Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1622 ggr
densomundrar
0

Skk reggning

Ber om ursäkt för alla mina inlägg om allt och inget. Sitter via mobilversionen och det går inte att söka där. Finns fet någon anledning att inte regga en valp hos skk som uppfödare? Mer än ekonomiskt. Vad finns det för argument om att man vill ha en skk reggad hund? När jag var hos en kompis som har en liten uppfödning kollade vi på detta med stamtavlan där man såg inavelsgrad, varningstrianglar på de hundar i stamtavlan som hade avelsstopp, sjukdomar mm. Då var hon iof inloggad på skk. När jag senare skulle kolla upp en hund så fick inte jag alls upp samma, jag får gå in manuellt på varje hund i ledet och kolla om det finns någon anmärkning och inget om inavelsgrad. Kollade jag på fel ställe eller är bara den i formationen till för uppfödare?

thea_thea
0

Var kollade du? Avelsdata eller hunddata?

Belphi
1

1. Så vida föräldrardjuren är reggade, friska, testade och allt annat står rätt till så tycker jag inte det finns någon anledning att inte regga.

2. Hur menar du argument? Kan vara att jag är lite seg och inte förstår frågan och då ber jag om ursäkt!

3. Kan det ha varit så enkelt att du gått in på SKK Hunddata och hon gått in på Avelsdata? På Avelsdata behöver du nämligen logga in (ett konto som vem som kan skaffa) och där kan du se flertalet led bakåt + dessa varningar som du nämner. Den här informationen finns för alla! Men du måste ha ett konto, och om jag har rätt så går det bara att logga in via internet explorer(?).

densomundrar
0

Aha, kan man skaffa konto som privatperson alltså? Märkligt att man behöver konto för att komma åt dom uppgifterna. Kollar nog på hunddata. #2 ska kolla på en hund imorgon, men är osäker på om den är reggad. Om jag frågar om detta och uppfödaren kommer med motfråga om varför jag vill att den ska vara det så vill jag vara lite torr bakom öronen. Jag har även tidigare blivit ifrågasätt varför jag vill ha sak reggad "det kostar ju massa onödiga pengar" men jag kan tycka att är hunden renrasig och inte hat något märkligt i sina led bakåt så finns ingen anledning till att inte regga, men det är dom ändå argumenten jag kommet på och dom kanske inte "håller" Uppfödaren som visade mig det här med skk föder visserligen upp en annan ras men hon sa att det börjar bli vanligare att uppfödare bara reggar de valpar som är tänka att användas i avel eller vid utställning, just för att det kostar.

Belphi
5

#3 Vet faktiskt inte varför man behöver ha konto, men det är bara att skaffa, precis som att registrera sig på vilken sajt som helst!

Och jaha, då fattar jag! 

SKK reggad kan ju valpen bara vara om uppfödaren reggat den, så det är inget som görs i efterhand eller kan göras. 

Finns inga "seriösa" anledningar till att inte regga hunden om den nu är renrasig och båda föräldrarna är renrasiga. Känner du dig det minsta osäker på om uppfödaren ljuger eller dylikt, åk hem och strunta i valpen/hunden.

Tillägg: En seriös uppfödare reggar alla valparna, oavsett om dom är lämpade för avel eller inte, så börjar uppfödaren argumentera "varför vill du ha det?" så hade jag personligen åkt därifrån.

Ambrose
6

Om föräldrarna är renrasiga och valparna inte har stamtavla, då är något fel! Man kan ta nästan det dubbla priset på en reggad hund, och det kostar bara några hundra att regga. Alltså en ekonomisk vinst att regga. Det vanligaste är att föräldrarna inte har gjort de fysiska (typ röntgen) eller mentala (MH) tester som krävs för att man ska få regga. Då kan man ju fråga sig. Varför inte? Antagligen så har föräldrarna ett mentalt eller fysiskt fel som man vill dölja. Det kan även vara en tjuvparning där man inte vet vem pappan är. Då är det inga bra uppfödare, för man bör ha såpass bra koll på sin löktik att olyckor inte kan ske. Om de ändå skulle ske, då är ju det bästa att göra en abort. Om man någonsin stöter på någon som säger att valparna inte är reggade, men föräldrarna är renrasiga så tycker jag att man ska dra öronen åt sig. För något är fel. Det är t.om. värre än att avla på blandraser, för där försöker man inte medvetet dölja något. Man är öppet ärlig om att föräldrarna kan vara precis vad som helst.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

densomundrar
0

Ja, jag tycker oxå att dom bör reggas. Iom att ev. helfoder kan diskuteras i annonsen så hoppas jag verkligen att den är reggad. Är så nojig kring detta med att skaffa hund just nu, är livrädd att något ska bli knas.

Belphi
0

#6 Om du vill kan jag hjälpa dig att kolla upp vad jag kan hitta? Du kan skicka ett PM om det är så!

Ambrose
0

#6 Hur gammal är valpen? Jag kunde se min valp på SKK hunddata redan vid 4 veckor.

//Ambrose

densomundrar
0

#7 tack, snällt av dig. Öppnade upp datorn och hittade det jag letade efter. Ville bara kolla rent generellt och inte på någon specifik hund. Bra info att kunna hämta :-) #8 hunden är snart 8 månader, den blev "över". Har inte frågat om skk reggning, tänkte ta det imorgon kväll när vi är där och kollar.

Ambrose
0

Vad heter hunden/hundens föräldrar? Om den är reggad så är det enkelt att kolla upp. Belphi kan säkert hitta det åt dig utan problem! Är den inte reggad så är det för sent att göra det.

//Ambrose

densomundrar
0

Ja, tack. :-) Har inte någon sådan information alls och kan tyvärr inte så mycket om hunden alls utan tänkte ställa alla frågor imorgon, denna uppfödare har jag stämt träff med via kontakter, den som jag känner som föder upp hundar, så jag har personligen inte pratat med uppfödaren än. Antar att valpen inte är veterinärbesiktigad och det hoppas jag att den är innan jag tar hem den, så jag kan be om namn eller nummer, åka hem och kolla, sova på saken och sen bestämma mig, hoppas jag :-) Iom att min bekant har sagt åt mig att aldrig ta hem en hund utav vet. Besiktning som är giltig så hoppas jag att hon hänvisar mig till uppfödare som tycker och tänker samma som mig. Hon är lite som en "köpa hund" mentor för mig, men jag törs inte fråga henne allt i rädsla av att hon ska tro att jag är en okunnig och olämplig hundägare.

Belphi
1

#11 Jag tror nog visst att du kan fråga din bekant en massa! Hellre fråga och lära sig, än att det blir tokigt. Och är din bekant uppfödare så får man ju hoppas att hon guidar dig rätt!

densomundrar
1

#12 ja, hon har säkert förståelse men jag vill inte riskera något. Därför plågar jag er :-) Jag har ju haft hund nästan hela mitt liv men aldrig renrasig och allt gällande skk, avtal och liknande är en helt ny värld för mig.

Belphi
0

#13  Det är helt ok! Svarar gärna på det jag kan 🙂

Vad är det för ras förresten? Om du vill skriva ut det förstås.

densomundrar
0

#14 imorgon ska vi kolla på en mittel :-)

Ambrose
3

#11 Försäkra själv hos uppfödaren att denne kommer att besiktiga hunden. Din vän har helt rätt. Det är superviktigt! Att du själv frågar visar på att du är en bra och seriös köpare! Be att få se alla papper på hunden, och att även få träffa föräldrar om möjligt :) Ställ alla frågor du kan. Det tyder ju bara på att du är engagerad och villig att lära. Att du inte kan så mycket just nu är ju inte lika relevant. Alla börjar någonstans! Det finns en SKK app till telefonen som heter HundData. Där kan du snabbt på plats kolla upp hunden. Du kan ladda ned den redan nu och söka på olika grejer för att lära dig. Här är lite olika saker du kan söka på(min hund + släktingar): 1. Humlegårdens Ängla 2. SE43665/2013 3. *from house hertog * tecknet används för att söka på alla saker som kan stå där istället. Om man t.ex. söker på: Humlegårdens äl*a Så får man upp Humlegårdens Älva och Humlegårdens Älvira. Syskon till min hund. Prova dig fram! :)

//Ambrose

densomundrar
0

#16 tusen tack, ska kolla. Men får man upp inavelsgrad där samt de där varningstrianglarna i stamtavlan? Nej? Det var bara i avelsdatan va?

Ambrose
0

#17 Bara i avelsdata :) Men här ser du hälsotester, mentaltester, tävlingsresultat och stamtavla ^^

//Ambrose

densomundrar
0

Tack tack :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Belphi
0

#19 Hur gick det för dig? 🙂

densomundrar
0

Oj, ser ut som det fattas några kommentarer på min mobil :-S Jo, hunden var reggad men det var inte rätt hund för mig tyvärr.

Belphi
0

Ser likadant ut från dator faktiskt…

Men det var ju både bra och synd, bra att hunden var reggad! men tråkigt att det inte blev något. Hoppas du hittar rätt hund för dig!

densomundrar
0

Ja, det kommer nog snart :-)

Lona
2

Jag tycker att det är jättebra att du undrar, så fråga på!! Inga frågor är ju dumma sägs det, men jag tycker att dina är väldigt kloka och relevanta 👍.
Hade jag varit uppfödare och en presumtiv valpköpare hade ställt dessa frågor så hade jag bara tyckt att det var positivt, det visar att valpköparen är engagerad och vill göra ett genomtänkt val, inte köpa första bästa söta hund som slumpas bort på Blocket.

Det finns som sagt ingen som helst anledning att inte regga en kull (man kan bara regga hela kullen, inte enskilda valpar) i SKK om man följt alla avelsrekommendationer.
Se upp också med att en del mindre seriösa uppfödare säger att valparna "är reggade" när de menar i Jordbruksverkets register - vilket är lag på - eller att de är "reggade i SKK" när de menar SKKs hundägarregister där vilken hund som helst kan registreras.
Valpen/hunden SKA ha stamtavla från SKK! Den SKA även vara veterinärbesiktigad max 7 dagar innan du tar hem den enligt SKKs regler, gäller även äldre hundar om du köper från uppfödaren.
I enstaka fall så kan valpens registrering/stamtavla bli lite sen, det var på håret när jag köpte en av mina hundar från en synnerligen seriös uppfödare. 
Man ska som valpköpare i så fall få ett skriftligt intyg från uppfödaren att registreringen är på gång - nöj dig aldrig med muntligt avtal!

På tal om Hund- och Avelsdata så finns det för en del raser Rasdata.nu . Sidan baseras på SKKs uppgifter och ligger något senare i uppdateringen men är väldigt mycket mer lättnavigerad.

När det gäller att vara fodervärd så vet jag att det kan funka suveränt även med någon man inte känner från början - men vet också väldigt många där det skurit sig rejält mellan uppfödare och valpköpare.
Jag skulle faktiskt inte våga ta en hund på foder utom från någon som jag kände väldigt väl och visste att vi hade samma grundtänk när det gäller hundar och avel och knappt ens då.
Däremot hade jag kunnat tänka mig att köpa en valp som vanligt köp och, om jag tycker att allt sedan stämmer med hunden och uppfödaren, leasa ut den för en kull. Då är hunden helt och hållet min och jag kan själv bestämma huruvida den skall avlas på och även ha en åsikt om vem den skall paras med mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

densomundrar
1

Tack lonaa, kan vara bra att tänka på :-) jag vill inte vara fodervärd, då det precis som du skriver att det är lätt att det skär sig och man blir osams. Därav lägger jag hellre många tusenlappar på en egen hund och rycker jag sedan att den är aktuell för avel så lånar jag ut den :-) Hunden var reggad, kollade för skojs skull upp den när jag kom hem, fanns inga anmärkelser på den förutom avelsförbud på några utav hundarna då den tillåtna kvoten var uppfylld. Tyvärr klickade vi inte med hunden så vi avstod.