Senior + seniorfoder = måste?
Hej! Sitter och kikar runt efter olika foder. Jag har en hund på 4 år och en på 8, nyligen fyllda bägge två. Alltså ena vuxen och andra senior. Just nu äter senioren samma foder som den andra, vuxenfoder. Dom äter doggy professional tillfälligt så letar aktivt efter bättre foder till båda.
Jag ska ge mina hundar färskfoder MEN kan inte göra det på minst ett halvår framöver för jag har ingen plats där jag bor nu. Flyttar 50 mil om 6 månader till ett nyrenoverat hus och kan inte ordna med frys förrän då men när vi fått i ordning allt så ska jag börja färskfodra. Det är bestämt.
Men tills dess vill jag hitta ett BRA torrfoder för mina hundar, med ett hyfsat lågt pris. Utan spannmål måste det vara. Så något tips? Sen som rubriken lyder: är det ett måste att seniorer ska äta seniorfoder? Eller kan hon äta på "vuxen" som min andra?
Nej, den äldre hunden måste inte äta seniorfoder, i synnerhet inte om den är pigg och fräsch. Sen är det stor skillnad beroende på ras; en mastiff på 8 år är gammal, en cairnterrier är medelålders…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hon är en blandras på 30 kg
Simpsons Premium är ett riktigt bra spannmålsfritt foder till bra pris. Från 469 kr för 12 kg hos zooplus.se
Du har nog svårt att hitta ett bättre pris för ett så bra foder. Råvarorna är av kvalitet för mänskligt livsmedel. Fodret är brittiskt med brittiska råvaror. Det är nog bara zooplus som har Simpsons. Snabbast går det om du betalar med kort, men kan också välja vanlig bankinbetalning. Se länk till omdöme hos en känd fodersida. Högsta betyg 5 av 5 för ett av Simpsons foder:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020
Här Simpsons hemsida om de olika fodersorterna: