ras tips
De här med raser tar aldrig slut men nu ska jag också kolla efter en hund. Jag går på garns på hundlinjen så vill ha en till hund för min cairn är inte så arbetsvillig. På skolan ska man utbilda sin hund och jag hade tänkt att utbilda men hund i preparatsök och jobba med de i framtiden. Jag vill också sporta med hunden i agility, rally lydnad och bruks. Så jag vill den ska vara arbetsglad, mångsidig, bra mentalitet och ett högt föremålsintresse. Pälsvård är inga problem bara jag sliper trimma en till hund eller att jag måste kamma den varje dag. Vill inte ha en liten hund, men inte för stor heller. Kanske mellan 40-60 cm i manke, kanske större. En relativt frisk ras som älskar att leka. 🙂
kolla in de olika bruksraserna ;) (ok nu är inte alla där bra men några har riktigt bra individer) och retrivrena
Du får gärna utveckla mer om hur din aktivering ser ut och hur högt du vill satsa. Vill du ha mkt tryck i hunden? Vardagen? Jakt? Vakt?
Vill du ha/inte ha jakt, vakt eller någon sån egenskap? Vill du ha en hund som alltid är redo att ge 100% på träning varje dag, eller en som klarar sig med seriös träning 2-3 ggr i veckan? Vill du ha en terrier igen?
De raser jag tänker på just nu är flatte och jaktlabbe! Mångsidiga, arbetsglada och har oftast bra mentalitet. Du får knappast någon skarp hund som älskar att kampa, men retrievers har ofta föremålsintresse eftersom de är avlade för att bära föremål(apportering). Dock är de i större laget av vad du vill ha, åtminstone flatten.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#1 #2 tanken är att jag ska använd hunden att söka mögel i olika lokaler flera gånger i veckan så en hund som kan vara på när jag använder den. Och när jag inte använder hunden i arbetet så kommer de bli sök/spår och träning hemma. Vakt är inget jag kommer använda i arbetet men kan leva med de i vardagen. Och jakten vet jag inte. Just nu är jag inte så intresserad av jakt, men kan klara de också. De är mycket jakt i min lilla terrier. Vad de gäller en till terrier så vet jag faktiskt inte 😃
Vilka raser gillar du när du tränar tillsammans med andra? Vilka egenskaper är det som får dig att säga: "wow, det där vill jag ha!"?
#4 de är nog viljan att arbeta tillsammans med föraren och kamp/leklusten. Man kommer mycket längre med en hund som är motiverad 🙂
#5 Ja men vilka hundar har du sett bete sig på det viset?
#6 De var nog en bruks schäfer och min kompis jaktlabbe 🙂
#7 Okej, då tycker jag du ska kika på den typen av hundar i träning och på tävling. Att ha bruksschäfer och andra intensiva brukshundar kräver att man uppskattar en del mindre charmiga egenskaper, så se till att få se så många av dessa hundar in action som möjligt för att få det bekräftat om det är den typen av hund du vill ha eller om du vill ha något med mindre intensitet.