Vilken ras?
Vi kommer med mest trolighet skaffa en hund nästa sommar, vilket är typ en dröm som kommer till öppfyllelse. Jag vet att det är 1.5 år tills vi kommer att köpa en hund, men jag gillar att förbereda mig i god tid och plugga så hunden har det så bra som möjligt.
Jag är för i nurvarande 16 år och har aldrigt ägt en hund själv men varit hundvakt och rastare till många hundar i alla storlekar och personligheter. Mina föräldrar är båda uppväxt med hund, min pappa har haft fyra (aussie, schäfer och två belgisk vallhund blandisar) och mamma har haft 3st (två golden och en labbe).
Vi kommer att ha ett delat ansvar, men jag kommer vara den som går ut och rastar/aktiverar den för det mesta. Nu så kommer jag till min fråga, vad för ras ska man skaffa?
Vi är en relativt aktiv familj som har en medelstor tomt, med skog och sjö i närheten och bor i en villa utanför en mindre stad. Vi vill ha en mellanstor hund som helst inte fäller allt för mycket, men är inget måste.
Min mamma vill skaffa en labbe, golden eller något liknande medan min pappa inte riktigt bryr sig om vilken ras. Själv så är jag väldigt osäker vad jag skulle vilja ha, men vill ha en relativt aktiv hund som gillar att vara ute (kommer mestadels göra klickerträning, agility, apportering och bara ta långa promenader i skogen)
Dock det vi alla söker i personlighet är en intelligent, trogen, aktiv hund som även kan vara lugn och gosig i hemmet. Helst inte en ras som är väldigt svårtränad eller skällig.
Just nu så funderar vi på: Golden retriver, labrador, australien shepherd, border collie och husky men är öppen för förslag
Golden eller labrador kan nog fungera. :)
Utifrån det du beskriver i aktiveringsväg passar inte aussie, bc eller husky, skulle jag säga, eftersom de är MYCKET aktiva raser och kräver betydligt mer än det du nämner ovan.
"På natten är alla katter svarta"
#1 Aktivering skulle vara promenader cirka var 3-4 timme (förutom natt), med längre promenader på morgon, eftermiddag och kväll tillsammans med cirka 1-2timmar aktivering minst per dag.
Har varit hundvakt åt några aussies och bc, samt två husky's (+ en blandis med jämthund). Väl medveten om att det är aktiva raser, och kan ha missformulerat mig, då vi vill ha en aktiv hund.
Husky är vi osäkra på, med tanke på hur mycket dem fäller. Men både jag och min pappa älskar bc och aussies.
Är just nu hundvakt till två små sötnosar på 9mån (en aussie och en bc) som har fått upp mitt intresse på dem raserna än en gång. Dem är så himla goa och mysiga, även om dem inte verkar lärt sig skillnad på får och kaniner (dem "vallar" både fåren samt mina två kaniner)
#2 Haha det gör dem verkligen, har lektion (man får ta med sig hundar, så därför har vi hundar på lektion) och labben fäller mer än bernen sennen
#3 Utveckla gärna dina önskemål, för det du skrivit i första inlägget är att du vill ha en "relativt aktiv" hund, som inte är skällig, svårtränad eller fäller, och som du kan ta långa promenader och testa lite olika hundsporter med.
Det stämmer inte riktigt på aussie, bc eller husky i mina öron. :)
"På natten är alla katter svarta"
Kolla in Irish softcoated wheaten terrier. De jag träffat (och känner)har varit lugna men älskar att vara med på kurser och långa promenader, men kan även ligga och slappa i timmar. De fäller inte men de måste klippas. Är i mellanstorlek och alltid lyckliga :)
Labbe och golden skulle kunna passa men ja, labbar fäller något vansinnigt - de gula tenderar att fälla ännu mer än de svarta.
Någon spaniel kanske skulle passa? Någon av springrarna eller kanske en cocker? Ska man inte ställa ut så kan man klippa dem i sportfrisyr som är mer lättskött.
Annars, om ni gillar vallhundsmentaliteten så kanske sheltie, schapendoes eller collie skulle vara något?
Sheltie tenderar att vara rätt skälliga men annars är alla tre raserna relativt lättsamma, föriga hundar som vill hänga med på det mesta, är lättlärda men inte riktigt lika krävande somt ill exempel belgare, aussie och bc. (Bc anser jag för övrigt bara att man skall ha om man vill valla.)
Framför allt sheltien har stor kapacitet i agility- här snackar vi SM-nivå - men alla tre kan visa framtassarna inom många grenar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Har träffat ett par, väldigt söta och goa men lite "tråkiga", letar en hund med fart i benen. Brukar gå/cykla i skogen i 1-3 timmar,
#6 Har även funderat på spaniel, mest på engelsk springer. Också funderat på en Breton. Collies skulle vara något isåfall (Har dock fått intrycket dem är ganska lugna och inte så aktiva?) då jag vill ha en mellan eller stor hund.
Jag gillar vallhundarnas mentalitet väldigt mycket (inte träffat en enda jag inte blivit förälskad i). Även retrivers är något som jag gillar.
#7 Det var det värsta :) Vad är det förnågra du träffat? Jag vet ett gäng som är väldigt energiska, och grabben som ska flytta hem till mig mig är gärna alltid med. Vad jag än gjort :)
#8 Haha, jo dem var förmodligen lite äldre (dem var nog alla runt 5-9 år). Får kanske ta och kolla upp lite mer om dem.
#9 De är trots allt terrier :D Folk har dem till jakt och allt. Kolla in wheatensidan på facebook så får du se :)
Att hundarna vallar kaninerna kan troligast bero på att hundarna inte blir aktiverade på rätt sätt. Man ska ha en speciell livsstil för att de intensiva vallande hundarna ska vara harmoniska. Bättre att undvika BC och aussie om ni inte redan lever ett liv fyllt med hundträning. ;) Breton är en intensiv jakthund och säljs säkert inte till någon som inte ska jaga med hunden. Annars passar många raser in på det liv ni vill leva med hunden. :)
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Jag får säga att jag har heller inte fått ett så värst positivt intryck av wheaten; de jag har träffat eller haft på kurs har varit relativt tjuriga och egensinniga, griniga på andra hundar och inte särskilt samarbetsvilliga eller träningsglada alls. Uppenbarligen finns även motsatsen men man ska nog vara beredd på att man inte får en så värst följsam hund. Är man förtjust i retriever och vallhundar så låter inte terrier helt rätt heller (säger jag som föredrar terrierstuket framför de andra) :-) .
#7, Collie är, som många andra arbetande raser, delad på show/sällskapstyp och arbetstyp. Visserligen är väl en brukscollie inte någon brukshund i kvadrat men jag tror säkert att du kan tycka att det är tillräckligt med fart i dem. Seamist är kända för sina bra collies. Annars anses korthåren ligga några snäpp högre när det gäller aktivitetsnivån.
#11, Instämner både när det gäller vallarna och breton!
#11 anledningen varför jag skrev att dem "vallar" är för att dem går runt och följer efter kaninerna. Både aussien och bc har börjat att träna att valla får, så ägaren går på kurser och tränar hemma. (Jag är inte hundvakt 24/7, utan har dem mån-fre under dagen då hon har haft problem med massa kalvar och kor så hon har bett mig ta hand om dem så hon kan fokusera på korna).
Bc är en omplacering så den hade inte riktigt lärt sig att man inte ska valla allt som rör sig och tyvärr plockade aussien upp det lite hon med. Sen så är dem fortfarande valpar, så dem springer runt som galningar och följer med en överallt (hjälpa till ta ut och in kossorna är väldigt roligt, speciellt för aussien).

"Aktivering" handlar inte om motion. Aktivering = Träning.
Alla hundar gillar att vara ute, alla gillar att gå (om de inte är av en sjuk ras eller fryser / överhettas vissa årstider). Alla raser du nämnt är ju brukshundar, alltså hundar som kräver mycket (mental) aktivering (förutom utställningslinjer av golden och labbe, de är ganska laid back). Agility och liknande är nog inte tillräckligt för några av de nämnda raserna. Husky skulle jag strukit direkt, det är en slädhund till att börja med, envisa och med stark jaktlust ofta svåra att ha lösa och verkar inte som en bra första hund. Om du ska köpa en SKK registrerad vovve så kan det bli svårt att få tag i en BC då många uppfödare inte säljer till sällskap utan satsar på hem som har får/boskapsdjur som ska vallas eller satsar på elit agility/övriga hundsporter på hög nivå.
Skulle föreslå (att titta närmare på, läsa RAS dokument (kolla hälsan), fråga om erfarenheter kring, stöta och blöta) följande raser:
Engelsk springer spaniel (fäller året om dock), Airedale terrier, Irländsk terrier, Schnauzer (mellantypen), Polski owczarek nizinny (kanske något liten), Korthårig collie och Spansk vattenhund. (Terrierna ska inte vara så terrier aktiga i temperamententet).
Med tanke på vilka preferenser du har för vissa raser så kanske du tycker att jag är helt ute och cyklar nu men ville mest bara inflika att min storpudel hade älskat en sådan tillvaro ni beskriver 🙂 klippt i en enkel frisyr är det inte mycket pälsvård och det är underbart att slippa städa bort päls från diverse föremål och ytor då de inte fäller… Förstår om du tycker jag är knasig men måste bara skriva det för min buse hade trivts så bra med det 😛
#17 Jo pudlar är en hundras jag alltid gillat, den enda saken jag varit osäker på är klippningen. Men man kan ju självklart bara göra en enkel klippning (gillar inte riktigt "utställnings" klippningar om du förstår vad jag menar
Strunta i terriers. Det är inte det du söker. Även om många terriers kan bekrivas som light så vet man aldrig om man får en tjurskallig jäkel med jaktlust & allmän tjurighet mot andra hundar.
Storpudlar är härliga hundar, att raka ner dem är enkelt men tänk på övrig pälsvård - såsom klippa under tassarna och trimma hörselgångar.
Av alla storpudlar jag stött på har en individ inte haft lätt till skall, rent krasst så skäller de rätt mycket överlag.
Jag rekommenderar cocker spaniel, dalmatiner (fäller dock en del), västgötaspets eller mellanspets :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Vilken skillnad! Här trodde jag att alla är som de jag träffat :p Min svärmor är uppfödare men har också hundkurser. På de kurserna är så gott som endast wheaten, och mest hennes avkommor, kanske har med det att göra. Jag lägger mig platt och är glad över att hunden jag ska få hem är fantastiskt rolig 😊
Du nämnde engelsk springer i en av dina kommentarer och det är underbara hundar. Dock får du nog fundera på om du vill ut och spåra isåfall. Dem ÄLSKAR det och är ofta duktiga redan från start :) Annars passar dem in bra på din beskrivning. Glada, följsamma och bra av- och påknapp ^^,
#21 Dem engelsk springer spaniel jag träffat har varit fantastiskt goa och ägarna sagt de har varit roliga att träna, med mycket fart när man är ute men keliga och lugna inomhus, vilket är saker jag tycker är viktigt när det gäller hund.
Skulle självklart spåra om det är något som hunden gillar, då den roligaste aktiviteten med en hund är något som hunden gillar. Har endast testad att spåra två gånger, vilket jag uppskattat båda gånger. Blir ju ett sätt att lära känna hunden och dess signaler.
#22 Ja jag säger inget annat, urgoa är dem ^^, Även om jag för tillfället önskade att min var lite mer samarbetsvillig och inte full i tonårstrotts xD Låter vettigt att hundens behov får komma i första hand! Hur ser ni på pälsvård? Dem fäller inte speciellt mycket men behöver trimmas varje/varannan månad på öron, tassar, ben och bringa ^^, Utöver det så är det nästan inget, jag borstar min en gång i veckan :P
#23 Alltid lika jobbigt med den åldern, dock helt och hållet värt det.
Största grejen är att de inte ska fälla infernaliskt. Att trimma lite smått är inga problem, speciellt inte när man inte behöver trimma hela hunden (Får bara flörta lite med min kompis som är utbildad trimmare, så får hon göra det eller visa hur man gör).
Det jag undrar, hur är dem runt andra hundar, andra djur och många människor? Vi bor relativt ute på landet så finns diverse olika djur, mycket hundar och katter, så skulle vara skönt att inte hunden skulle vara helt galen när ute. Har dock fått för mig att dem är relativt lätta att ha lösa, eller är jag helt ute och cyklar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina ESS:ar fällde dygnet runt, året runt. Mest själva underullen, låg i tussar överallt i hela huset. De är annars väldigt aktiva, somliga har en på och av knapp. Mina hade det inte. De mognar jättesent så valpmentaliteten sitter i till åtminstone 5års åldern och vid 7års ålder brukar de bli vuxna och sansade. Man får ha massor av humor och tålamod om man ska orka med. Och så har de röstresurser som heter duga, satt med ryggen mot tvn häromdagen när denna film spelades… "Det låter som Bubblan!" vände mig om och no surprice, en ESS. Härliga som bara den, men jag lutar åt att inte skaffa en till eftersom rasen har cancer som "rasbunden" sjukdom (fler spanielraser har det, det finns inget test ännu att testa avelsdjuren för cancer innan avel).
Finsk Lapphund! :D De är lagom stora, lugna fina men gillar att aktiveras. De älskar vinter kan jag säga. XD Vet inte hur mycket ni vill vara ute vintertid? ;) De älskar att få gå i skog och mark. De har inte jättejobbig pälsvård direkt. Borsta ur ordentligt varannan/var tredje vecka räcker. Det mesta av pälsen som lossnar borstas ur då så det är inte så mycket som hamnar på golv och möbler då det mesta av de lösa håren brukar sitta kvar i resten av pälsen. :)
#24 Helix tycker mycket om andra djur, har hälsat på hästar, katter, kaniner och olika fåglar. Fåglar gillar han lite för mycket då han 12v. gammal var duktig och apporterade en levande höna xD Har inte varit några problem att ha lös utan håller sig 10-15m från mig, med hundkompisar kan han tänka sig springa 25m framöver men väntar sedan in resten av flocken (människorna) #25 Oj! Helix fäller ingenting typ :o Är dina av jakttyp eller utställning? :) Helix är väldigt lugn inne men fullt ös ute. Men ja, de är flamsiga länge och piper en del.
#25 var dina jakt eller utställningvarianten? Fäller dem lika mycket? Det är ju längre päls på en utställningsavlad springer spaniel än en som är för jakt (vet ej riktigt vad dem heter på svenska, men på engelska är det ju field och bench).
#26 Har inget emot vintertid och snö, men det är inte min favorit årstid, föredrar hellre en vår eller höst dag i skogen eller promenader vid sjön
#27 Låter som den perfekta hunden! xD Självklart är det ju väldigt individuellt, men är alltid roligt att höra folks uppfattning utav rasen för att på en bättre idée om rasen. Läste på lite om springer spanieln igår kväll och gillar den bara mer och mer, är en stor kandidat i nulägandet.
Kan stå ut med pipande och andra läten (blir mer roligt än irriterande) är mer småhundar som kan gå mig på nerver när dem gör sina ljusa skällanden konstant.

#27 #28 En av varje, båda lika fälliga.
#27 Åk och träffa några stycken, det skadar aldrig! Jag bor i Västra Götaland och kontaktade springer väst när dem skulle ha en springer-dag. Fick träffa 17 på samma gång och dem var olika men coola allihop ^^, #30 ah okej, då ligger ju inte skillnaden där iallafall :) Är nog från individ till individ då, mamman till min hund fäller enligt uppfödaren ordentligt en gång varje vår men annars väldigr lite :)
Får se till att göra det, alltid bra att få träffa flera av den rasen och oraya med olika ägare om hur det är att äga en ess. Skaffa hund är ju inget man ska impuls köpa, gäller ju detsamma vad för sorts hund man vill ha (ras, ålder, temprament, etc)
#28 Höst och vår funkar fint det med för finsk lapphund. Sommar går också bra, men känner att de kan bli lite väl varma då om man vill gå för långa promenader i stekande sommarsol, så sommartid får man hålla koll på vart gränsen går. Men de följer som sagt gärna med året om. Men just vintertid rullar och gräver de typ ner sig i snön. XD Men ja, då kanske någon annan ras passar dig bättre ändå. :)

Inflikar bara att jag tror en springer skyller passa din familj bra! Har själv en springer på 3,5 år. Stört skönt grabb, väldigt tydlig av och på knapp. Inne märks han knappt av och ute är det fullt ös. Spåra och spela fotboll är riktiga favoriter här, inga problem med andra hundar(eller andra djur för den delen) eller andra människor han älskar allt och alla. Är suverän med barn, han avgudar vår 1 åriga dotter. Fäller, nja inte värst mycket tycker jag, en rejäl fällning på vårkanten. Han avskyr borstning men hitta ett balsam som håller pälsen iprincip helt tovfri samt så klipps han regelbundet då vi bor på landet och han ställa inte ut så vi kör sen praktiska varianten :) Piper och mognar sen? Min piper inte eller har ljud för sig mer än när det kommer nån då skäller han eller om man leker då skäller han också annars ingenting. Finns inte tillstymmelse till valpbeteende hos min hund med det ligger ju på individnivå hur snabbt man mognar också. Lycka till i ditt hundval! :)
#34 Det är ju självklart omöjligt att alla av en ras är si och så, speciellt på springer spaniel som det finns fler än en inriktning. Alla jag mött har varit fantastiska och har alltid gillat spaniels och deras generella temprament och mentaliet. Tackar! Tror även ess är något jag skulle kunna få resten av familjen att gå med på, annars får man skaffa en när man flyttat och har en stabil inkomst och liv.
schnauzer?
Då säger jag också storpudel, en ras man kan hitta på vad som helst med. Min ena är en riktig arbetsmaskin som älskar att jobba, en skarp och alert pudel. Han är rottweiler I pudelförpackning :-) så visst finns det väldigt arbetsvilliga och krävande storpudlar trots att de bara hör till rasgrupp 9 och räknas som sällskapshundar. Största anledningen till att de räknas som de tror jag är för att pudlar är väldigt tillgivna sin ägare och ska ALLTID vara med, med sin viftande svans och vad man än hittar på så är allt roligt.

Pudlar är väl tekniskt sett fluffiga spaniels från början. (Användningsområde etc).
#38 Ja dom är ju i från början apporterande vattenhundar :-) pudeln är ju väldigt mångsidig, jag vet dem som använt pudlar till både drag, skydd och björnjakt så nog kan en pudel allt trots sitt utseende liknande en porslins hund haha.