Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1629 ggr
hundtok
2016-01-21 21:38
0

Rastråd

En en sådan rastråd. Kom gärna med mycket tips och idéer och gärna gärna en liten beskrivning

Vad jag kommer erbjuda

• Dagligt träningspass
  • Promenader 
  • Tävlingsträning
  • tävlas
  • mkt lek och knasigheter
  • två andra hundar
  • Tävling lydnad och spår förhoppningsvis litta sök
  • Även testa på annat men inte på tävlingsnivå (agility, kanske nosework, kanske parkour ja ni vet sånt som passerar än som man tänker oh undrar vad det här är för något)

Krav

• Storlek: Inte mindre än 25 cm och inte större än 75, inte under 5 kg och inte över 45 kg
  • Mycket go i
  • Måste ändå vara ”balanserad ” med inga större rädslor osv som leder till stress eller att hunden mår dåligt mentalt. (menar att det ska gå att träna bort och stötta upp hunden så en vardag går ihop)
  • lättlärd
  • arbetsvillig
Vixxen
2016-01-21 21:44
3

Funderade länge på vad rastrå är för nåt! 🤔 😃

hundtok
2016-01-21 21:46
0

hahahahaaha ja märkte det lite för sent XD bara ojdå rubrik ja men det här verkar vara en rubrik skriv skriv publicera "ojdå" XD

krikkan98
2016-01-21 22:08
0

Kanske en flat 🙂 Pigg och glad hela tiden. Lätt att träna och kan användas i allt möjligt. Om man ska ställa ut den ska man klippa den men de är ingen vetenskap. Man kan tänka sig en golden eller en labbe men golden har en ganska dålig mentalitet nu på senare tid och labbe har fått för sig att olika underlag är inge så kul. men annars är de hunden som älskar människor och att bära på saker. 🙂

RosaMoln
2016-01-22 08:40
0

Tror också att en flat skulle trivas väldigt bra hos dig :) Dem är lite uppdelade i utställning och arbetande. Utställningsvarianten är lugnare, och arbetande kan skilja sig ganska mycket från individ till individ så var noga med Kennel och så :) Vi har en arbetande här hemma som slutade springa och jaga löv först när han var 8 år xD Hänger med på allt man vill prova på, vår har vi kört agility, lydnad, spår, sök, lite freestye och sen har han varje vår/sommar dragit skrinda på utflykter :)

hundtok
2016-01-22 09:31
0

Tänkte på golden, flat och labbe behöver man inte jaktapportera med dem? Tack för alla svar :D

tulinia
2016-01-22 13:00
0

#5 jag har en flatte här hemma och vårat mål är att vi ska träna/tävla i lydnad och apportering.
Just nu är han 13 veckor och redan en stjärna ;) (inte alls partisk)
Om du skaffar en Flat så kommer du märka att dom älskar apportering, även om du inte tränar apportering med hunden.
Jag skulle inte påstå att du MÅSTE jaktapportera men någon form av apportering tror jag att du kommer att halka in på automatiskt då hunden tycker att det är så otroligt roligt.
Jag märkte det på Felix redan när jag fick hem honom, att bära saker i munnen är det bästa som finns!

RosaMoln
2016-01-22 22:17
0

#5 Vår gamling apporterar skor/filtar/leksaker varje dag när han blir glad för något. Var längesen vi tränade någon ordentlig apportering med honom men han verkar nöjd ändå ^^, Man kan ju aldrig banna en apporterande hund för att dem bär på något, men man behöver inte heller träna apportering varje dag :)

krikkan98
2016-01-22 23:35
0

#5 De har varit förur att man var tvungen att göra ett jakt prov om man ville ett de skulle bli en utställnings champion eller ställa ut en gång för att bli jakt champion men de är inget krav nå mer :)

hundtok
2016-01-23 08:07
0

ok vad bra :) . Har testat en jaktapporteringsövning med min riesen och det var kul men har varit rädd att när man tränar bruks o lydnad intensivt och ska tävla att man inte skulle ha någon större tid till appotering. Så det låter ju superbra :) . Vet att de har stor matlust men hur är leken? :)

[Nalle-]
2016-01-23 13:04
0

Ändrade i rubriken. :) 

Vad är det för typ av hund du är ute efter? En mjuk och mild ras som tex flatte eller någon spaniel, eller en hårdare ras som riesen? Hur är det med jakt? Vakt? Reserverad eller människokär? 

Jag är själv mycket förtjust i flatten :) De dras dock med en del sjukdomar som man får ha i beaktande.

Vanja
2016-01-23 14:34
0

Och jag trodde att det stod Ras-tråd. Haha.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

hundtok
2016-01-23 15:13
0

tack så mycket #10 är den mest otekniska människan i världshistorien. Har ju en riesen nu och ja, tycker det är så svårt det där begreppet med hårda hundar och mjuka hundar. Du får gärna utveckla mer vad just du menar med hårda och mjuka hundar då jag tycker det är ett sådant brett begrepp som jag har såååå svårt att förklara XD

Vill ju ha förigheten (will to please), jag vill ju inte ha en jakt som en stötande jakthund. Som riesen går ju (de har ju lite jakt i sig) . Det ska gå och hantera och går det verkligen att komma undan om du vill ha leklusten och kampen?  Har två olika  individer hemma som är väldigt tydliga i vakten den ena har mycket vakt och den andra har  ingenting och tycker den egenskapen går att se över och att hunden har lite vakt ser jag inte som något negativt (jämfört med mina erfarenheter).  och sedan mot andra människor ja den ska ju vara säker med andra människor (inte vara rädd) till att gilla andra människor.  Kan säga om en människa erbjuder en kamptrasa ska hunden ha det intresset / säkerheten att kunna leka med andra. Så stort lekintresse ska hunden ha i alla fall. Sen har jag aldrig haft en riktigt människokär hund som älskar allt och alla så vet inte hur det är att ha en översocial hund så för mig är det svårt att sätta perspektiv på det. Men ingen osäkerhet. Den behöver inte ha viljan att gå fram till andra men acceptera att det finns andra människor och att bli hanterad (såklart) men att den är framåt och är nyfiken på andra i min värld skulle inte heller vara fel.

Hoppas jag nu har uttryckt mig rätt annars fråga gärna så kan jag försöka förklara hur jag tänker. Är inte lätt det här märker jag XD. Hoppas jag har uttryckt mig rätt och skrivit rätt utifrån tankar nu. Om jag ändrar är det för en formulering har blivit bättre i min hjärna (har ganska svårt med formuleringar och förklara och sådant så jag hoppas ändå att det går) tack för all hjälp <3

Golden är jag osäker på. Träffat en del golden och alla verkar så oseriösa. Liksom så distraherade och bara fjanta. har jag fel?

Labbar jag träffat på ett par riktigt fina och ska absolut söka vidare om dem. 

Flat har jag inte så mycket erfarenhet av eller vet en jättefin (men är bara en individ) så ska också kolla mer där.

Tack så mycket än en gång

RosaMoln
2016-01-23 18:30
0

Har du kollat på aussie? :)

ipopuma
2016-01-23 19:17
0

Nej, eller jo lite grann ;)  men inte så ingående, bara lite på skk. Hur är dem?

RosaMoln
2016-01-23 19:37
0

Arbetsvillig, lyhörd och alert hund med kampglädje. Funkar till alla hundsporter. Kika in på australianshepherd.ifokus.se där kan du få mängder med bra svar om rasen :D

Candy123
2016-01-23 22:41
1

Funderat på australian kelpie eller kh colie? Tror också att aussien kan passa dig :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

hundtok
2016-01-24 19:53
0

Tack så mycket. Är faktiskt helt på ruta ett och tar gärna bara emot fakta och förslag. Har inte så mycket nära erfarenheter av de här raserna, visst man kanske har träffat på någon här o där och tränat tsk men har aldrig ägt en.  Så kan egentligen ingenting om raserna, bara den hjälpen man har gett och det man har sett liksom. 

Men börjat kolla upp raserna nu lite grann och allt börja gå framåt :) . Har någon tips på bra kennlar som man kan gå in på och kolla mh, meriter och avelsmål osv ? :)

RosaMoln
2016-01-25 09:12
0

#17 har tyvärr inga bra tips på kennlar eller så, jag vågar inte kolla för mycket på sånt för att jag är dökär i rasen men inte har tiden och orken till att äga en xD