Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5765 ggr
[Nirvana-music]
1

Små hundraser-rastips

Ska skaffa en ny liten hund om lite drygt 7 månader. Vill ha en liten hundras på max 5-6 kilo men gärna mindre. Ska gilla att följa med på promenader i skogen, följa med till hundklubben, träna lite agility och rallylydnad och utställning. Funka med våra större hundar utan att "gå sönder", dock är våra hundar väldigt lugna och brukar främst busa med hundar i samma storlek. Vill ha en hund som gillar att mysa, kommer få sova i sängen. Vill ha en hund som är långhårig, gärna med skägg då jag alltid föredragit hundar med lite skägg i ansiktet :-) Att ta på kläder är inte heller något jag tackar nej till då min förra fick ha både overaller, täcken och tröjor. Vill inte ha någon ras som har lätt till att skälla, men det är ju såklart en träningssak. Bor i hus på landet, Kom med förslag och gärna bilder.

Vovisch nr2
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att någon av bichonraserna skulle passa, speciellt Bichon Havanais. "Min" ras Bichon Frisé skulle passa egentligen men när du bor på landet kan det vara lite jobbigt om man går i skogen varje dag eftersom deras päls är vit och lätt blir smutsig. Annars är de underbara hundar (bilden föreställer min frisé Pixie som valp) 🙂 http://bichonfrise.se/

Har du någon fråga om bichonerna är du välkommen att ställa den till mig eller på bichon iFokus. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

fridarebecka
1

Jag tror också någon bichonras! Den här artikeln från bichon.ifokus kan guida dig åt rätt håll när det gäller vilken bichon som passar bäst!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Yehet121
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag skulle tipsa om Yorkshire terrier. 

Rasen klarar helt klart att följa med på skogsturer och agility och rallylydnad är det heller inga problem med, jag kör själv agility med min lilla york. Yorkshire terriern är ju främst känd som utställningshund, så det blir nog inga problem där heller. 

Det här med kläder kommer antagligen att vara viktigt då dom kan frysa lite i kallt, regnigt eller blåsigt väder.

Jag tycker nog inte att rasen är så skällig, men det beror också på hundens personlighet och hur mycket man tränar bort det. Våran york skäller rätt mycket men vi försökte inte ens träna bort skällandet och så är han en väldigt busig pojke 😛

Jag lägger in en bild på vår york hanne när han är nedklippt och en där vi tränar agility 🙂

Fridaaaa
0

Papillon?
De är underbara, jag har en mix och fungerar bra med vår stora hund, pappan till henne som är ren papillon gör det också. Båda följer gärna med i skogen, stan, tränar ect :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
0

Podengo Português Pequeno Cerdoso. Med skägg och mustasch! Lyssna här och se om du blir lika charmad som jag blev.

http://gurgin.libsyn.com/om-podengo-portugues

http://podengoklubben.se/

Tindris30
1

Pudel eller dvärgschnauzer?

CayKantos
1

prazsky krysarik, Russisky Toy, Chihuahua, Dansk Svensk gårdshund, Mexikans nakenhund, chinese crested, mm?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Nirvana-music]
0

#3: Har faktiskt funderat på en York, men inte fått svar från tidigare trådar, vill gärna veta mer om rasen, för och nackdelar och såklart bilder :-) 

Samt prisinfo, förstår dock att det är olika priser beroende på vilken uppfödare man köper ifrån, men eftersom att jag är uppväxt i en utställningsintresserad familj och släkt så köper jag gärna en hund med stamtavla. 

Har ägt en Coton tidigare, jag vet dock inte om jag vill ha någon till vit liten hund, finns mycket nackdelar :-) men måste medge att jag alltid har älskat Bichon raser och liknande hundar :-)

[Nirvana-music]
0

#4: Rent utseendemässigt är det inte rätt ras för mig, tycker dock de är jätte fina hundar och skulle lätt passa våran livsstil :-)

Jamie+Engla
0

Tipsar också på Podengo Portugues Pelo Cerdoso Pequeno, jag har den Släthåriga i liten och mellan modellerna och kan varmt rekommendera den. Jag har god kontakt med alla uppfödare i Sverige och vet att de finns en liten pojke till salu just nu. Tror han är 3/4 månader. Kolla gärna på vår hemsida, på förstasidan finns länk till kenneln som har honom. Vill du vänta så vet jag att hon planerar kullar inom en snar framtid :) Och du hemul #5, är det slät eller strävhårig du är mest charmad av? :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fridaaaa
0

#9 Fokusera främst på vad som passar i övrigt än främst utseendet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nirvana-music]
4

#11: Vill helst att både utseende och det övriga ska passa in, vill inte ha en hund som man inte "tycker om" rent utseendemässigt :-)

[Nirvana-music]
0

#10: Oj vilket långt och jobbigt rasnamn, haha :-) 

Ska kika, men kommer inte skaffa någon valp nu då jag vill bearbeta sorgen från förra vovve först, Vill inte hastköpa någon hund så här snabbt efteråt, men tidigast om ett halvår.

hemul
0

#10 Strävhårig. Tyvärr fick jag bara träffa släthårig när jag var till uppfödare. Blev en liten miss där. Men jag har träffat strävhåriga. Gillar det där byrackeutseendet. 

#13 Du kan säga strävhårig podengo. Det finns i princip bara pequeno i Sverige, även om vi har en här på forumet som har en medio. Vädigt ovanliga.

Mentaliteten passar på vad du vill ha och tänkte att utssendet borde göra det också. Kan ju tala om att de känns som betydligt större hundar även om de är små. Stadiga bitar. Den jag träffade hos uppfödaren gillade att kampa och det var rejält motstånd i repet även om jag kunde lyfta honom i det. Lyssna på den där podden om du gillar utseendet. Om det de säger där, och som uppfödaren bekräftade, stämmer är det banne mig en idealhund.

hemul
0

Och han var snabb! Det var nästan så han blev suddig när han sprang efter bollen jag kastade!

[Nirvana-music]
0

Blir så less, alla annonser på blocket på Yorkar verkar vara bluff eller allmänt skumma! 

Finns väl kanske 1 annons som kanske är seriös, men resten ser man ju direkt att det låter som en bluffare. 

🤔🤓

Yehet121
0

#16 Jag har tyvärr inga tips på uppfödare då jag köpte min från en uppfödare jag känner och hon har inga nya eller planerade kullar just nu 🤔

Yehet121
0

#16 Och vad vill du veta om rasen? 🙂 Det jag kan säga nu är att dom har väldigt starka personligheter. 

Av dem tre valparna i kullen jag köpte från så var det min hane, och sen 2 tikar. Den ena tiken är väldigt lik sin far i lynnet och var född för utställning, poserar för kameran och aktar sig gärna från att smutsa ner sig men är inte rädd för att busa och vara aktiv. 

Den andra tiken är mer lik mor sin och kan vara lite smått skygg när man lär känna henne, och sen är hon en riktig knähund som vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt. Min hane, Tarzan har sin fars lekfullhet och sin mors färg på pälsen. Han har två sidor som kompletterar varandra, han är en riktig vilde och springer ofta runt och busar, men han tar aldrig något som han vet inte är hans och han har aldrig bitit på sladdar, skor eller annat. Han är också en riktig soffpotatis och kan spendera en hel dag sovandes i soffan om han tycker att det är för kallt för att vara ute och leka 😃

Jamie+Engla
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Fullt ös på podengo, även om de mer än gärna ligger under täcket hela natten. Gärna vid magen ;) Här är mina som busar i nysnön 3 generationer Pequeno och min första Médio Jaska från Portugal

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

hemul
0

Där var du ja! Tänkte väl att du skulle dyka upp. Jag hade glömt ditt namn. 😉

HildaSvensson
0

Skulle väl föreslå min egen ras (om man nu får göra det), en havanais. Tycker den stämmer väldigt bra in på din beskrivning. Dessutom finns havanaisen i massor med olika färger, så behöver inte vara vit om man inte vill det. Vill du ställa frågor får du jättegärna pm:a mig 🙂

[Nalle-]
0

Dvärgschnauzer, små men robusta :) Men lite större än du tänkt. Annars gillar jag australisk terrier.

knutteknop
0

Kanske en australisk terrier? :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Achatina
0

Havanais tycker jag verkar som ett bra förslag att kolla på, dessutom har de väldigt lågt pris när man försäkrar dem för att rasen är så frisk. Löwchen har lite samma look men har längre ben. Schipperke är inte långhårig men vikten passar och det är något som gillar att träna och är inte jätteömtålig. Griffon belge/Griffon bruxellois är små och skäggiga, ev kan de kanske kosta lite mer att försäkra eftersom de är brakycefala (plattnosar). 

Prismässigt får man räkna med 12000kr och uppåt för rashundar oavsett vilken ras man köper. I alla fall om man köper av en Svensk uppfödare (vilket ju är lättare om du har utställningsambitioner).

Emellaya
0

Även om du inte kände för en vit liten bichonhund till så vill jag tipsa om en vit filur med skägg, nämligen sealyham terrier. Väger 8 kg och är en mildare terrier som gärna tränas i agility. Har personlighet och beskrivs som busig ras. Kan vara bra att veta att rasen är liten i sverige, men det finns några stycken. :)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

[Nirvana-music]
0

Tack för alla förslag, ska gå igenom i helgen :-) En schipperke är jag dock inte intresserad av, är uppväxt med sådana och brorsan har en sådan liten lymmel, jag må hålla med när man kallar dem för "svarta små djävlar" för det stämmer verkligen haha :-)

ChristineF
0

Här är en artikel om mig och min ras (långhårig) Chihuahua: http://hundar.ifokus.se/articles/563df5548e0e746ee8000cc3-chihuahua-medlemmarnas-raser
Passar in på allt du skriver tycker jag, fast de saknar ju skägg då 😉 Mina har stora hundkompisar som de springer lösa ihop och tränar med, men vi har koll så de inte busar fysiskt. Många små hundar har larm/vakt i sig, men med träning från början så skäller de inte i onödan. En hund med vakt som miljötränats kan vara tyst och en hund helt utan vakt kan skälla mycket om den inte fått träning eller upplevt något jobbigt, så man kan aldrig garantera något, bara göra sitt bästa.
En annan ras jag tycker är trevlig är Yorkshireterrier.

[Nirvana-music]
0

Blir förmodligen en york eller långhårig Chihuahua, så ska kolla kennlar och försöka träffa några av dessa två raser så man får sig en bättre uppfattning :-)

ChristineF
0

#28 Vad kul, båda härliga raser! Om du vill ha mer info om Chihuahua så finns Chihuahua.ifokus.se, kan även rekommendera dig facebookgruppen Aktiv chihuahua 🙂