Plaque off, värt att testa?
Min springer får lätt tandsten. Har provat att byta foder, han tuggar på olika sorters ben/horn/klövar dagligen och jag borstar hans tänder varje kväll. Det har blivit lite bättre med nya fodret och andedräkten samt magen är väldigt bra nu så vill inte byta foder igen :) Undrar dock om någon här inne provat plaque off, pulver som ska strös på maten? Det kostar ju en del så känns onödigt att köpa om det inte ger något resultat.. Har ni andra bra förslag är det givetvis välkommet också :)
Vi testa på labben ett tag, dock hade hon aldrig så mycket tandsten så vet inte hur det funkar för det, däremot så stank hon rutten fisk ur munnen! Helt vedervärdigt så vi sluta med det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vad innehåller det? Vet bara att sådana där produkter för människor brukar innehålla rätt läskiga prylar och det lär väl inte vara bättre när det är avsett för djur. 🤫
#2 Är en form av flercellig alg (tång), Ascophyllum nodosum.
Funkar hur bra som helst på både hunden och katterna här hemma. Hunden är en omplacering och munnen var full med plack och tandsten när han kom hit. Tänderna var helt gula. Tog väl inte ens två månader om jag minns rätt innan hans tänder var vita och fina igen med PlaqueOff. Ger det till katterna just nu och märker en stor skillnad på dom med.
#2 Huvudingrediensen är en alg. PlaqueOff görs för människor med och jag antar att ingredienslistan är likadan på båda två.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Det lät väl inte så mysigt xD Helix har bra andedräkt nu med nya fodret, hade varit skönt om han kunde fortsätta med det ^^,
#4 Åh men så bra! Jag tänkte ge tandborstningen varje kväll en månad till men kan ju vara skönt med ett sista alternativ :)
Jaha, det lätt ju ofarligt. Kanske man skulle prova. På sig själv alltså.
Men götapetter vad dyrt det var!
Jag testade på min ena hund men det fungerade inte alls, men då hade han redan mycket tandsten.
#9 Helix har på kindtänderna längst in, sen är resten av tänderna fina. Får kanske prova att köpa den minsta burken, det verkar ju vara ganska individuellt om det funkar eller inte :)
#4 För djur är det enbart algen i, för människor är det en del annat (men det är väl för att till människor får man i tablettform så det behövs väl en del hjälpämnen för det).
Då kan man ju äta algpulvret själv också. Men tyvärr verkar det lika dyrt. Får kolla om det är billigare att beställa utomlands.
Men om det bara är blåstång, kan man inte lika bra käka blåstång då? Om man får tag på det vill säga.
*Ser för mig hur hemul sitter på en bohuslänsk klippa knaprandes tång* :-D Plaque Off funkade inte på mina hundars tandsten, däremot så blev andedräkten på en av dem betydligt bättre. Vi hade kollat tänder/munhåla, hals, mage utan att hitta anledningen till hennes dåliga andedräkt men den blev bra med PO. Dock menar en del att medlet innehåller för mycket jod vilket bland annat kan påverka sköldkörteln. Har man en hund med över- eller underproduktion där så ska man definitivt inte ge PO! Ett annat preparat som faktiskt funkat på mina hundar är Tropi-Cleans gel som man pluppar i munnen på ett enkelt sätt. Det finns olika produkter inom samma märke, jag har inte testat de andra men gelen funkade alltså. Finns på bland annat XXL, fanns även på Hööks men vet inte om de har kvar den i sortimentet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Efter jag gjorde en skrapning på hunden hos vet. köpte jag Plaque Off. Funkat jättebra för oss. Slavade och använde det inte ett (bra) tag, men nu när vi har börjat igen ser tänderna bättre och bättre ut. De var dock aldrig så katastrofala som när jag lämnade honom till vet… förra ägaren hade INTE tagit hand om tänderna på stackarn.
Detta är tydligen en speciell sorts alg med speciella egenskaper så det fungerar inte med vilken alg som helst.
Och det ersätter inte tandborstning, se det snarare som ett komplement.
Jag har hundar där Plaque Off fungerar bra och andra där det inte fungerar alls.
Dessutom vill man inte ge det jämnt för det är jod i det.
Jag ger i 3-månadersperioder och sen utan lika länge.
Det verkar som att algen mjukar upp befintlig tandsten (i de fall den fungerar) så att det är lättare att få bort tandstenen med att skrapa själv och se till att hunden äter riktiga köttben ett par gånger i veckan.
Risken med tandsten är att det redan bildats fickor och problem under tandköttet som man inte ser. Så att börja med ett besök hos vetten och en rejäl rengörning med ultraljud och sen fortsätta av och till med Plaque Off, det är vad jag gör.
Plus köttbenen. Dentastix och tuggben av hud har jag aldrig sett göra någon nytta alls.
#13 Det skulle jag gärna göra ändå. Alger är spännande. Och speciellt knöltången ser faktiskt rätt god ut. Man ska bara ta de yttersta skotten har jag hört (hett tips!😛). 😃
#16 Varför inte knapra lite tarmtång? Eller om man inte vågar äta den som den är, fritera den. Finns en del tips på vad som är ätbart längst västkusten (inte bara alger) finns här.
Där står faktiskt detta också om "plague off tången": "Den allmänt förekommande
brunalgen knöltång Ascophyllum nodosum är
finfin stekt i smör eller krispigt friterad i olja med vitlök i en
wokpanna. Smaken är mildare an hos andra brunalger. Det går
också bra att använd de finare delarna, dvs. "bladspetsarna",
råa och hackade i en sallad, förslagsvis som en grekisk sallad,
med rödlök, fetaost och olivolja. Knöltången bör förvällas först
eller bara ätas i små mängder, annars kan den vara laxerande i
och med att den innehåller mycket av magnesium och andra
metallsalter från havet." Så bor du på västkusten är det bara ut och plocka ;)
Tycker det fungerar förvånansvärt bra. Tog bort tandstenen på min katt hos vet. sen har jag använt plaque off och ingen tandsten på 2 år :D
På hund har jag bara hört positiva grejer. Vet ej själv då min hund tuggar mycket ben och aldrig haft någon tandsten man inte kan pilla bort med nageln.
#14 Kul att det funkade bra för er! :D #15 Ben verkar inte hjälpa för Helix, han tuggar/gnager inte med tänderna allra längst in. Men det verkar ha blivit lite bättre sen jag började borsta hans tänder varje kväll innan jag borstar mina egna :) Men ska nog ge PO en chans så får vi se om det hjälper på de två tänderna som det gäller ^^, #18 Så skönt! Jag ska ge det ett försök så får vi se om det hjälper för oss :D
#17 Bor tyvärr närmare den andra kusten. Men tillbringade somrarna på västkusten som barn och jag minns de böljande undervattensfälten… Hörde ett program på radio om att äta alger. Det var riktigt intressant och det fick det att låta gått. Var en familj som hade alger i allting. Kladdkakan blev t.ex. bättre med lite tång i. 😃
Bekant ger detta till sina tre små hundar sen många år tillbaka är hon nöjd. Klart det kan hjälpa. Jag har provat ge detta till två av hundarna men ena har lite strulig/känslig mage så sluta med det.
Fast det är inte dyrt. Om man tänker på hur länge det faktiskt räcker… Jag har gett min Jack russell Plaque off i flera månader, han har ingen tandsten.
En burk räcker mellan 9-18 månader för en hund upp till 25kg 🙂
#21 Tråkigt att ena hunden inte riktigt klarade av det :( Våran är inte så känslig med magen så hoppas det ska funka :D #22 Oj så länge?! Har faktiskt inte kollat doseringen på burkarna xD Men vilken storlek på burk är det som håller den tiden, fanns 3olika storlekar i djuraffären här hemma ^^,
#23 Japp! Jag har 180g burken 🙂
#24 Toppen! :D
Jag ger inte och har aldrig gett Plaque Off pga risken för överdosering av jod - det märks inte förrän man har en hund som reagerar (sköldkörtelproblem osv). Finns andra och bättre produkter enligt mig för att hålla väck tandsten 🙂
testade när min hund var liten, då tålde han det inte men det var då det. nu funkar det bra på min hund efter ett foderbyte som gav honom mer plack och tandsten, men funkade inte förrän jag skrapade bort all tandsten och plack först med en tandskrapa, nu 5mån senare börjar dom få lite lite plack men det ska skrapas bort. så jag är sjukt nöjd. (ja jag borstar hans tänder dagligen)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#26 Ge gärna exempel, jag testar gärna annat om det finns :) #27 Skönt när man hittat något man trivs med! Jag hoppas också på att hitta det som passar oss bäst :)
#28 Ja. Innan hade vi dental stix. funkade bra på våran hund det med.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos