portugisisk vattenhund?
Hej. Finns det någon här som har erfarenhet av portugisisk vattenhund? Vad dom generellt har för beteende och hur det är att äga en. Är dom krävande när det gäller fysisk/mental aktivitet? Några rastypiska sjukdomar? Har förstått att deras päls är som pudlars och laggotos, dvs att man måste klippa dom regelbundet. Är pälsen lättskött? Måste man borsta igenom den varge dag? Övrigt ni tycker man bör veta om rasen?
Tack på förhand
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
något jäg rekomenderar som är en nära släkting till portugisen är: Barbet - fransk vattenhund. Jag upplever barbeten som en mjukare och socialare och lättsammare ras, barbeten är även lite större och passar ypperligt till dig som gillar bruks, lydnad, draghundsport eller utställning? (men även till en stabil och trevlig familjehund) Ja, en riktigt allround hund med en tydlig på och av knapp. Lugn och social inomhus, "på" och arbetsam utomhus.
Portugisens päls bör borstas (ca 1 - 2 gånger i veckan, beror på säsong), men hur ofta och hur mycket du vill lägga ner är upp till dig. En nerklippt portugise behöver du aldrig borsta, men är du uställnings intresserad ska de ha en speciell frisyr. Gäller detsamma med Barbeten. Besök gärna min blogg för mer bilder på mina nulägets hundar. www.chloris.webblogg.se
Mvh Ida
Tack så mycket för infon! Den rasen ska jag definitivt kolla närmare på :) Är inte ute efter en hund snart men om ett par år kanske, men det är alltid bra att vara tidigt ute och läsa på. Jag är väldigt intresserad av en aktiv hund som inte fäller så mycket och som orkar hänga med på mina äventyr.
Kan tillägga att pyssla med pälsen ofta inte skrämmer mig. Tycker bara det är roligt :)
Ja, precis! Är verkligen störtkär i denna ras.
Uppfödare jag verkligen rekomenderar är:
Nordic breeze - i norrbotten (gammelstan)
Majtippan - helsingborg
Och om du har lust att åka lite längre rekomenderar jag verkligen Barbet en Bresse i Frankrike.
Att imoprtera från Finland kan jag tyvärr inte rekomendera. Visst finns det bra uppfödare där, men de flesta anstänger sig inte så hårt för att hitta en lämplig hane iom att rasen inte är så jätte stor. Därför är det bla hög inavelsprocent och mycket dåliga höfter i Finland. (Vissa avlar på D-höfter) Annars är det en frisk ras i sig med bra höfter. Gäller bara att hitta rätt uppfödare :)
Lycka till med ditt framtida val av hund :D
Tack så mycket för din hjälp! 
Jag skiver upp uppfödarna så får vi se om dom fortfarande är aktuella när det väl blir hundköp 
4 varför rek just dom kennlar, vad är det som gör dom så speciella ?
Nordic breeze kommer båda mina barbeter ifrån vilket jag är super nöjd över, uppfödaren är engagerad och insatt i rasen. Med väldigt rastypsika hundar som gått bra på utställning. Hennes avelstik Colleen kommer från Barbet en Bresse i Frankrike. Vilket också är en bra och bred uppfödning av barbet.
Majtippan har jag hört vara väldigt bra också. Fina avkommor med bra höfter och temperament. Och vad jag hört och läst har uppfödaren också bra kunskaper för hundträning m.m.
Visst finns det andra väldigt bra uppfödare. Men dessa är mina personliga favoriter 
Jag har en Portugis och hon är en fantastisk liten varelse. Intelligent lyhörd och mycket harmonisk.
Hon är älskar allt och alla. Mycket spring i benen förstås och visst får man jobba med henne - för hon vill tänka.
Här hemma har hon alltid något i munnen. Det märks att hon är en liten apportör. Älskar vatten gör hon.
Och pälsvård- Ja visst, men det är rätt mysigt att borsta en stund så där på kvällen. Vi borstar varje eller varannan dag varesig det behövs eller ej.
Att bada älskar hon - även inne så det är heller inte något problem.
Mitt råd - hälsa på en uppfödare med Portisar! Ljuvligare hundar finns inte.
7 tack det var bra svar 
Jag har en portugisisk vattenhund på 5 år. Hugo som han heter är väldigt envis och ibland måste man motivera han väldigt mycket vid träning t.ex.
För Hugo (och för de flesta andra portisar vad jag har förstått) så är det full fart ute och inne sover/vilar man. Han kan lätt gå flera mil men han kan även slappa i soffan i några dagar utan att bli helt galen av rastlöshet. Han älskar dock att röra på sig, han behöver få springa av sig ordentligt några dagar i veckan. Mental träning får han varje dag i princip, ibland blir det mycket träning (lydnad, agility, freestyle och spår) och vissa veckor tränar vi knappt alls.
Hugo älskar att vara med, han får nästan alltid hänga med på utflykter och annat roligt och man ser verkligen hur han trivs. Bada gillar han, men det var först när han var runt 3 år som han fick upp ögonen för det, innan det stod han bara på bryggan och kollade ner i vattnet.
Speciell personlighet har han och smart är han så man får tänka långt om han inte ska se igenom en
Han gillar barn och andra djur, har alltid gjort, men han kan vara reserverad mot vissa människor. Han är väldigt signalkänslig så han märker direkt om någon är arg. Hugo pratar väldigt mycket, han morrar när han är glad och kommer med en eller flera saker i munnen.
Han är en helt underbar hund helt enkelt!
Mycket pälsvård är det, speciellt under pälsbytet, då tovar dom nåt så otroligt! Jag fick borsta Hugo varje dag för att han inte skulle bli helt igentovad. Nu behöver jag "bara" bortsa 2-3 gånger i veckan. Klipper baken gör jag ca varannan månad (ansiktet en gång i månaden).
Vattenhundar är också friska hundar.
#10 Tack för att du tog dig tid att skriva :) Portisen verkar mer eller mindre vara en perfekt hund för mig. Jag älskar att vara ute i naturen och motionera mycket, bor vid havet så det blir en del vandring där också. Vill ju somsagt ha en hund som orkar hänga med och är "träninsglad", dvs gillar att använda hjärnan lika mycker som kroppen. Och jag tycker det är jätteroligt att pyssla med pälsen :)
#11 Ja det är ju en aktiv hundras, gillar att jobba gör dom med så lata är dom ju inte 
Nej kan bara instämma med #10 - jag har ju bara en valp än så länge så jag kan ju inte utge mig för att ha någon vidare erfarenhet av rasen. Men vi är helt överväldigade av vår valp. Hon är otroligt lättlärd, orädd, lätthanterad. Busar ute och sover inne fast hon är så liten. Idag har vi badat - hon har simmat dykt och apporterat och haft så kul. - Efter det gick vi på utomhusfik på en gungande pråm . Supermysigt tyckte lillan och la sig och sov i skuggan av ett parasoll. Totalt oberörd av ungar och hundar som går förbi och annat buller och bök. Sedan har hon rusat lite på tomten och så avslutade vi det hela med lite klickerträning och nu sover hon gott på filten brevid mig tillsammans med våra katter. En otroligt harmonisk hund helt enkelt- och ja just det vi har just avslutat den dagliga borstningen .-)
#13 Vad mysigt! Hugo var verkligen ett monster när han var valp, men han vande sig vid saker och ting sjukt fort. Han kan ligga och sova även fast folk springer över honom. Utflykterna är såå mysiga!
#1 Barbet - fransk vattenhund, en mjukare och socialare och lättsammare ras - tror du den är "lugnare" än en portuges? Hur hög är hundarna?
Jag som blivit så nyfiken på Barbet. Blev inte mindre sugen av att läsa här.