Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5197 ggr
Boson
0

WP Sele, var köpa?

Tänkte testa WP med min cocker och behöver då en bra sele! Vill inte lägga så mycket pengar på den då jag/vovven inte tycker det är kul och behöver spara pengar. Var köper/beställer jag en?

densomundrar
2

Inte för att jag har med det att göra, men varför ska ni ha ett sådant sele om vaken du eller hunden "tycker att det är kul"?

Ambrose
0

Att hitta en billig WP sele är nog svårt.. tror att de måste specialsys för att passa just din hund = dyrt. Kanske finns det en WP klubb i ditt område ni kan prova på?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

fridarebecka
1

Dessutom vill jag tillägga att när hunden ska dra tungt regelbundet så är det viktigt att selen sitter bra, annars är risken för felbelastning och krämpor stor. Vill du däremot bara testa nån gång så är det inte lika viktigt att selen passar perfekt.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Boson
0

#1 menar såklart om vi inte tycker det är kul efter vi testat ett tag. Kan se att det var lite dålig formulering från min del.

Såklart ska den vara måttsydd av nån som kan sin grej. Menar att jag inte lär behöva toppkvalite (en sele en som drar tusentals kilo). Kommer ju inte låta henne dra så tungt i början. Lägger såklart så mycket pengar det krävs (finns ju en gräns men lär inte va problem). 

#3 Har en dragsele kom jag på (modell husky-style). Kanske kan jag använda den? I början med lätta vikter.

densomundrar
0

Jaha, då förstår jag :-) det vart absolut ett missförstånd, tyckte väl att det lät lite märkligt :-P har inge tips men önskar dig lyckatill :-)

Ambrose
0

#4 Alla WP selar är specialsydda. Finns inga standardstorlekar (i Sverige i alla fall). Den kostar någonstans mellan 1000-2000kr. Det finns lite olika selar, men de kan du bara använda för att dra saker på backen om du drar väldigt lätt, och har en liten dragvinkel (vikterna sitter u ett snöre ett par meter bakom hunden). Om du däremot vill prova på att låta hunden dra dig så kan du kolla på t.ex. Björkis Nomesele. 320kr. (Går att hitta billigare begagnade), eller om du vill t.ex. dra pulka så kan du kolla på Nordisk sele. Det beror helt enkelt på vilken typ av drag du vill köra. För dragpunkten blir annorlunda och det kräver en annan typ av sele :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se