Gul gegga
Upptäckte precis att min äldsta tik Dafne har någon gul gegga som kommer från henne underliv. Ser ut som snor. Hon är kastrerad så kan inte vara livmodern. Vad tror ni? Ser inte irriterat ut eller något. Funderade på uvi men hon har inte haft sån gegga innan vid det. Ska ringa veterinären på måndag.
Ingen?
Kanske någon typ av katarr, vaginit? Som är en infektion vaginalt hos tikar. Hoppas veterinär kan ge dig något svar idag.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur har det gått? Om man inte fått bort all vävnad vid kastreringen så kan hunden få inflammation i det som är kvar. Det troligaste är väl dock spm sagt någon form av vaginit. Obs, om hunden inte tvättar bort klegget själv och ni snart ska till vetten så låt det sitta kvar, kan underlätta för veterinären att ställa diagnos.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Veterinären kunde inte se något när hon först tittade och kände så vi tog ett urinprov som hon tittade på under mikroskopet och då såg hon att Dafne har uvi men inga kristaller dock väldigt mycket fettdroppar i vilket hon förklarade att det menades att hon var nära att utveckla en inflammation istället.
Så vi fick antibiotika utskrivet och så fick hon samtidigt en B12 spruta eftersom hon varit så trött senaste tiden.
Så det var tur vi åkte in ändå, även om vi bara såg det här "snoret" två enstaka gånger för nu slapp vi förhoppningsvis inflammation och fick "bara" uvi 👍
#4 Skönt att ni fick det utrett! Hoppas hon är piggare nu :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"