Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1453 ggr
[thildaaaa]
0

Bilbur, Storlek och sort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Till sommaren ska jag skaffa vovve, det är inte 100% bestämt vilken ras men det lär bli en väldigt liten vovve, det lutar mot en Russkiy Toy Jag har just nu en kanin hemma som jag ska sälja snart, till honom har jag en liten transportbur i plast, så min fråga är om vovven kan överta denna? Jag bifogar bild på buren där även måtten står. Jag är lite osäker på RT s storlek och vilken burstorlek jag måste ha. Men kaninen väger 1,7kg och kan lätt röra sig inne i buren, och jag tror att det endast är höjden som kommer skilja dem åt haha Jag har kollat på massa krocktester på youtube och blir bara räddare och räddare… Jag hade först tänkt köpa en All Safe bilsele, tills jag insåg att den minsta storleken ändå blir för stor och då inte så effektiv… Det säkraste verkar vara burar som kostar typ 5000kr… Visst de verkar bra osv men jag är student och 18år, jag har inte en så stor budget… Nästa alternativ verkade vara en plastbur fastkilad på golvet i baksätet, då började jag fundera på om jag kan använda den bur jag redan har Hur gör ni med minivovvar? :) Jag vill ju att de ska vara säkert både för vovven och människorna….

Fridaaaa
0

https://www.arkenzoo.se/hundbur-rosa-metallic-c146910-6

borde inte dessa vara säkrare än plast? Bara en tanke :)
Jag har dock plast till mina två, i bagaget, men tanken är att byta sen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RosaMoln
0

Nu har inte jag liten hund men tänkte ändå rekommendera ett krocktestad bur, finns många på bland annat blocket eller andra köp oxg säljsidor :) #1 Ihopfällbara burar är något av det värsta du kan ha i bilen. Krockar man och buren fälls ihop pga trycket kommer man garanterat inte ha någon hund kvar efteråt. Det blir som en råttfälla. :)

Fridaaaa
0

#2 Är de rätt konstruerade ska de inte göra det. Men plastbur är inte mycket bättre det vid krock (som den i #0 är inte säkrare än den jag länkade till i #1 t.ex) Kan skada rejält det också.

Tyvärr kostar de bästa en hel del. Tyg och plast rekommenderar jag inte om man kan undvika det, är det jag syftade på i #1, materialet främst.

RosaMoln
0

#3 Man tycker nog väldigt olika i denna frågan :) Jag hade hellre satt min hund i en plastbur än en råttfälla även om båda alternativen hamnar väldigt långt ner :)

Fridaaaa
0

#4 Som sagt, är materialet jag främst syftar på. 
Och som sagt, är de rätt konstruerade ska de inte fällas ihop.

[thildaaaa]
0

Men i krocktesterna såg de ut som att plastburarna i princip smulades sönder om man hade dem uppe på sätet med säkerhetsbältet fäst i dem, så som jag haft min kanin fastspänd…… :O Men om man hade dem på golvet i baksätet så klara de sig förvånansvärt bra!

Fridaaaa
0

#6 Ja golvet är det allra bästa! Eller bagaget :)

[thildaaaa]
0

Någon mer som har erfarenhet?? :) Tänker på storleken också, är den tillräckligt stor för en RT?

Anibaz
2

Skulle aldrig ha mina i en sån bur som #1 tipsar om. Vid en krock går de sönder och hunden riskerar att penetreras av sylvassa metallpinnar. Då hade jag absolut valt plast istället även om det inte är det mest ultimata.

Fridaaaa
0

#9 Läs vad jag skrivit kring det! Inte rekommenderat exakt den buren i sig, utan bland annat materialet och utformningen.

Anibaz
2

#9 Utformningen och materialet är skit om man ska använda den som bilbur. Du skrev att den buren borde vara säkrare men den är livsfarligt.