Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1988 ggr
Lizelda
7

Servicehund på Närcon!

Närcon har gått ut med att det kommer finnas en servicehund (jag ^^) på konventet 🙂

Servicehund På Närcon

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Catta-
0

Vad är det för slags konvent? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Gaara
2

Bra för dig. :) Sämre för hundallergiker… Samt för hundrädda.

Lizelda
13

#1 Anime/Manga :)

#2 En servicehund avger minimalt med allergen om man jämför med vad som redan finns i luften, även där hundar inte vistas i vanliga fall. Det är dessutom stor skillnad på en ouppfostrad byracka som far runt som en galning och en väldresserad hund som arbetar. Och att sätta ett "handikapp" framför ett annat är diskriminering, man får anpassa sig.

Catta-
0

#3 Okej :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Ambrose
1

Va roligt och spännande! Ni får lycka till och ha det så kul båda två! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hime
3

Läste det på deras sida. Härligt 🙂 #2 Folk på närcon är oftast mycket bra på att respektera varandra så tror inte det blir något problem för den hundrädda. Närcon är också otroligt stort och hälften är lagt utomhus, så det blir nog inget problem för hundallergiker heller.

taylor__lambert
1

Roligt!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Gaara
4

#3 Någon som är hundrädd är ju dock rädd även om hunden är väluppfostrad. En rädsla är alltid en rädsla oavsett. Någon som är rädd för spindlar blir rädd även om den bara sitter still i ett hörn och är liten.

Och en servicehund avger lika mycket allergener oavsett om den är en servicehund eller ej. Det man reagerar mot när man är allergisk mot t.ex hundar är ett protein som finns i hundens hudflagor, saliv och urin. Vissa människor är mer allergiska än andra, så att säga att det inte innebär en högre risk när det är en hund där är fel. Vissa kan reagera när en hund passerar dem. Så jag hoppas för alla känsliga allergiker att informationen om hunden når fram och att de förstår att det är bra om de har medicin med sig.

Det är ju bra att även folk med funktionshinder ska kunna gå på konvent, men detta kan hindra folk med allergier eller hundrädsla att gå i stället. Menar inte att anklaga någon eller så, men varför inte ta med en personlig assistent i stället för en servicehund till en sån plats?

thea_thea
3

Wohoo! Lynette kommer vara jätteduktig!

#8 Ska du till NärCon? Är du hundrädd?

Hime
1

#8 Närcon har gått ut med infon på sin hemsida. Och med tanke på att det pågår minst 20 tal olika saker samtidigt så chansen att den hundrädda/allergikern vistas på samma ställe är väl minimal. Största problemet med närcon är att man kan inte vara överallt!! 

Närcon handlar mycket om acceptans det finns ett stort antal människor från hela sverige och många från andra länder med många olika stilar. Folk är överlag mycket schystare (upplever jag) där än andra ställen. Tror att TS kommer känna sig mycket välkommen 🙂  Jag kan varmt rekommendera Närcon. 

Nyfiken dock TS, ska du bara vara där över dagen eller sova där med? Jag ska till Närcon i år igen.

Lizelda
9

#8 En hund som jobbar räddar liv. Jag avger mer allergen än vad min hund gör och en hyperallergisk person som inte klarar det klarar inte att fungera inte på ett obehindrat sätt ute i allmänheten ändå. En personlig assistent fungerar inte då jag inte litar på folk tillräckligt för att kunna ta stöd hos den. Jag har varken diabetes eller epilepsi, vilket hundar för övrigt ofta jobbar med, men jag har sådan ångest och sådana rädslor för mig själv att jag inte fungerar utan hunden som stöd och det kan gå så långt att jag blir en fara för mig själv. Inte för andra men för mig själv. Så även om jag inte har en "sjukdom" som kräver att hunden är med så är hon nödvändig för att jag ska överleva. Med henne är det aldrig några problem, utan henne så är jag livrädd för att ens gå utanför dörren då jag inte säkert kan säga att jag klarar att hålla mig vid liv om något händer.

Att gnälla om att allergiker och hundrädda får anpassa sig för att en servicehund ska kunna vara där är löjligt. Inser folk inte hur stort det här är? Personer med servicehundar vågar knappt gå utanför dörren för att de är så rädda för att folk ska hålla på så här och jag får stöttning av Närcon, Sveriges största konvent! Det är grymt stort att de tar en sådan ståndpunkt och att gnälla om allergier bara för att de är fler än folk med servicehundar är orimligt.

#10 Jag ska dit alla dagar och sover i en egen sovsal i ALG :)

Gaara
4

#9 Nej och nej. Men jag tänker på andra.

#10 Jo fast de skriver ju att "Servicehundar medför ingen större allergirisk för dig som är allergisk" vilket jag tycker är väldigt missvisande och inte bra då det kan förekomma personer där som är väldigt känsliga och då kanske inte tänker på att ta med medicin. Det finns en hel del människor som är väldigt hundrädda och det är stor risk att stackarn träffar på hunden. Just saying.

Folk är alltid väldigt schyssta mot varandra på konvent (Är själv gammal UppConräv) men är man väldigt allergisk eller hundrädd så spelar det ju ingen roll. Handlar inte om att respektera och vara schysst. I så fall borde man väl kanske respektera allergiker och hundrädda människor med. Konvent är ju till för folk. Och man kan ha med sig en mänsklig hjälpreda i stället för en hund. TS sa ju själv att man får anpassa sig. Då anser jag att TS borde respektera att folk KAN bli sjuka och kan få väldigt jobbigt pga rädslan för dennes hund.

Lizelda
10

#12 Fast det har gjorts studier och det finns såpass mycket allergen i luften och i folks kläder redan som det är så det gör de inte. Och är man så känslig så åker man väl aldrig utan sina mediciner?

Man kan ha en mänsklig assistent om det funkar. För mig funkar det inte. Skulle du säga samma sak till en person med epilepsi eller blödarsjuka som kan dö på stört om hunden inte varnar?

Anibaz
4

Hur kan en servicehund utsöndra mindre allergener än en icke servicehund? Det är jättebra att dessa hundar finns, absolut. Men man måste faktiskt ta hänsyn till allergiker också.

Lizelda
9

#14 Då en servicehund är så pass väldresserad så rör den inte upp lika mycket allergen som en vanlig hund som viftar på hela kroppen så fort den blir glad. Alla hundar är ju inte såna men det är största anledningen.

Man måste "faktiskt" ta hänsyn till minoriteter också. För övrigt så är konvent i särklass värst med all parfym och hårspray och dylikt men det säger man inte ett knyst om, det är ju så det är. Servicehundar har ingen kontakt med andra än ägaren så det är inte så att alla klappar och sedan lämnar ett spår med päls efter sig.

Turast
18

Gud vad kul för dig att kunna gå på konventet! 🤗 Underbart att de är så välkomnande för dig och din servicehund! 

Förövrigt så har jag en huvudsjukdom som kan utlösas (typ som en allergi) av starka perfymdofter eller hårspray osv, eftersom jag är så känslig så har jag med mig mina sprutor i princip överallt! Även om det hade varit underbart att förbjuda alla sådana starka dofter så är det omöjligt, jag får helt enkelt ha med mig min medicin. Och att EN hund är med på ett så stort konvent ska nog inte bli något problem! Sen är det ju skillnad på om jag skulle släpa med mig min galna aussie än att Lizelda tar med sig sin väldresserade servicehund..

go servicehundarnas (och andra hjälpande hundars) utveckling i samhället!!🥳

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
15

#16 Främsta anledningen till att jag både tar med henne och dessutom försöker skylta med det så mycket som möjlig är för att fler ska våga ta sig ut med sin servicehund! Massa personer är i behov av en hund, både för att de som jag har sådan ångestproblematik och då kan bli en fara för sig själv (inte andra!) eller har diabetes, epilepsi, blödarsjuka eller andra livshotande sjukdomar. Även handikappade människor har oerhörd hjälp av en servicehund men allt är svårare när handikappet sitter inuti och inte utanpå 🙂

panini
15

Tycker det är fruktansvärt hur vissa håller på, varför ska man behöva låsa in sig hela sitt liv bara för att man ska visa hänsyn till alla andra? Tycker det är andra som bör visa hänsyn till dom som faktiskt behöver hjälpen , som i detta sammanhang stöttningen av en hund. Närcon skyltar med att där kommer att finnas en hund på konventet och om man är allergisk så får man ju ta sin medicin, om man nu är så fruktansvärt hundrädd så får man väl undvika att gå nära hunden. Men nej, istället bör man låsa in sig och aldrig vistas bland människor istället.. 

Jag hoppas i alla fall att du får det jättekul på Närcon Lizelda, hade gärna själv gått om jag hade haft möjligheten! ;)

Lexie82
19

#8 Du faller ju på ditt eget argument när du jämför det med någon som är rädd för spindlar. För jag antar att du inte tycker att närcon ska se till att vara spindelfritt? Klart någon hundrädd blir lika rädd för en servicehund, men tyvärr är det ju så med fobier att man kan inte helt undvika det man är rädd för. Närcon är jättestort, på en jättestor yta. Är man så himla rädd får man väl gå undan?

Och vad gäller allergiker.. Om du är så allergisk att du känner av att en servicehund befinner sig i samma byggnad så har du nog ALLTID medicin med dig. Tänk bara på alla som drar med sig hundhår hemifrån i kläderna!

Jättebra att Lizelda får ha hunden med sig!

hemul
7

Go servicehundar! 🙂

Zadeira
7

Vad super-roligt! Jättehärligt att du har en service-hund som gör att du också kan delta på saker som kanske inte hade gått för dig utan hunden!

Det väl superbra att de till och med går ut med att det kommer finnas service-hund där som jobbar så att man redan i förväg vet om att det kan hända att man stöter på en arbetande hund. Toppen att de skriver hur man ska bete sig mot en arbetande service-hund. Är man hundrädd kan man hålla sig på avstånd så gott det går, och ha i bakhuvudet att en arbetande service-hund inte hade fått bli servicehund om den inte var fullt fokuserad på sin arbetsuppgift utan brydde sig mer om omgivningen. Sen, är du väldigt allergisk kommer du förmodligen ha med din medicin oavsett om du vet att där är hund eller inte.

Angående hundrädda och allergiker så förekommer hundar i arbete på många ställen som flygplatser mm där de inte kan ta hänsyn till en hundrädd/allergiker, så en servicehund på Närcon tycker inte jag är något att oroa sig över.

Lizelda
12

Jag pushade dem faktiskt till att gå ut med info, både om att vi kommer finnas där och även hur de ska bete sig, just för att folk ska ha lite koll. Vi kommer vara inne på Saabs arena, som är gigantisk, och vi sover i egen sovsal. Jag kommer inte dra med henne in på toaletter, i omklädningsrum och sådant för det är bara douchigt då jag kan gå och kissa själv! Men hade man spärrat av delar av konventet för allergiker så hade det blivit ramaskri. Bara för att jag nu tillhör en minoritet så är jag ju inte mindre viktig och kan jag så vågar andra. Jag är jätteglad att så många förstår hur stort och viktigt det här är och det gör ju att jag vågar mer, både för mig och för andra!

hemul
13

Hänsyn… Det kanske man ska ta till alla och inte bara allergiker. Förstår inte riktigt hur ni som tycker att Lizelda borde stanna hemma för att visa hänsyn mot allergiker tänker. I så fall skulle ju varken hon eller någon annan hundägare kunna gå på stan heller. För att inte tala om åka buss eller tåg. Kanske bäst att inte gå ut över huvud taget. 😕

viktoria91
7

#8 Det är inte "att bara ta med en personlig assistent". Det kam ta ÅR innan man får det beviljat med många, många prövningar och avslag. Det är faktiskt svårt att få personlig assistent.

Lona
11

SÅ härligt att läsa! Och fantastiskt bra att ni… "skyltar med psykisk ohälsa" eller hur man nu ska uttrycka det. Jag tror att väldigt många - jag själv inkluderad - med liknande besvär och funktionshinder skulle ha mycket stor hjälp av en servicehund! Ha nu riktigt roligt på konventet, jag håller tummarna för att det går bea och att folk behandlar er med respekt och empati! Heja er!!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
14

Angående att ta hänsyn, jag åkte buss med min dåvarande hund för ett antal år sedan. Gick på baktill och satte mig där som man ska om man har hund med sig varpå en kvinna skäller ut mig och kräver att jag ska gå av bussen för hon "är minsann hundrädd!" Jag erbjöd mig att gå av så att hon kunde gå fram och sätta sig men nej, hon hade rätt att sitta var hon ville. Den här attityden är dessvärre väldigt vanlig, när man faktiskt kan samarbeta och visa ÖMSESIDIG hänsyn! Nu är det så att jag har social fobi och väldigt svårt just för att åka buss, ska jag be alla passagerare gå av nästa gång för det är JAG som är viktigast? Nej, just det, man får ta hänsyn till varandra och min fobi är MITT problem som jag får anpassa mig efter! För övrigt tror jag säkerligen att Lizelda agerar på lämpligt vis om någon ber om samarbete för att vederbörande är hundrädd eller allergiker.

Lizelda
11

#25 Massa behöver en assistanshund, särskilt då många med psykisk ohälsa har väldiga problem med folk och därför inte bara kan ta en assistent man blivit tilldelad, men kan man? Får man? Vågar man? Vad kommer folk säga? Jag är livrädd varje gång jag åker till nya ställen med henne för tänk om någon tjafsar? Just därför är Närcon så oerhört viktigt. Där syns och finns vi med uppbackning av ett gigantiskt arrangemang och kan vi så kan ni.

Hund jobbar, hund räddar.

Wenniz
11

Ha så kul och go servicehundar! Så trist att läsa att folk är lite emot servicehundar och inte riktigt vill förstå vilket jobb dessa hundar faktiskt gör för sina förare. 

Funderar själv att utbilda min hund till socialservicehund tack vare min psykiska ohälsa och funktionsnedsättning, ett hjälpmedel så jag kan klara min vardag bättre och så jag kan bli mer självständig. :)

Du får uppdatera sedan hur det gick! 🙂

• Nederlandse Kooikerhondje -
Cixx
5

Tråkig attityd vissa har ang hundar och deras allergener. 

Jag tycker det låter jätte kul att du kan gå på NärCon med din servicehund och hoppas att det blir en bra och rolig upplevelse för er båda 🙂

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

hemul
2

Bra att du vill och vågar vara lite ambassadör också! Tycker det här området är jättespännande. Vore jag frisk och yngre skulle jag tycka det vore jätteroligt att hålla på med något liknande. Typ vårdhund. Vet inte vad allt heter, men en hund som besöker och mundrar upp sjuka, både  barn och äldre, kanske t.o.m. dagis för att barnen ska få träffa en hund och få hundvett. Något som passar för en civilist utan egna behov. Sånt.

peafie
1

Har inte så mycket mer att säga än heja er och ha det så skoj på NärCon! 🙂

Bloggen     ○    Instagram

tulinia
2

#0 Jag hejjar på dig TS, brukar vara inne och smyga på din blogg ibland och jag tycker att det är riktigt kul att allt funkar så bra!
Ha jätteroligt på NärCon och tack för att sprider kunskap om servicehundar!

Lizelda
3

Tack för uppmuntrande ord! ❤️

#32 Oj! Trodde ingen läste den! 😊 Har varit jättedålig på att uppdatera då vi inte varit ute särskilt mycket och allt legat lågt med valpar och sådant här hemma men håller på och skriver ett nytt inlägg just nu faktiskt!

tulinia
0

#33 då ska jag läsa ikväll :D

Lizelda
0

#34 Ska se till att skriva riktigt bra då! 😃

Rebornlady
1

Hur får man hunden "godkänd" till det? Jag skulle sannerligen behöva det…

Lona
2

TS: Kom dock på en sak du skulle kunna göra innan konventet; bada hunden för att minska allergenerna 👍! Jag vet inte hur mycket det påverkar men har vänner som känner av nybadade hundar mindre än otvättade.

Lite svårt just nu i vinterkylan kanske…

Jag tycker att ni är jätteduktiga! Du KAN och du VÅGAR! Yeiii!

Lizelda
2

#36 Man behöver ha någon sorts diagnos/handikapp, ha en lämplig hund samt intyg på att man behöver en servicehund. Har man detta så bokar man in ett lämplighetsprov och går hunden igenom det så kan man börja sin utbildning. Jag utbildar ju på distans via assistanshunden.se och får då uppdrag som jag ska dokumentera. Sedan när alla känner sig redo så gör man en uppkörning och håller tummarna för att hunden får godkänt :)

#37 Självklart badas och trimmas hon innan vi åker.

VildaVittra
0

#38 Får man själv betala för utbildningen? Måste hunden vara lydnadsstjärna?

Jag har ju mycket lättare att ta mig hemifrån om jag har sällskap av min benget till husky, men lydig är hon inte överhuvudtaget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
0

#39 Man får betala för utbildningen själv men jag tror att man kan få bidrag från försäkringsbolaget om man är tur. Vet att Svedea har en hundstipendium, vet inte om det bara är ungdomar å andra sidan.. Är rätt säker på att du är vuxen, annars ber jag om ursäkt!

Min hund är jättelydig men nej, inte alls. Hon behöver kunna sitt, ligg och stanna kvar typ och inte riva ner folk och föremål ni passerar. Jag var ju inne på mässan i Stockholm och stod i monter för Assistenthunden och träffade då en annan assistanshund som jag sett på bild annars. Då jag tycker att Lynette är helt rabiat när hon drar aningen i kopplet (resten av mina hundar är femton gånger värre så det är bara hon som har hög ribba) så blev det en chock att träffa på den här hunden. Jättehärlig och trevlig men hade inte det minsta hyfs och glöm att den skulle sitta kvar om matte gick två meter bort. Hon är examinerad och jätteduktig på sitt arbete så nej, hon behöver absolut inte vara en lydnadsstjärna!

Lizelda
0

Lona
0

#40, Aj, aj, aj - inte riva ner föremål! Där rök Nikkas eventuella karriär direkt, en labradorsvans river ner det mesta :-)

Lizelda
1

#42 Haha, majoriteten av alla servicehundar är faktiskt labbiga labbar så du är good to go ;)

Maleficum
1

#42 Antar du kan förstå varför jag kallar min labbes svans för mattpiskan ;) Medan puff/pudelns lilla stump (han fick operera bort en stor del av svansen pga tumörer) bara får kallas pompomboll (ingen risk för rasande föremål där ;)).

Fjant hade nog blivit bra assistanshund om han bara var lite yngre (han är så mattekär och bryr sig lite om andra hundar och människor) men känns lite sent att försöka träna honom nu när han är 13 år och tyvärr dragit på sig egna psykiska problem från tidigare hem.

Är bra att det visas upp lite mer av servicehundar och vilket bra jobb de kan göra så det blir mer självklart att ha dem runt i samhället så det förhoppningsvis kan bli fler i framtiden som kan hjälpa fler människor (tänk om man i framtiden kunde få "hund på recept" som ett alternativ istället för massa mediciner som får en att må pyton).

Lycka till och ser fram emot ett inlägg om hur det gick =)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu