Hur långa nätter?
Hur länge dröjer det för er mellan sista kvällsrastningen till morgonpromenaden?
Jag har en 3-årig golden, och på vardagar går min son ut med honom innan han går till skolan, mellan sju och halv åtta brukar det bli. På kvällen brukar vi gå ut med honom efter att han fått kvällsmålet runt 18-19, och sen går jag med honom på en sista rastning runt midnatt innan jag lägger mig för att inte natten ska bli så lång åt honom. Men behöver han gå så sent, tror ni? När tar ni första respektive sista promenaden?
Sista promenaden är vid tiosnåret, morgonpromenaden vid sex. Helgerna varierar det väldigt, men vi försöker hålla det så att nattpromenaden blir runt tolv-ett och morgonpromenaden vid niotiden. Numera har även unghunden anpassat sig till de här tiderna, så nu slipper vi spring mitt i natten 👍
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag sover mellan 7-10 timmar per natt så det varierar. Hon sover lika länge som jag. Hunden är 1år.
Det kan gott och väl dröja upp till 12 timmar. Inte bara jag som är morgontrött om vi säger så. Går jag upp tidigare än 9-10 så ligger Nita kvar tills jag står fullt påklädd vid dörren och redan har ropat på henne 3 gånger :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Beror på. Oftast får han sista promenaden vid 22, men andra dagar så sent som 3-4. Morgonpromenad brukar vara vid 8 eller 11, beroende på om jag rastar eller hundens husse.
På veckodagar går jag sista ungefär vid 24, men ibland 22. Första rastningen blir vid 7.
Däremot på helger brukar nätterna få bli uppåt 12 timmar långa.
Så om jag börjar ta kvällspromenaden vid tio så bör han ändå klara sig till halv åtta på morgonen?
Under vardagar sista rundan på kvällen mellan 21-23, Morgonrundan mellan 05-06. Helger, Kvälsrundan mellan kl 23-01 Morgonrunda mellan 07-08. Ibland kan någon av hundarna behöva gå ut tidigare men då brukar de skälla till.
Vardagar får nattrastas Kalla ungefär 22:30 och hon morgonrastas 6:45 ungefär. Hur lång nattvila hunden bekvämt klarar av är olika, du kan ju prova.Det som riskerar att hända är ju att du måste gå ut med hunden tidigare på morgonen om han är inställd på det rastningsintervallet som han är van vid och blir jättekissig tidigare än vanligt :)
Hos oss går vi ut mellan 20-23 på kvällen. Och morgon runda mellan 5-11. Behöv dom ut tidigare än 11 så väcker dom mig, men oftast så sover dom djupt. Mina dagar är alla olika :P
Det varierar. Sista 21 första 05 Sista 23 första 08 Sista 01 första 12 Ungefär så. Väldigt olika.
Jag låter hundarna kissa precis utanför dörren eller på uteplatsen efter att jag bortstal tänderna. Blir vid kl 22-00 ungefär. Valpen vill ut direkt när vi vaknar vid kl 8, min vuxna tik vill bara äta och sedan sova mer, så hon brukar gå ut vid 9-9:30 efter frukosten men innan jobbet.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ca 10-12h
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ja, jag vet av erfarenhet från när Mojje varit dålig i magen nån gång att om han behöver ut mitt i natten så väcker han oss. Så det blir nog att prova att ta kvällskissen vid 22 istället. =)
Sista promenaden varierar mellan 22-00 och morgonpromenaden är mellan 07-11, beroende på när min mor behagar att gå upp. Dom har aldrig behövt gå upp på natten och rastas och behöver fortfarande inte göra det och idag är dom 5 respektive 11 månader, så det är skönt 😃
Varierar när vi rastar dem på kväll/morgon, men nätterna är oftast 7-10 timmar.
Tycker det låter bra att du låter honom kissa så han slipper hålla sig onödigt länge. De timmarna på kvällen från tills du ska sova är hundkroppen igång i normal takt (även om han vilar så är han troligen lite vaken om du är det), först när de sover djupt kommer kroppen in i läget som gör att de kan hålla sig längre än i vaket tillstånd, så han kan nog behöva tömma blåsa och ev. tarm vid midnatt.
Navi älskar att sova haha. Sista promenaden oftast vid 22 (senare under helg), sen ut igen tidigast 09 😃 Innan 09 måste jag dra ut henne!
@adventuresofnavi | instagram
Vardagar är sista promenaden vid 21-23 och första vid 6.30.
Helgerna kan variera, ibland kan det bli upp mot 12 timmar(någon gång har det till och med blivit mer), men jag vet att de vaknar och "säger till" om de skulle behöva gå ut. Vi går ut precis innan vi ska sova, och direkt när vi vaknat 🙂
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Standard här är 10 timmars natt, sen kan tiderna i sig variera. Lediga dagar och helger brukar jag vänta med första rundan till hunden visar att det börjar bli dags, ofta kan det då ha gått uppemot 12 timmar sen kvällsrundan.
Sista är alltid i trädgården, 22-24 tiden, sedan ut 7-9 på morgonen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Promenad runt kl 19, snabbkiss när vi går och lägger oss. Nånstans mellan 21-22.30 vardagar. Ut på morgonen ca 6.30 på vardagar eftersom hundarna oftast kliver upp när jag vaknar. Om någon av dem vaknar med husse 5.15 så får den hunden gå ut och kissa då, men det är sällan. På helgerna vaknar hundarna sällan före oss, så runt 7.30-8.30, men då har de också varit ut på sista kissrundan ett par timmar senare på kvällen före.
12 timmar här för det mesta, tar sista kl 22.00 och första 10.00 ibland kan vi sova till 11. Men jag låter henne väcka mig. När sambon är hemma blir dock sista kl 20.00 och första kl 04.00.
Kvällspink kring 22, morgonpromenad allt från 07-10. Hundarna sover på morgonen tills jag väcker dem
Sista vid 22-23 och första vid 08-09 ungefär 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Sista promenaden runt 18-20, första klockan 06 på morgonen. Något senare på helger/ledigheter. Får hunden bestämma sover hon gärna längre.
//Jessie
Sista promenaden brukar vara vid 22-tiden. Är jag uppe länge släpps hon ut i trädgården.
Första promenaden blir vid 11. Vrukcar dock släppa ut henne i trädgården innan dess, typ nån gång mellan 8 och 10.
Tror eg inte hon behöver gå ut så tidigt på morgonen. Hon vill äta sin frokust sen smiter hon in i sovrummet igen och vill inte gå ut. Inte förens vid 13 tiden är hon sugen på att vakna till liv.
Skiljer en hel del då båda jobbar skift. Som kortast 00-06.45 och som längst 23-10. Hundarna visar dock aldrig själva att de behöver ut på morgonen utan äter sin frukost och hinner ibland lägga sig i sängen igen innan nån av oss har klätt på sig ytterkläderna… De få gånger de har varit dåliga i magen har de väckt oss med gnällande så jag känner att jag litar på båda.
Sista kvällkissen precis innan vi lägger oss och första morgonkissen strax efter vi vaknat. Som längst har vi sovit 15 timmar, och då var det ändå jag som ansåg att det var dags att gå medan hunden ville sova mera.
Här har vi möjlighet att låta hundarna vara i trädgården så detta görs sista natt-kisset och även första morgon-kisset. Promenad tas vid 20 tiden på kvällen ibland lite senare som 21, är det helg och ledig senare tiden. Morgonpromenad brukar även variera beroende på när jag börjar jobba samt ledighet, allt mellan 04.30-08. Blir i regel 9 h mellan dessa gånger. Är ingen nattuggla och ingen sova-ut person som längst har jag sovit till 09 😃
varierar, min hund sover gärna länge på morgonen oavsett när vi gått ut på kvällen.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Vi tar sista kissningen vid 21 sen så ringer klockan vid fem. Då lyfter vi upp Felix i sängen så ligger vi och försöker vakna i 20min och sen går vi ut en snabbis innan det är frukost. Sen ut en gång till sen så sover han i några timmar till :)
Mina hundar är kvällströtta och morgonpigga (precis som jag). Unghunden har på senaste tiden velat kvällskissa redan vid 19 och sen in och lägga sig, så ofta blir det så. Han går och lägger sig medan jag är upp ett par timmar till. Sen går jag upp runt 6-7. Den äldre hunden anpassar sig. Så om ingen av dem springer till dörren när jag borstar tänderna kring 21-22 så går vi inte ut mer numera. Jag vet att de väcker mig på natten om de är nödiga.
Sista promenaden blir runt sju, åtta på kvällen och första rundan på morgonen blir vid sju. Han brukar gå ut och kissa i trädgården innan vi går och lägger oss vid tio :).
Sista rastningen blir runt 23-00 tiden. Sedan vill golden och stövaren ut runt 8-9 tiden (ibland vill stövaren ut mitt i natten också, om hon ätit något speciellt som vill komma ut just då …), medan min gråhund inte vill ut förrän 11-13 tiden.
Och när jag är ensam med alla hundarna kan de hålla sig till 16 tiden (en gång tänkte jag att de skulle väcka mig vid 10 så att jag fick en bra dygnsrytm när föräldrarna var borta, men det blev jag som fick väcka hundarna istället 😉).
vi går ut vid 21:30 och sen 7 på morgonen