Tikar äter dåligt
Hej alla hundgalna människor! Det är såhär . Jag har en tik som jag har haft sen 2.5 år tillbaka sen har min mamma en halvsyster till min tik men hon är bara 10 månader. Båda tikarna äter jätte dåligt. Dom äter aldrig när dom är ensamma eller så äter dom inte blötmat överhuvudtaget. Torrfoder kan dom äta kanske 2-10 kulor kanske på 1.5 dag. Vi har provat all sorts blötmat. Om dom äter så äter dom helst vanligt kokt kött eller kyckling. Detta började min tik med för ca 1 år sen och hennes halv syster för ca 2.5 månad. Och dom för inget dåligt märke på hundmat. Vi ger dom cesar eller så blir det något annat fint märke. Vad kan vara felet ? Tacksam för all hjälp <3
Vad får hundarna utöver maten? Din tik skulle aldrig överleva i ett år på att äta så lite som du beskriver så spontant tänker jag att dom får för mycket gott utöver maten
minavitas.wix.com/kennel
Ge dom mat på bestämda tider. Blanda inte i massa gott om ni inte tänkt göra det varje gång. Äter inte hunden, ta bort maten och servera igen nästa måltid. Ge dessutom inte massa godis utöver maten. Äter dom torrfoder kan ni använda det som träningsgodis. Alternativ två är att testa servera maten i aktiveringsbollar, kong, sprid ut på golvet m.m. Men dalta inte utan äts det inte upp på 10-15 min så ta bort.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ni kan även testa färskfoder som mush och vom og hundemat tex.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag hade en sån tik tidigare. Fick köpa det mest energirika foder jag kunde hitta. Hon åt inte ens kyckling eller kött. Provade till och med kattmat i desperation. Färskfoder smakade hon på en gång. Hon skulle äta ca 4dl per dag men åt allra mest en halv dl oftast bara 4-5 kulor per dag. Hon var smal men hon var ändå okej, hennes kropp klarade sig på den lilla mängd. Så vissa hundar är sånna helt enkelt. Mitt enda tips är att inte byta foder utan låt dem äta lite sålänge de håller sig friska. Eftersom dina äter kött och så så kan du ju testa barf?
Tack för all hjälp. Vi tar bort maten efter 10 min om dom inte vill ha. Tikarna har fri tillgång till torrfoder. Jag ska testa lite olika metoder och se vilken som är bäst. Tack ännu en gång ! <3