Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1615 ggr
sasha_setter
0

Inåtvända nysningar

Hej! Zally har gjort ett märkligt grymtande ljud där hon först låtit typ som hon snutit sig och sedan direkt efter dragigt lite kraftigare inåt en gång. Kan detta ha varit en inåtvänd nysning? Sökte på Youtube efter exempel på hur en sådan nysning skulle se ut och låta och alla de hundarna stod och nös flera gånger på raken. Är lite orolig för att det ska vara noskvalster… Det som säger emot noskvalster är två saker: 1. Zally har en missbildning i svalget som gör att hon inte har någon mjuk gom som täpper till mellan mat- och luftstrupen. Detta gör att hon ibland blir lite svullen i halsen och låter ungefär som om hon är täppt i näsan. Innan hon gjort dessa möjliga inåtvända nysningar har hon alltid varit extra "täppt" och i förrgår, när hon också gjorde det gav vi henne hennes kortison och då blev det bättre. Så det kan ha varit hennes "missbildning". 2. Hon har varit allmänt trött och har inte varit pigg på att få gå ut. Så jag misstänker att hon kanske är förkyld istället. Hon äter och dricker och är pigg ute, men har varit lite nere. Vad tror ni? Är det inåtvända nysningar jag hört eller är det bara hennes vanliga? Kan också säga att det jag misstänker för nysningarna har endast skett 2 gånger.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Nirvana-music]
0

Svårt att avgöra, kan vara noskvalster men det är svårt att säga, noskvalster är ju faktiskt ett väldigt vanligt förekommande på svenska hundar och det är väldigt många procent som har noskvalster utan att man som hundägare själv märker av det. Men är du orolig så kan man ju alltid kolla med vetten :-)

sasha_setter
0

Men dessa inåtvända nysningar, måste de vara flera på raken eller kan de komma som en enskild?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!