns vissa som låter hunden springa fram och sedan "skäller" på den men den metoden tycker jag är jätteknäpp 🤔
#5 Det är en collie jag har! Hittills har han aldrig uppvisat stress (såsom är ökänt för collies). Han har alltid varit en stabil och nyfiken kille som varit väldigt säker i sig själv liksom. Han är mer avlad åt brukshållet så det kan nog vara det reaktiva då, och hormonerna såklart. Men! Idag kom det bara fram ett varnings skall, och då bara för jag inte var tillräckligt snabb med godis. Men idag har jag matat matat matat vid sådant som han blåser upp sig vid och den metoden verkade ju funka, så vi kör på den och ser var vi hamnar.
#12 Så här ligger det till, han gillar hundar, är oerhört nyfiken! Han vill kolla allt och har noll koll på mig under "fria" förhållanden. Vi jobbar som tokar på kontakten sinsemellan men oftast tänker han att han klarar allt utan mig. Just nu har han dessvärre nosen i baken i stort sett hela tiden så det blir ju… Inte alltid så bra.
Jag låter honom inte springa fram till andra hundar, liksom lös kan jag inte ha honom alls för han sticker om något roligare dyker upp. Jag kan inte bryta hans koncentration. Vi har tränat inkallning osv men någonstans här kom ju bakslaget. Inte lätt med alla löptikar heller! Och när man måste "skydda" matte från ALLT.
Men vi tränar, med sele och lina på, men vi får ju aldrig till det där "naturliga" just för hans fokus är noll just nu.
#5 Fast det beteendet är ju väldigt rastypiskt för aussies. Bygger en bra relation med sin ägare och närmsta familj men inte superintresserad av andra. Skulle absolut inte kalla det för social osäkerhet, om han nu inte blir livrädd av att andra kommer och hälsar.
@adventuresofnavi | instagram
#14 Visst är det social osäkerhet. Sedan finns det ju olika grad av sådant. Han är inte socialt osäker för att han är ointresserad av andra. Utan i hans fall så hälsar han snabbt och intensivt på främmande bara för att bli av med dem. Han vill helst inte bli klappad etc. Man måste läsa hund, inte bara säga att ett visst beteende betyder en enda sak. Du menar alltså att en hund bara är socialt osäker om den är livrädd för människor? O.o Nyanser!
//Ambrose
#13 Fortsätt bara träna! En dag så kommer hormonsdimman lätta, och du kommer äntligen att få se vilken fantastisk hund du har lyckats jobba fram :)
//Ambrose
#15 Socialt osäker ser jag som lite mer än bara hälsa snabbt för att få det överstökat… Absolut inte bara om hunden är livrädd, såklart 🤔
Gömmer sig bakom matte, kryyyper fram för att hälsa, smått aggressiv vid okända beröringar, lätt att få panik vid nykomlingar, svårt att lära sig sin roll i hundlek.. Några exempel av vad jag ser som social osäkerhet.
Min systers schäfer går fram och hälsar på folk bara för att sen lägga sig i sin bädd, inte alls leksugen på vare sig leksaker eller pinnar om det inte är jag eller min syster i princip. Superstabil hund och inte det minsta osäker, bara ointresserad. Men hälsar alltid 👍
#17 En väldigt stor del av hundar som t.ex. hoppar när de hälsar på folk är egentligen socialt osäkra. "Anfall är bästa försvar". Hunden visar det motsatta beteendet mot vad man tycker att en socialt osäker hund borde göra, men hunden är inte mindre osäker för det. Det är t.ex. därför som en 5a på kontakten på MHt inte är ett speciellt bra betyg. Det är samma sak med utfall. Oftast är det rädda hundar som gör utfall, men en hund som gör utfall ser ju inte rädd ut eller hur? Överslagshandlingar är ett annat exempel. Är en juckande hund dominant? Översexuell? Sällan. Den är stressad och bara göra något för att bli av med energin. Du måste lära dig läsa hundar. Se anledningen bakom ett beteende. De är inte svart på vitt. "Hunden hälsar och går sedan och lägger sig" Ja, men HUR hälsar hunden. VARFÖR hälsar hunden på just det viset. Vilka beteenden visar hunden efter att den har hälsat? Osv osv osv. Jag har gått diverse mentalutbildningar. Jag är MH figgurant och har sett flera olika typer av hundar med olika beteenden. Jag brukar gå och prata med dommaren under MHn för att lära mig mer. Har otroligt duktigt folk runt omkring med som levt och andats hund hela sitt liv, och hela vägen upp till VM. Jag vet vad jag pratar om. Kan du inte bara lita på det, och på att jag kan läsa hundarna i min omgivning, istället för att bara komma med motargument? :)
//Ambrose
#18 "Du måste lära dig läsa hundar" Jag har inte träffat hunden. Endast gått på vad du skrivit. Du har inte skrivit att den hoppar. Bara att den hälsar för att få det överstökat och därför är socialt osäker. Det var det jag tyckte var missvisande för det lät väldigt svart på vitt. Vilket jag håller med om att saker och ting inte är. Absolut inte svart på vitt 👍 Men jag får ju utgå från information du gett, eller hur?
Jag kan inte bara tjoflöjt veta vad du har för utbildningar, eller? :) Vet du det om mig utan att jag gett dig informationen? :)
Inser nu att vi kapat tråden helt, ber om ursäkt till TS! 😊
#19 Precis. Du har inte träffat hunden ;)
Och det var du som började prata som om jag sa att "alla hundar som hälsar snabbt och sedan är ointresserade" är socialt osäkra. Jag pratade klart och tydligt om just kompisens specifika hund.
Jag använde honom som ett exempel för att visa på ett beteende.
Jag påstod aldrig att alla Aussies var socialt osäkra, även om flera av de jag har träffat är det, och jag påstod aldrig heller att din systers hund var socialt osäker :) Allt detta drog du upp.
Sedan är det inte heller så att alla hundar som hoppar är socialt osäkra. Hennes hund lyckades slå sönder min framtand för att han skulle hälsa när jag tog kort på honom, för tydligen var jag + kamera konstig = väldigt intensiv hälsning.
Min hund hoppar med. Betydligt mer än vad kompisens hund gör. Hon välter t.om. folk. Skillnaden är att hon mer än gärna hade hängt med en helt främmande människa hem, så hon är översocial + ouppfostrad. Men inte dominant som vissa "hundexperter" påstår är det enda andra alternativet när en hund hoppar. Osäker eller dominant.
//Ambrose
#20 Det är helt ok! Gav mig en del funderingar och fick mig att tänka på min hunds sett att agera, hur han gör och i vilken grad.
Så länge det inte spårar ur är ni fullt välkomna att diskutera.
Kör en liten uppdatering här. Gjorde som Ambrose tipsade om, när han började blåsa upp sig så matade jag med godis och sakta men säkert har han börjat återgå till så som han var innan. Det som fortfarande är värst (i hans ögon) är skrikande och lekande barn, men vi jobbar på det, för framåt går det! 🥳
#23 Härligt att höra! Kämpa på!
Det kan ta några månader att bli av med sådana här problem, men ni verkar ju ha kommit riktigt långt redan!
//Ambrose
Heja!👍
#24 Han är smart (och duktig) när han vill! Har gått med tummen i ögat på honom konstant nu. Vi har fått några bakslag också, men för det mesta går det framåt och jag hoppas det håller i sig och lägger sig helt nu. 🙂
#26 Vad roligt! 😃