Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 17578 ggr
[Amygdala <3]
0

Lön till dagmatte?

Jag tänker bli dagmatte och undrar vad som är rimligt att ta betalt/dag och även vad som är rimligt vid övernattning?

Jag undrar också om det är skillnad på vilken stad man bor i?

Jag är medelålders, hundvan, kunnig och engagerad, men kan tyvärr inte skaffa någon ny hund själv på ett tag.

thea_thea
1

Jag tar 100 per enstaka dag/promenad eller 1000 per månad 🙂

[linda1989]
2

Jag har fått 100 kr per dag och 2000 i månaden. Men passat varje vardag då. Fick även busskort..

[Victoriaärjag]
1

Om du kör svart så 100kr/dag 1900/månad fulltid. Skattar du blir det så klart mer.

[Amygdala <3]
0

#1 Tack för ditt svar. Min tanke var 100 kr/dag och kanske 150 kr/dygn. Ska ägaren på semester kan man ju alltid komma överens om ett passande pris.

1000 kr/mån låter lite om du har en hund på heltid. Hunddagis kostar ju 2500 och mer!

taylor__lambert
3

#4 ja men hunddagis har F-skatt, och försäkring så ska du ta mer pengar måste du fixa sånt

Jag tog 1500:-/mån/hund och jag hade två hundar som mest, då skattade jag också på det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Amygdala <3]
0

#3 #5 Tusen tack infon för jisses så bestört jag blev. Jag har inte haft en tanke på beskattning. Nu får jag allt tänka om lite här. In i funderarverkstan med kalkylatorn i hand.

Hildgrim
1

När någon sysslar med sånt här proffesionellt är dels 25% av priser moms. Av det som är kvar sen försvinner ca hälften till skatt och sociala avgifter. Säg att någon tar 3000 kr betalt för att passa en hund. Då blir det 1275 kr kvar.

Em_
0

Senast jag behövde gav jag 1500:- i veckan (50 timmar) för två hundar. Hämtade och lämnade själv.

VildaVittra
0

Du måste betala skatt/arbetsgivaravgifter oavsett vad du tar om du vill vara laglig. Även tonåringar som klipper gräs eller sitter barnvakt måste betala eftersom vi nu är med i EU.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#9 Fast arbetsgivaravgifter är det den som anställer som betalar, men skatta måste man ändå såklart.

l'm back

[Victoriaärjag]
1

Amygdala, i Storstäder är 100kr/dag aboslut en bra summa. Jag är själv dagmatte på helgen och får 150kr/dag. Hunddagis här kostar minst 3000kr, oftast mer och då får hunden 2 promenader/dag plus sitter de i boxar resten av tiden. Det går inte att jämföra med att ha hunden hemma och ge den full uppmärksamhet.

Var försiktig så att du inte blir utnyttjad, 100kr/dag är ingenting mot den service du erbjuder, det skulle jag gladeligen betala om jag lämnade min hund 9-10h/dag hos någon, som det oftast rör sig om när man jobbar heltid.

andrea-w
2

#10 Visst är det så, fast som dagmatte/gräsklippare/barnvakt blir du blir ju inte anställd av ägaren till hunden/gräsmattan/barnet. Istället driver du till exempel ett eget dagmatte-företag som hundägaren anlitar, och du betalar arbetsgivaravgifter åt dig själv när du tar ut lön. Undantaget är om du inte är godkänd för F-skatt - då måste den som anlitar dig stå för avgifterna - men då blir det nog svårt att hitta kunder eftersom hundägare är privatpersoner och inte företag. Sen tror jag å andra sidan inte att Skatteverket lägger sådär jättemycket resurser på att jaga rätt på grannskapets ogräsrensande tonåringar… Men rätt ska väl vara rätt ;)

TS: om du startar företag och har som mål att tjäna lite pengar så måste du se till att ta ordentligt betalt. Moms, skatt och arbetsgivaravgifter äter upp en stor del av det du fakturerar, och dessutom har du andra kostnader som försäkringar, revisor (rekommenderas!), marknadsföring, pensionsparande, semesterersättning och så vidare… På plussidan kommer du kunna göra vissa hundrelaterade inköp på företaget. Så räkna ordentligt på det, kanske finns det en marknad för "lyxigare" (och därmed dyrare) hundpassning som inkluderar riktigt långa promenader, någon slags enklare aktivering (spår, uppletning, klurigt godissök, en joggingtur etc), borstning, kloklippning etc?

tlover
0

#12Jag tog för givet att det var hobbyverksamhet, (dvs att det blir hundägaren som anställer) men jag kan ju tänkt fel då.

l'm back