Äggskal till hunden?
Jag har läst lite om att man kan mala ner äggskal till mjöl och strö över hundens mat för att ge tillskott av kalcium. Men några frågor har jag inte lyckats googla mig till, så jag testar om någon här vet.
Ska äggskalen vara från kokta eller råa ägg? Spelar det någon roll?
Hur ofta och hur mycket ska man ge? Främst, kan man ge för mycket?
Hur länge håller sig pulvret och hur ska det förvaras?
Som som kör barf brukar köra med äggskal, jag vet att råa äggskal kan användas och jag tror att det håller väldigt länge :-)

Jag brukar spara äggskal i en burk i köksskåpet och använda dem till buljongkok. De håller sig länge.
Min hund äter hemlagad mat enligt ett recept från veterinären. Hon ska ha 1 tsk krossat äggskal per dag. Jag ger både från råa och kokta ägg. Brukar spara äggskalen och krossa när de är torra och rena. De håller nog väldigt länge. Jag förvarar det i en liten skål utan lock. Har ingen aning om det är rätt eller fel men det håller sig torrt och luktar inte.
Tack för tipsen! Jag har en släkting som har höns, så ska be henne spara äggskal åt mig. Tänker mig att det är bättre än såna från affären så man slipper den där färgade stämpeln osv.
Man ska ge råa äggskal och inte kokta
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
#5 Vad beror det på?
Det går bra med vilket som.
Se till att de råa äggen är noga tvättade. Och se till att mala skalen fint så de tas upp lättare.
Vissa säger att de kokta är svårsmälta, men om man maler ner det ordentligt så ska det gå bra.
Välj det som känns bäst eller båda 🙂
Sålänge äggen är svenska behöver de inte tvättas.
Äggskal är inte svårsmält, inte ens när det är "helt" och ej i pulverform.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Beroende på hur kräsen hund du har skulle jag nog välja att mala ner, smular jag bara sönder äggskalet i mindre bitar spottar min ut varenda liten bit 😂