Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1745 ggr
mmey
1

Gnagande hund

Hej! Min 9 månaders labrador har börjat gnaga på saker och ting, som i ytterdörren och trösklar. Han har aldrig tidigare gjort det utan bara hållt sig till sina leksaker, ända från det att vi hämtade hem honom som 8v gammal. Är det normalt att sådana saker uppkommer vid denna ålder? Och hur får jag honom att sluta? Till en början hände detta bara när han var ensam hemma och då antog jag att det var för att han var understimulerad och inte hade tillgång på nån leksak, men nu har han alltså börjat med detta även när vi är hemma och han har aktiverats. Tack på förhand!

krikkan98
0

De kan vara att hunden inte tillräckligt mycket aktivering. Labradorer är ganska krävande och att göra t.ex trick träning är inte nog för dom. De kan också vara ett stress beteende. De kanske hände något som gjorde att han börja och han försatte.

Nästa gång han går de säg till skarpt på direkten, helst innan han har börjar gnaga. han ska förstå att du blir jätte arg, sen ge har en uppgift t.ex. nå trick eller låta han bära på någonting. 🙂

Em_
0

Har han tappat sina tänder ordentligt? Är han fräsch i munnen annars?

russin
0

Kan vara halsont - inte helt ovanligt i den åldern.

mmey
0

Tack för svar och tips! Ja, alla tänder har han tappat och han är fin i munnen, men jag får kolla upp det där med halsen. Annars får han väldigt mycket aktivering om dagarna, så jag vill inte tro att det beror på det… Tack!

Majken!
2

Jag hade ökat aktiveringen rejält som steg ett för att se om det hade gett någon effekt.