Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 5477 ggr
fridarebecka
0

Bouvier, storpudel eller barbet?

Än är det länge tills vi ska skaffa valp, men självklart funderar jag på ras och planerar redan nu.
Dom raser jag är mest inne på just nu är bouvier des flandres, storpudel eller barbet. Jag vill använda hunden till drag, spår och tävlingslydnad(just nu är planen att tävla).
Jag har väldigt lite eller ingen erfarenhet av raserna, utan har läst mig till att de skulle kunna passa. Bör kanske nämna också att detta kommer att bli min första egna valp.

Vilken av raserna tror ni skulle kunna passa?(Eller någon annan ras?)
Vad har ni för erfarenhet av raserna?
Vad använder ni era hundar av de raserna till?

Juste, jag är allergisk och känner av raser som fäller mycket, har känt av jämthund, akita och schäfer, men krulliga raser och de som inte fäller(eller fäller lite) funkar bra.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[0123]
0

När jag bodde hemma så hade vi en Bouvier hane som vi hade o tävla med i utställning o det funka skitbra. :) Fast jag var visserligen aldrig riktigt så jätteintresserad av själva tävlingen men vad jag hörde när föräldrarna kom hem med ett rosett som det BIM på så antar jag att det väl bra :P 

Bouvier är ju en vallhund som är stor och stark (iaf hanen) så att använda som hunden som draghund borde väl inte vara några problem, våran lyckades ju släpa morsan i gräset nån meter innan hon tappa kopplet XD Så grejen med draghund är nog inga problem iaf. Det är en del av min erfarenhet med våran hund. :)

Frida B
0

Skulle väl inte rekommendera bovier som förstahund, så jag slår ett slag för Pudel! Riktigt mysiga clowner, smarta, lättlärda och pigga. Klarar lätt slappardagar, men vill du vara riktigt aktiv vill även dom det! Finns en pudelsajt här på iFokus :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
0

Jag gillar barbet och skulle kunna rekommendera den.
Kvicktänkta, energiska, relativt lättfostrade, någorlunda vaktiga och väldigt flockbundna.
Förarveka men besitter ändå en portion självständighet, egentänkande & egna åsikter överlag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karolina-H
1

Jag har en bouvier hane och om du är allergisk så ska du inte ha en bouvier då det är en ras som har mycket stöv och inte passar allergiker.

Codeavalone.blogg.se

Catta-
0

Jag håller med FridaB. Jag har storpudel, vilket även är min första hund och det funkar jättebra! Hon älskar att träna men klättrar inte på väggarna om vi inte gjort något särskilt på några dagar. De är ju endel pälsvård men håller man de nerklippta krävs inte mycket. Bara att lämna in på trim(om man inte vill klippa själv) ca varannan/vartrejde månad.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

wonderland
0

Jag har en Perro de agua espanol " Spansk vattenhund", ganska lik Barbeten i utseende och egenskaper? 

Min "perro" är väldigt arbetsvillig, älskar att dra. 

Åker skidor med henne på vintern och hon älskar att dra, stor arbetsvilja och energi knippe till tusen :)

fridarebecka
0

#2 Jag har från och till varit lite osäker på bouvieren av den anledningen, har även hört att risken är stor att man får en väldigt jobbigt unghundstid(och ibland resten av livet) om man inte verkligen är engagerad till max redan från första början, och då har jag tvekat eftersom jag aldrig varit med från första början och kanske inte riktigt vet exakt vad det innebär att vara engagerad till max.
Efter det som #4 skrev så känner jag mig ännu mer osäker.

#6 Spansk vattenhund har jag också varit inne på men vart avskräckt efter att jag träffade en rejält understimulerad hund med e-höfter. Såg efter det 3 annonser inom ett halvår på olika spanska vattenhundar med dåliga höfter. Är det vanligt inom rasen eller har jag bara haft otur att stöta på fel individer?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Karolina-H
0

I det du ska göra med din hund så skulle en bouvier passa utmärkt men just för att du är allergisk så är risken stor att du inte klarar bouvieren. Att det inte är en bra första hund håller jag inte med om utan det är en jätte trevlig hund som har lagom av arbete i sig och som lätt tar det lugnt hemma,

Mitt tips är att du hälsar på uppfödare av alla raserna och ser vilken du verkar tåla bäst innan du bestämmer dig :)

Codeavalone.blogg.se

wonderland
0

#7: Vi fick våran hund röntgad och papper på det,  hon har inga problem. 

Men eftersom att man föredrar att röntga sina hundar, så är det problemet nog förekommande inom rasen.

Lærke
0

Intressant att läsa, jag är själv jätte nyfiken på främst Barbet, men även lite på Storpudel. Måste bara försöka hitta lite Barbet som man kan få träffa. 😃