Vaktar i studentkorridor
Arrak vaktar vårt studentrum. Han har blivit oändligt mycket bättre, skäller max 2 skall när grannarna går förbi dörren, tystnar direkt vid tillsägelse. Men problemet är att han skäller när okända går i korridoren - allra främst när det är män.
Han har tidigare varit livrädd för män, och var helt blockad så fort någon rörde sig i korridoren, så vi har gjort gigantiska framsteg. Det är bara den sista biten som saknas.
Jag vet inte riktigt hur jag ska träna, för så länge jag är i byggnaden så är han helt knäpptyst, alternativt när någon är med honom i rummet - det är när han är ensam som det uppstår vaktproblem.
En gång provade hundansvarig på skolan att slänga in en godis till honom när han blev tyst (när hon visade runt blivande elever) och efter det skällde han på allt och alla, inkl. mig, i 4 dagar. Vet därför inte om det är aktuellt.
Tips?
Tittar pga. annat problem på Adaptil - skulle det kunna hjälpa?
Problemet är väl att det ur hundens synvinkel inte är, och inte kommer att vara, ett problem. Att den gör sig hörd när den är ensam och någon inkräktar och du inte är där för att styra upp det ser jag inte hur du ska få ordning på. Skulle väl vara extremt kontrollerat med externbelöning i sådana fall, men det känns inte helt rimligt att alltid hålla på med.
Hur stort är problemet mellan 1-10? Håller det på att få dig vräkt eller är det mest genant för dig?
#1 Nä, men precis. Och det fungerar ju också, eftersom att personen alltid blir bortskrämd, dvs går någon annanstans. (Dit de då skulle.)
Någonstans på en 5a kanske. Såvitt jag förstår det tycker hundansvarig att det är acceptabelt (sen kan hon vända på en femöring också, men det får bli ett senare problem) - däremot tycker boendeansvarig att de ska vara knäpptysta. Han har aldrig hört Arrak, men om han av någon anledning måste komma upp på boendet kan det bli problem.
#2 Då tycker jag du ska börja med att prata med de ansvariga där du bor. I det verkliga livet är det faktiskt så att man inte blir vräkt för att hunden skäller ett par gånger när folk går i trappuppgången.