Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2126 ggr
CayKantos
0

Studerande med hund?

Hej allihoppa! Jag har funderat en del över hur det är att vara studerande på universitetet med hund ang pengar, r studiebidraget nog eller måste man jobba bredvid, hur gör man då med tid, dagmatte? Känns lite synd att alltid lämna hunden med dagmatte.. Jag ska sluta gymnasiet nu till sommar och kommer flytta tillbaka till Danmark och jobba i 1-2 år medan jag bestämde mig för vad jag ville göra med mitt liv typ. Nu har jag dock redan hittat en utbildning jag vill gå här i Sverige och kommer då flytta tillbaka efter dom 1-2 åren för att studera. Problemet är dock att jag hade planerat att skaffa hund till vinter 2016 eller omkring starten av 2017, när det passar och hittar önskad parning. Men hur blir det som sagt med pengar medan man studerar? Hur mycket får man ca? Kommer ju också ha en lägenhet jag ska betala för och studiematerial samt mat till oss båda, jag är väldig duktig på att "leva"/handla på litet budget då det är så jag har växt upp. Men om jag då skulle ha flera pengar och ta deltidsjobb känner det som om att jag är väldigt mycket ute om jag inte lyckas få ett jobb vart djur är tillåtna att ta med. Här även ingen familj i närheten som kunde ta hand om hunden om det skulle va. Så vad tycker ni som har orkat läsa genom min lilla roman?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hoseok
0

Studiemedel + studielån blir en bit över 9000 kr. 
Jag ska börja på universitet på Måndag och har fått 14.000 från CSN som kommer in samma dag. Jag har också funderat på att skaffa en hund, men jag känner rent spontant: Vad är poängen om du inte kan vara med den så mycket?

Vänta istället. För din och hundens skull. Framför allt om du tänkt skaffa en valp. Den kommer ju behöva dig under en längre tid.

CayKantos
1

Tar inte studielån, hela idéen med hund är att jag känner mig så fruktansvärt tom utan, jag vill gärna ha möjligheten att efter all pluggandet hålla på att träna och gå promenader. Jag älskar att vara ute men en hund gör bara hela upplevelsen 5* bättre. Jag vill utbilda mig vidare inom hund och även linjen jag övervägd att gå är djur orienterad. Planen var ju att skaffa hund omkring vinter och långsamt utbilda hen och jag som räddningshund och förare samt tävla i agility och pröva på en massa olika saker. Jag är dock ganska säker på att jag först kommer gå utbildning till 2018 då jag behöver tid till att verkligen hitta rätt utbildning samt få jobbat lite.

Instagram

CayKantos
0

#1 jag förstår vad du menar och det var hela orsaken till att jag inte skaffade hund i gymnasiet. Bara så svårt att skulle vänta 5-6 år mera…

Instagram

Hoseok
0

#2 Varför ska du inte ta studielån?

CayKantos
1

#4 ser det som extremt onödigt att göra, IAF som jag har uppfattad det.

Instagram

Hoseok
0

#5 Det är helt och hållet tvärt om. Passa på att ta studielån medan du kan: Så länge du behöver det.

Hur ska du betala boende utan lån? Om du ska ha hund så är det nästintill omöjligt för dig att jobba.

Praktiskt taget alla tar studielån. (Inte alla. Men majoritet). Du förlorar inget på det så länge du sköter dig och går i skolan. Och hanterar pengarna bra .

CayKantos
1

#6 det jag förlorar är typp åt jag i många år efter måste betala tillbaka en skuld på 300,- året alltså 150,- var halva år. Med tanke på hur mycket man tar i studielånet kunde det mycket väl vara halva mitt liv om inte mera. Om detta är fel ursäktar jag, FET är IAF det vi lärt av vår studie handledare. Vet inte om detta är sannt men jag hört att man ändå inte kan lån speciellt mycket ändå med tanke på alla kostnader som kommer när man studerar och flyttat hemifrån. Om jag har fel är du mer än välkommen till åt rätta och lära mig :)

Instagram

Hoseok
1

#7 Hänvisar till vad #9 skrev angående att betala tillbaka.

De flesta bränner inte upp alla pengar direkt utan sparar en stor summa för att ge tillbaka till CSN så fort de slutat studera. Vissa behöver alla pengar de får medan andra klarar sig med hälften. 

Det beror på vad du räknar som "speciellt mycket."

Min lägenhet går på 2800 i månaden. Jag räknar med att köpa hushållsprylar + mat för max 1000 i månaden. Då är jag uppe i 3800. Nöjessaker (spel, gå ut på krogen) kan bränna upp en tusenlapp i månaden. Busskort går på 1200 i månaden. Mobilabonnemang är 200 i månaden. Nu är vi uppe i 6200. Jag lägger undan 1000 kr i månaden för att spara till sommaren/andra saker. 7200. Jag ser alltid till att försöka ha 1000 kr på kontot när månaden är över för akuta grejer. 8200.

Jag får ut 7080 (ungefär) i lån (Fullt lån) och 2800 (ungefär) i bidrag. Totalt nästan 10.000 kr. 

10.000 minus 8200 = Jag har nästan 2 tusen kr till godo. 

Men detta är Mitt liv och mina oerhört små utgifter. 😉

Edit: Nu räknar jag inte med saker som kurslitteratur, dock.

Fridaaaa
1

#5 Beror ju på. Jag som inte jobbar och inte bor hemma måste ha lån nu när jag läser. vissa kurser går böckerna på 2000-4000kr. Och bidraget är på runt 3000 kr.
Hur mycket du behöver betala tillbaka med lån är olika. Men är mer än 300 kr/år ;)

Med fullt lån plus bidraget är det lite över 9000kr/månad man får ut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CayKantos
1

#8 och #9 tack för svar! Visste inte man kunde betala tillbaka snabbare, känns skönt! Då kanske lånet inte är lika hemskt som jag fått ombildad. Men om du #8 kan gå på krogen och sådant för en tusenlapp betyder det ju en tusenlapp sparat hos mig då jag inte går på krogen eller i byn överhuvudtaget typ. Inte i Sverige IAF. Utifrån dina beräkningar kunde jag IAF inte se problemet med att ha hund ang pengar. Då beror det egentligen på om tiden finns. Men det får jag se på när jag vet vilken linje jag ska gå. Garttis med att komma inn på universitetet förresten! Vad är det för universitet du ska börja på på måndag? :)

Instagram

Hoseok
0

#10 CSN är supersnälla när det gäller sådant. Kan man inte betala tillbaka det, så kan man ju inte. Då kommer de inte vara ner i halsen på dig för det, så länge du har god kontakt med dem.

Nä, ekonomiskt har du nog inga problem med att ha en hund på studentinkomst. Det är ju det där med tiden. 

Jag ska läsa på Göteborgs Universitet, ska läsa till fritidspedagog. :)

CayKantos
0

#11 vad roligt, övervägde engång att bli lärare, men blev för mycket för mig c: djur intresset vann så att säga. Endast jobbiga med den utbildning jag hittat och överväger att gå är nog att det ligger i Uppsala, jag bor just nu i Billdal (typ Göteborgsområdet) och Köpenhamn.. Långt till familj och vänner tyvärr ':D

Instagram

Fridaaaa
0

#11 Min sambo vill få sänkt på CSN men blev nekad trots låg inkomst. Så de är inte alltid så samarbetsvilliga tyvärr. Men oftast :)

CayKantos
0

#11 vad menar du sänkt CSN? Inte betala lika mycket tillbaks eller?

Instagram

Fridaaaa
0

#14 Ja att inte betala tillbaka lika mycket under viss tid.

CayKantos
0

Oj taggade fel #15 OK, hur mycket betalar ni tillbaka då? Är det något man själv väljer eller hurså? På deras hemsida står det 150,- var halva år.

Instagram

-Aida-
0

Jag går på folkhögskola och ska läsa vidare sen på universitet, jag tänkte fixa så jag kan bo i studentboende så jag får bara ett par minuter mellan hem och skolan så man kan ta hand om hunden själv.
Du behöver ju inte ta lån om du inte vill men det är mycket studier att fixa om du ska ha jobb samtidigt, för du måste ju kunna leva och betala utgifterna.
grejen med csn lån är att om du får det högre bidraget så får du mera pengar, men om man ansöker lite senare än förväntat så kanske man inte alls får högre bidraget, om du sen går ut universitet/högskola så skrivs en viss procent av lånet bort, det händer inte på högre bidrag, jag sökte mycket senare och förväntar mig att inte få det högre, du sa du har inga problem med att leva på liten budget, de har inte jag heller, andra blir lyckliga över sina pengar men två dar senare är de borta, dom köper otroligt mycket strunt, lever du litet så får du mycket pengar över.

Jag får runt 9000 i månaden, mina fasta utgifter ligger på 3500 cirka i månaden, då är det avbetalningar inräknat och utgifter för min hund.

Fridaaaa
0

#16 Det är väldigt olika. Han betalade tillbaka 1700 kr vartredje månad.
Vet inte vad du fått 150 kr/halvår ifrån?
exepditionsavgift på 150 kr/år tillkommer däremot

CayKantos
0

#18 CSN hemsida, kan försöka hitta igen

Instagram

CayKantos
0

#17 förstår inte riktigt vad du försöker förmedla i denna meningen: grejen med csn lån är att om du får det högre bidraget så får du mera pengar, men om man ansöker lite senare än förväntat så kanske man inte alls får högre bidraget, om du sen går ut universitet/högskola så skrivs en viss procent av lånet bort, det händer inte på högre bidrag Kan du evt försöka att förklara det för mig igen? :s

Instagram

Fridaaaa
0

#19 OK för det stämmer inte. De baserar återbetalning på hur höga lånen är, inkomst mm.

Hoseok
0

#13 Där ser man! Det lät inte bra. Löste hen det annars?

-Aida-
0

#20 När du söker csn bidrag så provar dom automatiskt om du har rätt till det högre bidraget vilket ger dig mera pengar, typ 7000 totalt i bidrag bara, tror i vanliga fall att de ligger på cirka 2000 nånting.
Det finns inte hur mycket pengar som helst så därför får inte alla ett högre bidrag. Får man de lägre bidraget och man går ut högskolan/universitet så skriver dom av en del av lånet, så en viss procent försvinner från ditt lån då.

CayKantos
0

#21 Jaha, men kan han betala tillbaka mer vid en tillbaka betalning om han nu hade extra pengar den månaden?

Instagram

alltidnordin
1

Jag pluggar mitt andra år på högskola och skaffade valp i höstas. För mig går allt ihop kanon. Bor i egen lägenhet med hunden. Tar fullt lån, samt bostadsbidrag vilket gör att jag får ut drygt 11 tusen i månaden, vissa månader mer, andra mindre. Studenter är inte som många säger, fattiga, utom vid fullt lån finns det gott om pengar. 

Jag själv pluggar heltid på högskolan men med mycket hemstudier, vilket innebär att jag har 2-3 lektioner i veckan ca. Ibland mer ibland mindre. Under den tiden jag behöver vara i skolan är valpis (som idag är lite mer än 4 månader) med sin dagmatte eller med min kompis. Fungerar hur bra som helst. Jag skulle aldrig klara av att ha ett deltidsarbete vid sidan av studierna, då det är fullt upp med hemskrivningar och grejer, men de är min erfarenhet. Vet att vissa pallar både 100% högskolestudier och 50% arbete🙂

Att ha hund samtidigt som studietiden fortlöper innebär att man får skippa en del av det sociala livet som klasskompisarna eventuellt gör.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Fridaaaa
0

#22 Ja det löste sig till slut.

#23 Hur menar du nu?

#23 Bidraget ligger på runt 3000kr, aldrig hört någon som fått högre bidrag.

CayKantos
0

#23 OK tack, tror jag fattar nu, såå du fick inte det höga bidraget? Och man får det höga resp låga beroende på när man söker? Hur vet man hur mycket man borde ta i lån då? Känns som många tar det högsta dom kan. Vill ju inte stå en månad och plötsligt inte ha nog pengar

Instagram

CayKantos
0

#25 hur får man bostadsbidrag, hört om det men kan inte hitta det någonstans på CSN hemsida… Har också hört att många säger att det är lättast med hund under studietiden än arbete när det kommer till att ha tiden till det. Socialt liv har jag inte mycket av i förvägen, brukar bestå av att sitta på hundar.iFokus, läsa om hundar(och evt andra djur) och gosa med katten :)

Instagram

Fridaaaa
0

#28 Bostadsbidrag får man söka hos FK :)

CayKantos
0

#29 Jaha, så det är något man söker enskild? Vad är FK? Och detta ska inte betalas tillbaka alltså? Jag ursäktar att jag inte vet mycket, bara bott i Sverige snart 3 år och pratar mest om sånt här med kompisarna i Danmark. Får även studiebidrag av danmark så vet inte mycket av det svenska systemet

Instagram

Fridaaaa
0

#30 Försäkringskassan. Ja precis, det ansöker man om enskilt.
Nej det betalas inte tillbaka annat än om de betalat ut för mycket, så det får man passar sig för

CayKantos
0

Om dom betalat ut för mycket? Ska man själv hålla koll på det? Hur kan det vara dom bara plötsligt betalar ut för mycket… Låter konstigt.. Men om man nu säger man skulle ha 1000 i månaden men fick 1500 skall man då säga att man fick 500,- för mycket och skicka tillbaka dom pengarna?

Instagram

poodlelicious
0

Det beror helt på dina förutsättningar. Jag tycker att det är superbra att ha hund nu när jag pluggar. Men då har jag en man som försörjer mig så vi har råd med dagmatte och föräldrar som alltid kan passa och jag utbildningen tar väldigt lite tid. Typ ett par dagar i veckan. Jag väntade tills jag hade pluggat ett år. Jag rekommenderar verkligen att du väntar tills du har hunnit komma i utbildningen. Du kan planera hur mycket du vill men du vet inte hur det är förns du sitter där.

Fridaaaa
0

#32 Ja det har hänt att de betalat ut för mycket, då de baserar hur mycket man får bland annat på inkomst. Så man måste även meddela dem om ens inkomst ändras.
Vet flera som varit med om det, de har fått hjälp av FK att fylla i allting, och ändå blivit fel = måste betala tillbaka. Sjukt men sant. 

Nej det fick dem papper på i efterhand, typ 1-2 år efter att de slutat med bostadsbidrag att de ska betala tillbaka.

CayKantos
0

#33 så tänkte jag själv också, men kom fram till med mångas hjälp att ha valp under studietid inte alltid e lätt, skal skriva med utbildningen och fråga ang normala studiedagar och som du säger vet man aldrig förrän man e där, men det kan ändå ge en insikt på hur det ca kan bli.

Instagram

Ambrose
0

Jag är student på universitet med ENBART bidrag. Inget lån. Jag får alltså in typ 2800kr i månaden. Det fungerar tack vare billig hyra. 2500kr/månad och sparade pengar från sommarjobbet. Totalt lägger jag kanske ut 4000kr per månad. Jag sparar på allt som jag kan, och har bland annat en matbudget på bara 800kr/månad. Fungerar faktiskt toppen. Bara man äter/handlar smart :) Så visst går det! Med studielån så kan man leva rena lyxlivet med hund! Det viktigaste är att ha ett sparat kapital innan som kan användas till eventuella vetrinärskostnader! Vad gäller skolan så funkar det tack vare att min hund är så extremt väl ensamtränad. 6timmar är inga konstigheter. Hon sover gärna lite till efter att man kommer hem. När det blir heldagar i skolan och krisar så har jag en kompis i närheten som också har hund som oftast kan rasta åt mig. Skulle det krisa för henne så ställer jag upp. Så vi byter helt enkelt :) Dagmatte/dagis hade jag aldrig haft råd med. Kompisen har en äldre kvinna som gärna rastar hennes hund helt gratis. Min skulle jag inte våga lämna till en äldre människa eftersom hon är för stark.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

BcJack
0

har inte läst igenom hela tråden så jag kanske upprepar något :P men med hund kommer du nog inte kunna studera heltid och ha extrajobb, speciellt inte med en valp som du inte kan lämna ensam hur som helst, jobb där djur är tillåtet är ju ganska svårt att få… studielånet är dock ett förmånligt lån och jag klarar mig alldeles utmärkt med de pengarna :) 

jag och min sambo studerar och skaffade valp för tre månader sedan och allt går som på räls, men hade jag vart ensam vet jag inte om det fungerat. 

jag tror det kan vara bra att vänta med valp tills du börjat utbildningen, så du vet hur du kan lägga upp din tid. frågar du univeritetet säger de att det är som ett heltidsjobb, att du skall plugga 8h om dagen typ, men jag hoppar ibland över moment som inte är obligatoriska och pluggar hemma istället. ibland kan jag vara hemma en hel vecka och har klarat av studierna ändå. så börja skolan se hur ditt program "fungerar" och bestäm dig då.  kanske kan du skaffa valp under första sommarlovet så kan du vara hemma med den och träna allt som behövs innan skolstart, kruxet är väl att det är viktigt att ensamträningen sitter om du inte har någon som kan hjälpa till… föreläsningarna brukar vara 2h, seminarierna 2-3h och tentor upp till 4h på mitt program. se till att bo nära skolan ;)

CayKantos
0

#37 Jag är dock ganska säker på att jag inte vill skaffa hund medan jag studerar, då skulle det i så fall vara vuxen eller unghund. Men skal försöka prata med skolan och se om jag ect kan få kontakt med någon elev därifrån och fråga intill själva utbildningen mm. är som sagt inte säker på att jag vill gå den utbildningen, hittade den här i veckan, behöver mer tid och funderingar över den före jag verkligen bestämmer mig :)

#36 tack för svar :)

Instagram

alltidnordin
0

#28 Bostadsbidrag söker du via Försäkringskassan. Där får du skriva in vad du tjänat under året och lite andra siffror, så beräknar de åt dig. Sedan får du ett beslut hem i brevlådan. Första gången ska du även skicka in en kopia på din hyra. Det är väldigt simpelt, och bostadsbidraget beräknas på hur stor lägenheten är samt hur dyr den är i hyra. Jag har fått allt mellan 500-1300 beroende på hur mycket jag jobbat under året🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Fridaaaa
0

#36 Bara 800 kr i mat :O Oj Vi planerar väldigt bra men ligger på 2500-3000kr/månad på två personer i mat :O

Ambrose
0

#40 Ja.. jag vet att det är det normala, men jag förstår inte vad andra människor äter. Oxfilé och hämtmat? :P Hämtmat är ju en sådan grej som är vansinnigt dyrt. Det köper jag aldrig. Gör egen Sushi, hamburgare, thai etc istället :) Har många goda, billiga maträtter som kräver liknande ingredienser, så om man kombinerar rätt så kan man köpa storpack, frysa in, och aldrig behöva slänga mat :)

//Ambrose

BcJack
0

#38 det låter jättebra! hoppas allt faller på plats för dig, hade aldrig orkat vänta i så många år 😭

Fridaaaa
0

#41 Haha här är det långt ifrån lyxmat xD Hämtemat max 1 gång/månad för vår del :) Dock äter vi laktosfritt, glutenfritt och bara svenskt kött, vet inte om det spelar in :)  Mycket mat från grunden med gör vi :)

Ambrose
0

#43 Laktos och glutenfritt kan säkert göra lite skillnad, fast det kostar ju inte det dubbla. Svenskt kött äter jag med. Fast billigt från Lidl. Äter mycket kyckling. Väldigt billigt, svenskt, fryst från Lidl. Kan även köpa en hel kyckling och stycka själv. 2 filéer, 2 klubbor + massa mat till hunden för 20kr när de är till extrapris. Ja tack ;) Mycket potatis, köttfärs, ris, rotfrukter, lök. Skapar matlistor efter specialerbjudanden och fryser in mat etc. Idag blir det stekt kött, vitlökssmör och råstekt potatis. Säkert bara 15kr för en portion! :D Äter väldigt sällan bröd, utan käkar havregrynsgröt istället. Etc :) Borde bog iofs äta mer frukt. Men.. nu ska jag sluta kapa tråden! :)

//Ambrose

Fridaaaa
0

#44 Nej det gör det ju visserligen inte :) 
Ja vi går med mycket på extrapriser :)  Veckohandlar :) 
Men förstår inte hur man kommer så billigt undan ändå haha! xD

CayKantos
0

#42 Hoppas jag med och tack! Nej det går inte alls att vänta så länge har väntat väldigt många år nu, tanken var att evt skaffa hund under gym men det gick helt enkelt inte, nu måste det bli! :)

Instagram

[Victoriaärjag]
0

Alltså är man själv och studerar ett krävande program där man har föreläsningar hela dagar ibland kan man inte ha hund 😕

Jag bor ju ihop med någon och måste efter att ha bytt program fortfarande lämna min hund upp till 5 timmar 1-2 dagar i veckan..hade jag bott själv skulle det aldrig fungerat med hund! Däremot är det inte ett problem ekonomiskt om man tar lån :) Då kanske man till och med har råd med en billigare dagmatte :)

Drömmis
0

Jag har hund och studerar, studerar dock på distans och bor med sambo :p.

Rent ekonomiskt går det absolut, man får se till att prioritera rätt bara och att ha en buffert för oväntade händelser innan man skaffar hund, så man inte står med ett brutet ben och inga pengar (försäkringen tar ju minst 14 dagar på att betala ut).

Tidsmässigt så är det inga problem, och då har jag även ett vikariejobb. De dagar jag jobbar/går i skola, får jag gå upp tidigt och rasta vovven ordentligt, jag brukar ta iaf 1 timmes runda med mycket hjärngympa eller köra barmarksdrag och då klarar han sig bra medans jag jobbar i ca 5 timmar, och man blir själv piggare :). Så får man rasta så fort man kommer hem också. Men om man verkligen har motivationen så brukar det fungera bra att kombinera skola/hund, det kräver ju helt klart mer tid, men det är det ju helt klart värt. Så får man se till att skaffa sig en massa kompisar som gillar hundar som kan hjälpa till om det kniper till ;)

CayKantos
0

Ja det låter ju bra #48

#47 planen är oxå att flytta ihop med nåågon evt hoppas jag IAF

Om ni inte har något emot det får man fråga vad ni går för utbildningar? Letar efter en utbildning som skulle vara kul att gå men inte alltför krävande då jag inte helt pallar allt det pluggandet, därav dom två års rast med jobb istället för plugg. Jag letar speciellt efter djurutbildningar som alltså inte kostar något, ska förhoppningsvis utbilda mig som hundinstruktör via SBK. Men vill gärna ha en, så att säga, "riktig" utbildning? Har övervägd att bli lärare flera gånger, men kommer alltid bort ifrån det av någon orsak… 🤔

Instagram

Ambrose
0

#49 Civilingenjör inom IT med master i Interaction Design :)

//Ambrose

[Victoriaärjag]
0

Jag läser juridik, antar att det räknas som krävande 😛

Tidigare har jag läst bland annat statsvetenskap 🙂

Men jag tycker du ska studera det som känns kul för dig, finns även yrkesutbildningar om du inte känner att universitetet är något för dig :)

CayKantos
0

#51 AA det med yrkesutbildning har jag kollat på, verkar bara som om många kostar en del tyvärr.. #50 #51 lite för jobbigt för mig, inte heller något min intresse ligger i :'D men lycka till med era studier!

Instagram