Vilka länder lagligt kupering
Träffat på en American bullyvalp som har kuperade öron. Valpen är 9-10 v. Den har stygn i öronen.
Funderar lite på var de kan ha köpt den. Vilka länder i europa är det lagligt att kupera?
Så vitt jag vet så får man bara importera så unga valpar om de är från Norge eller England, annars måste de vara äldre pga rabiesvaccination. Både Norge och England har så vitt jag vet förbud mot kupering, så antingen är valpen insmugglad eller olagligt kuperad.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Precis som #1 skriver så är valpen antingen olagligt införd, eller olagligt kuperad i Sverige. Trist! :(
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
När jag funderade på att köpa en Appenzeller sennenhund från danmark var det så att den inte behövde vara rabiesvac om den fördes in i landet yngre än 3 mån.
Som ni skriver gäller detta kanske bara Norge, Danmark, Storbritanien. Såna länder.
Öronen såg fina ut och stygnen var proffisionella. Känns som olaglig import. Annars måste det vara en sjuksköterska, veterinär eller läkare som varit inblandad i stygnen. Hoppas valpen fick bedövning eller nåt då…
De har en vuxen bully med klippta öron också. Ska fråga lite försiktigt om jag träffar dem igen. De var verkligen stolta över sina hundar, att det var riktiga bullys med kuperade öron.
Tycker du ska göra en anonym anmälan om det, så får en utbildad person som vet vad som gäller göra en bedömning.
"På natten är alla katter svarta"
#4 Ja, funderade på det. Vet inte var de bor eller vad de heter… Ser den vuxna hunden ibland så får la smyga efter.
#3 när var det som du funderade på att importera? Reglerna ändrades i början av förra året.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jordbruksverket: "Det är förbjudet att operera eller ge sprutor till djur om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Det innebär till exempel att det inte är tillåtet att operera bort stämbanden på en hund för att hindra den från att skälla, eller operera bort klorna på en katt så att den inte kan klösa.
Du får heller inte göra ingrepp som förändrar utseendet på din hund eller katt. Svans- och öronkupering är inte tillåtet om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Det är inte heller tillåtet att göra hål i öronen på djuren för att sätta dit örhängen.
Det finns några ingrepp som är undantagna från förbudet. Det gäller bland annat ID-märkning av djur med exempelvis microchip eller tatuering. Det är bara veterinärer eller annan utbildade personal som får göra sådana ingrepp.
En hund som har öronkuperats utomlands får inte komma till Sverige förrän öronen läkt ordentligt och de inte längre behöver tejpas eller ha öronställning. I Sverige är det förbjudet att tejpa öronen eller ha dem i ställningar efter en kupering eftersom hunden har ont och då det innebär ett lidande för hunden. Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande."