Kan inte hanteras
Hej! Min valp på 12 veckor blir verkligen sur när vi försöker hantera/hålla fast honom. Det kan vara när vi bara torkar av tassarna efter att han har varit ute och då morrar han och skriker, han bits även väldigt hår så jag har flera blödande bitsår på händerna. Det kan ta timmar att klippa klorna, och det är vi tvungna att göra en gång i veckan. Det är så svårt! Han bits så hårt, det är ju klart att valpar inte kan vara helt perfekta från början att bli hanterade och så, men detta känns som det är lite för mycket!! Jag brukar ta tag om käken och försiktigt trycka honom mot mig, då blir han lugn i stunden men när man släpper blir han galen igen. Han skriker verkligen…. Ska jag träna, träna, träna varje dag eller ska jag bara göra det några gånger om veckan, hur ska jag träna? Kommer det bli stora problem i framtiden eller är detta bara valpbeteende? Tacksam för svar.
Jag skulle träna flera gånger varje dag, men du behöver ju inte klippa varje gång. Bara vänj hunden vid att vara i den ställning du vill ha honom när du klipper klorna och gör det till en lugn och mysig grej.
Men om han verkligen skriker när du håller på med tassarna kanske du ska kolla med veterinär så att han inte har ont?
Jag har fått lärt mig att man aldrig ska tjuvhålla djur men med valpar ska man tydligen inte släppa förens de lugnat ner sig, detta för att dom ska bli trygga med att man hanterar dom och att dom inte ska lära sig att dom får komma lös bara dom sprattlar lite :-)
Har jag en valp som protesterade på det viset hade hantering varit det enda jag hade ägnat mig åt. Den får aldrig släppas ner förrän den är tyst och lugn, varje gång, hela tiden. Undvik inte situationen, ta dig den här tiden och lägg grund för framtiden.
#1 vi var hos vet. idag och vaccinerade, då sa hon att man bara ska vara lugn och bestämd, men jag tror inte riktigt hon fattade hur illa det var… Tassarna var inga problem sa hon. #2 & #3 ja jag försöker jobba så, att inte släppa honom förens han är helt lugn och då ska jag kunna lyfta upp tassen och känna på den lite, om han är lugn då så släpper jag ner honom. Men problemet är att det går inte bättre och bättre, det går snarare sämre och sämre. Nu har han börjat springa iväg när han märkt att jag ska lyfta upp honom och så bits han hårdare och hårdare.
Försök använd något som han gillar, favoritleksaken, extra gott godis eller mat för att locka honom och belöna. Belöna så fort du får hantera honom eller röra vid hans tassar. Vänta tills han är trött och avslappnad och stryk honom längsmed kroppen och sen ta i en tass och fortsätt så och belöna.
#4 Det är för att den är äldre, de bits hårdare då. Jag hade burit och hanterat den tills den helt enkelt ger upp. Allt i livet behöver inte vara lustfyllt, vissa saker ska man bara genomlida, det är min filosofi.
6 Oja visst är det så allt kan inte vara så roligt det finns måsten som här måste man plocka öronhår, klippa tassarna,klippa klor,borsta tänderna inte kan jag påstå att dom står på rad för att man ska göra detta. Tvärtom.
TS jag säger gör lite varje dag och du belönar när han är lung då släpper du honom och man kan ge godis eller favoritleksak efter som belöning. Men tänk på belöningen ska ske efter när han har skött sig. Lycka till
De beror ju på hur du vill se på de. För mig är hantering aldrig ett tvång utan sker alltid med belöning och inga fasthållningar. Däremot har jag kört övningen att sitta mad valpen i knät och den sekunden valpen slutar sprattla bara för en halv sekund så släpper ja, ganska fort brukar dom haja poängen och blir still så fort man håller den i knät, släpp belöna massor och öka SAKTA tiden valpen måste vara lugn innan du släpper. Vissa vill att valpen helt ska somna innan dom släpper den, men jag tycker man får gå lite på individ när de gäller detta, du vill inte att valpen ska bli rädd för hantering. Du kan få en valp som somnar i knät genom att gradvis lära den att slappna av i famnen, än att tvinga allt på en gång så att säga 🙂 Men detta använder jag endast som passivitets träning och alltså inte vid hantering.
Jag har lärt min hund att lägga sig på sidan på kommando/handtäcken-allså inge trycka ner/ hålla fast, samma som att spela död egentligen. Sedan ökat på tiden hunden ska kunna ligga så, lägga på distraktioner som att jag klappar, kollar tänder, känner på tassar, ge en godis då och då och ett fri kommando innan de blir jobbigt för hunden. Så har du ganska snabbt en hund som ligger still självmant medans du gör de du ska och de blir positivt.🙂 dock är de så klart svårare för en valp att ligga still, plus att dom gärna vill tugga så fort man sträcker fram handen, därför träna varje dag, KORTA pass och massvis med godis, om du så måste ge en godis per sekund, detta stadie kommer man dock snabbt över när valpen har blivit lite äldre och mognat lite, man får inte glömma bort att dom fortfarande är bebisar, med allt vad de innebär. Senare kommer de att räcka med att bara ge belöning i slutet när du är klar.
#8 försöker lära honom att spela död (går ej så bra eftersom han inte förstår vad han ska göra…) men ska träna på det så ska jag verkligen testa med dina tips! Tack så mycket ;D
Uppfostringsmetoder passar ju olika individer olika bra såklart, men här kommer mitt perspektiv, utifrån hur jag tränat min valp. Jag är väldigt inne på #8 's spår. Min hund stannar frivilligt när vi ska torka tassarna, och lyfter på tassarna. För han får godis av det, tjänar på det och det vet han. Jag håller extremt sällan fast honom, varken jag eller hunden trivs med det som individer🙂
En hund, oavsett ålder, som känner sig trängd eller försvarslös kan bita. Bitandet blir bättre med åldern, men om hunden känner sig nedtvingad vid hantering, så pass att den springer iväg från dig, skulle jag ändra mitt träningssätt. Det förstör er relation, och relationen är det absolut viktigaste när hunden är så ung. Belöna när han sitter still hos dig. Godis och åter godis. Öva på att kunna hålla hunden utan att du gör något "obehagligt" samtidigt, som att klippa klor eller torka tassar. Bär runt på hunden lite, ge godis under tiden. Få hunden att sitta och sätt dig bakom, krama om hunden bakifrån, som en ryggsäck. Ge lite godis under tiden. Närhet är positivt. Att sitta stilla är positivt.
Jag skulle ta hanteringen från steg ett. Hunden ska känna sig trygg med att du grejar med den innan du ställer "krav" på att det ska gå att klippa klorna utan problem. Flera gånger om dagen så gosar ni tillsammans, du får ta lite i en tass men inget mer. Du får hålla om hunden, hunden får sitta i knäet etc.
Sedan tycker jag att du ska fokusera på mjuk och positiv hantering, inte att träna in trick som "spela död". Hunden är riktigt ung, ni ska fortfarande arbeta med er relation allra främst. Lek tillsammans, vila tillsammans, öva långsamt tillsammans.
#10 tack för ditt svar! Ska tänka på dina tips. Jag har märkt att min hund älskar att få nya utmaningar och väntar alltid på att jag ska ge honom ett komando, så för oss är träningen en stor del av leken. Men förstår såklart vad du menar ;D
#11 Härligt med arbetsdrift, det har jag ju här hemma med. Mitt största tips är dock att se till att vardagsmoment som du har svårt med blir träning, inte bara nya tricks. Då blir ju vardagen skitrolig för er båda; du får en hund som älskar t.ex. kloklippning eller att ta på sig selen för att det finns ett kommando och tillvägagångssätt för honom, som att han ställer sig "rätt" eller lyfter på tassarna, och för dig blir det mycket smidigare när dina rutiner blir förenklade och eftertraktade av hunden med. Win-win liksom 😉