Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1906 ggr
Bodinsson94
1

Australien cattledog :)

Funderat nått år nu på att skaffa hund men är tålmodig och väntar på att jag ska fastna för rätt ras och vad som passar bäst för den rasen. Är väldigt nyfiken på rasen Australien cattledog men hittar väldigt lite om hur dom är i personlighet och hemmet. Det verkar inte vara så många här inne heller som har den rasen.. Någon som har det så skriv gärna hur dom är :) Mvh Malin.

CayKantos
1

Vad vill du göra med hunden? Hvad söker du i en hund?

Väldig "krävande" hundar och inte för enbart sällskap. 

Tagit från SKK-

Att tänka på - Australian cattledog

Om du funderar på att skaffa en australian cattledog, tänk på att…

• Rasen kräver en hundvan, ansvarsfull ägare med tydliga ledaregenskaper.
  • Fundera över syfte och ändamål med hundköpet.
  • Har du tid att ge hunden god aktivitet och bra mental stimulans?
  • Du måste vara beredd på att rasen kan ifrågasätta ledarskapet.
  • Var lyhörd för hundens signaler och tolka dem rätt.

http://www.skk.se/hundraser/australian-cattledog/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Bodinsson94
0

Redan läst allt det där och är mycket medveten om hur rasen är. Men får inte fram nånting om hur dom är "när man inte tränar/aktiverar dom" i hemmet som sälskap.. Hur dom funkar med andra djur och människor.. Ja vill gärna ha beskrivningar på hur deras personlighet kan vara om du förstår hur jag menar?

CayKantos
0

Som alla raser är det mycket enskild. Men vad jag har upfattad av rasen (då jag själc var intresserad av den engång) är att jo den klättrar på väggarna om du inte stimulerar den och kan INTE vara enbart sällskapshund. det finns individer, men ville inte satsa på det. Dom kan vara ganska vaktande och därför inte så där jätte mottagliga för fremmande, människor som hundar, men förlitar sig på dom den känner.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Candy123
0

Om du har facebook kan du gå med i gruppen " australian cattledog norden" 🙂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Bodinsson94
0

Inte intresserad av "enbart" sällskapshund.. Vill ha en hund jag kan arbeta med men dock inte vallning då tyvärr. Van vid hundar med vallning som egenskap och även vakt/jakt instinkter. Självklart är det väldigt enskilt så det är därför jag vill höra hur rasen kan vara från flera personer.. Men som sagt verkar det inte vara så många som har rasen. :)

Bodinsson94
0

#4 Tack så mycket det ska jag :) Visste inte att gruppen fanns ^^

Bodinsson94
0

Fick tyvärr inte fram gruppen :/ Verkar borttagen.

Candy123
0

Skrev fel den heter "Australian cattledogs i norden" 🙂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

hemul
0

Jag har bara känt en personligen, polishund. Han var mycket trevlig, hälsade gärna på folk och så.

Bodinsson94
0

#8 Testar det då ;) #9 Okej, ja den hunden får ju träffa en hel del folk om dagarna :)

Bodinsson94
0

Tyvärr inget där heller.. Finns knappt nån grupp om med rasen :/

hemul
0

Vet inte faktiskt. Han leter knark.

Bodinsson94
0

Okej :)

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag kanner manga da jag bor i Australien. Jag har en ACD blandis hemma ocksa (xJRT). En ACD ar en tuff ras, dom vallar tufft och ar ganska 'harda'. Manga jag traffat har lite problem med andra hundar men om du socilaserar ordentligt borde det ga bra. Dom ar ganska egensinniga och har mindre 'will to please' an en Aussie eller BC. Dom gor lite som dom vill, annars trevliga hundar som trivs mycket av arbete. Dom jag kanner vallar inte och verkar inte behova det. Manga gor sporter med dom dock sa aktiva ar dom. Lycka till.

Ellen89
0

Glomde skriva att det finns ganska mycket vakt i dom ocksa, valdigt gosiga i hemmet…

Bodinsson94
0

#14 Tack så mycket för infon :) Vad jag förståt så är det tuffa hundar med egen vilja. Vilket jag är ganska van vid. Tycker det är en otroligt spännande och smart ras.. Min syster har ju en australien Shepherd som älskar att träna mentalt så det skulle vara underbart om vi kunde träna tillsammans. Vakt anser jag inte direkt som ett problem.. Uppväxt med rätt tuffa Karelsk björnhundar med jakt och vakt instinkter så förstår mej på det :) Plus du har en otroligt fin liten red heeler som dom kallas har jag märkt ;)

Bodinsson94
0

Varför kallas dom för red / blue heeler? :)

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Det ar bara ett namn dom har gett dom, tror det mest beror pa hur dom vallar (heeler). Jag har en JRTxACD blandis…. den pa bilden ar en pa min klubb :) Han ar en harlig hund :) Om du ar van med egen vilja osv skulle jag inte se nagra problem! Har ar min hund, du kan sakert se bada raserna i honom.

Bodinsson94
0

Aha okej, ja jag kan nog säga att jag är van.. Även vid västgötaspetsar som även dom används till att valla. Hihi ja nu ser jag blandningen :D Huvud från en JRT och kropp som en ACD ungefär :) Riktigt vacker! Gillar den mörkbruna masken / teckningen i ansiktet på honom. Och måste bara påpeka naturen.. Alltid varit lite förälskad i Australien :)

Turast
0

#11 säker på att du stavar "australian" rätt när du söker? :) Tänkt bara eftersom du skrev med "e" ist för "a" i rubriken 😃 Så kanske du hittar grupper på fb? 🙂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Bodinsson94
0

Haha tack ^^ mitt fel..