Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1104 ggr
densomundrar
0

Påverka gosighet

Min förra hund var inte så gosig, han ville gärna vara med men hade ingen intresse av att bli klappad. Jag behöver inte världens kelgris, men vore roligt med en hund som uppskattar att gosa lite mer. Kan man på något sätt uppmuntra sådant? Ge godis i samband med mys, när hunden själv tar initiativ?

russin
1

Hundar är individer, så dels spelar det in men att göra en gosstund till något positivt gör det ju lättare. Jag har 3 hundar av samma ras och en är inte alls gosig och vill på sin höjd bli kliad på halsen - mer närgånget klappande får henne att gå iväg. Dock vill hon gärna ligga nära en om man bara låter bli henne. En annan är klängig och vill ligga halvvägs på en och vill ha mycket gos. Och så valpen då som ligger som en halsduk över mig på nätterna - hon kan inte få nog av närhet, kramar och gos 🙂

densomundrar
0

Ja, självklart. Tänkte mer om det gick att uppmuntra för att ändra lite Iom att man kan uppmuntra andra önskvärda beteende :-)

BcJack
0

lyssnade på podcasten "vår bästa vän" avsnitt "konsten att belöna hunden", där nämns de att man kan göra just så. halvsov när jag lyssnade så har lite svårt att återberätta ved de sa men något i stil med att uppmuntra hunden att ta kontakt genom att ge godis och kela samtidigt, att liksom göra själva goset/kontakten till belöningen. haha lyssna själv, min luddiga förklaring är inte mycket att gå på :P

det kan också bli för mycket av det goda också, min valp slår till mig med en tass i ansiktet när jag slutar klia eller bara kliar för dåligt😂

densomundrar
0

#3 åh, det låter intressant. Vart hittar man det? Bara på podcast? :-) Jo tack, några utav mina kompisars hundar är jobbigt gosiga, skulle gärna vilja ha någon mellanting :-)

BcJack
0

#4 jag lyssnar genom podcastappen i iphone, men här kan man också lyssna: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/612685?programid=4834

man får många bra tips tycker jag :)

densomundrar
0

Tack, ska kolla länken, har Android :-)