Foderdjungeln igen...
Då hundens mage krånglar och han får sura uppstötningar så har vi gått över till foder med låg fetthalt (10%), vi ger nu Acana Light & Fit och han har blivit mycket bättre i magen. Problemet är att även med hans utsatta giva så räcker inte fodret ens en månad, nu måste han dessutom ha mer än utsatt giva då han annars går ner i vikt och det gör ju att fodret räcker ännu kortare tid. Jag har stirrat mig blind på foder, kan någon hjälpa mig att hitta foder med ca. 10% fetthalt och som INTE innehåller majs? Finns det i säckar på +15 kg så är det ett stort plus! Just nu blir han fort hungrig igen och magen blir tom, ger morötter men undrar om det finns annan bra bukfylla man kan ge?
Men stackars hund…. Är det verkligen fettet han får sura uppstötningar av? Eller bara det fettet som fanns i det andra hundfodret? Det var kanske transfett av något slag och det fattar jag att hunden inte mådde bra av.
Kanske du kan ge honom något annat fett. För det är det som håller en mätt. Bukfylla känns lite fel.
#1 Hans mage har krånglat sedan en inflammation vid 3 månaders ålder, har fått prova flera foder då hans mage sagt ifrån genom kraftiga diarréer som dessutom blev som vatten vid minsta aktivering.
Tillslut provade vi Acana Lamm & Äpple, det räddade hans mage och han åt det i flera månader. Då kunde han både aktiveras ordentligt och han kunde äta annat än sitt foder utan att magen sa ifrån på något sätt, men sen började han smaska och gjorde det mer och mer och man såg på honom att det störde han. Efter ett tag började han lukta apa ur munnen och han smaskade rejält och konstant, inget fel i mun eller så. Omeprazol kurer har gjorts m.m och veterinären hittar inget fel förutom att hans mage producerar för mycket magsaft. Vilket ett foder med låg fetthalt ska hjälpa.
Är väl medveten om att det är fettet som håller honom mätt och vi är inget fan av bukfylla, men är det det som krävs för att hans mage ska fungera och han må bra så ger vi honom gladeligen det. 🙂