Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3035 ggr
[Victoriaärjag]
0

Är det ok? :(

Jag ska börja läsa en krävande linje på universitetet vilket betyder att jag är i skolan i princip varje dag. Jag har en hund som är 17 månader och den är ensamhetstränad (har varit själv i upp till 4 timmar). Vi har filmat den och den gör ingenting, sätter sig i soffan och väntar på att vi ska komma hem.

Nu är det så att ca 2 dagar i veckan kommer hunden behöva vara själv ca 5 timmar, är det ok? Har riktigt dåligt samvete. Som sagt är hunden ensamhetstränad och har varit själv eftersom jag läst kurs på universitetet tidigare, men då var det typ 2-4 timmar kanske varannan vecka….Ska jag skaffa dagmatte? Problemet är att jag är i skolan väldigt olika tider och många jag har pratat med vill att man lämnar på morgonen och hämtar på eftermiddagen eftersom de har flera hundar och går ut med de på promenader osv..Känns inte snällt att lämna hunden själv så länge :(

densomundrar
1

Man får ju lämna hundar i upp till 7 timmar ensamma, enligt rekommendation från jordbruksverket. Jag personligen skulle inte lämna min hund ensam hemma mer än 4 planerade timmar i sträck och 5 timmar i absoluta nödfall. Sedan får man ju även anpassa detta från individ till individ. Kollar man på rekommendationerna och om din hund inte mår dåligt av att vara hemma så bör det vara helt ok.

Fridaaaa
1

Ja 5 timmar är ok.
Rekommendationen är rastning var 6e timme :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nirvana-music]
2

Jag tycker det är ok om hunden är ensamhetstränad och klarar att vara själv hemma några timmar. 5 timmar, två dagar i veckan är inte så hemskt mycket. 

Se bara till att eran hund är väl rastad innan ni åker till skolan/jobb så ska det nog inte vara några problem.

[Victoriaärjag]
1

#1 jbv rekommenderar 6 timmar….jo det är ju inte varje dag men det gör ont i hjärtat när jag vet att hunden sitter hemma själv så länge.  Det kan bli lite kortare ca 4,5 timmar oftast men brukar räkna 5 timmar för något kan dra över, tåget blir sent osv.

Fridaaaa
4

#4 Du behöver inte ha dåligt samvete :)

[Victoriaärjag]
0

Ett annat problem är också att min kille inte är så säker med hundar och brukar bara ta ut henne typ 10 min innan han går.  Då blir hunden inte välrastad. Ska försöka gå med honom i helgen, finns en park i närheten där han kan släppa henne med spårlina så slipper han gå på vägen där han kan möta en massa hundar.  Jag brukar ha henne lös men han vågar inte det, tänker att det är lika bra så inget händer att hon får ha lina.

[Nirvana-music]
0

#6: Du behöver såklart inte gå och rasta hunden i 1 timme på morgonen, men se till att hunden bajsat och kissat några gånger så den klarar sig inne några timmar. Fast det beror ju också såklart på hur länge det annars brukar ta för eran hund att göra sina behov.

Fridaaaa
0

#6 Ja mycket bättre med lina på :) 
Han lär sig nog snabbt! :)

[Victoriaärjag]
0

Ok tack för input känns skönt och veta att det är rätt ok ändå. Man gör ju så gott man kan :)

densomundrar
0

Baske mig, lär mig aldrig om det är 6 eller 7 timmar. :-( Men å andra sidan sidan så är mina egna krav på mig själv högre i just detta avseende så jag behöver inte lägga det på minnet.

hemul
2

De andra dagarna, är du hemma då eller är du borta då också, men färre timmar?

Det är ju inte för länge generellt sett, det är ju mer frågan om vad din hund klarar. Men klarar den 4 timmar utan problem så gör nog 1 timme till ingen större skillnad.

Du nämnde tåg. Tänk på att se till att någon har nyckel och kan hämta hunden om något skulle hända.

feminot
0

Din hund klarar ju de så du behöver absolut inte ha dåligt samvete ☺️

Förlägen

feminot
0

Din hund klarar ju de så du behöver absolut inte ha dåligt samvete ☺️

Förlägen

[Victoriaärjag]
0

#11 Nej den är själv ca 2 dagar i veckan 5 timmar, resten har den sällskap eller är själv max 1-2 timmar.  Finns extra nyckel att tillgå såklart.

hemul
0

Du ser, du har ju allt fixat! 😉

CayKantos
0

Inte alls något problem när det bara är två dagar i veckan, hade det vart varje dag hade dagmatte nog varit bra dock :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Victoriaärjag]
0

Vad bra att det är lugnt, känns skillnad mot att lämna hunden själv bara då och då mot mer regelbundet men hon är bra ensamhetstränad och borde klara det 1-2 dagar/vecka :) Som sagt hade jag gärna haft dagmatte så hunden slapp vara själv alls men det är svårt att hitta någon som funkar med mina tider eftersom det är olika varje dag!

hemul
0

Säg inte det. Vilket universitet är det?

[Victoriaärjag]
0

#18 Vad menar du? Vad spelar det för roll vilket universitet jag går på..? 😐

Ambrose
0

Du behöver absolut inte ha dåligt samvete! Om hunden klarar det så är det ju lugnt! Se bara till att göra något roligt när ni kommer hem :)
En hund behöver inte aktiveras varje timme varje dag. Om man t.ex. hade varit hemma dessa 5 timmar istället, så hade de flesta hundar ändå bara legat och sovit, eller pysslat med något på egen hand. Så det spelar ingen roll om du är där eller inte :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
0

#19 Att jag kanske vet en dagmatte som gillar oregelbundna tider så klar.  Men då får det nog vara Uppsala.😉

[Victoriaärjag]
0

#21 Jaha då förstår jag! :P Nej tyvärr inte Uppsala! :(

hemul
0

Synd. Det var inte jag själv alltså (aldrig mer tidiga mornar!), men jag känner en.

[Victoriaärjag]
0

#23 haha när jag var dagmatte åt en hund förut så lämnade ägarna den 06.30 varje dag…sen efter det gick jag på en promenad för att hämta nästa hund i närheten så min dag började halv 7 på morgonen varje vardag när jag var dagmatte! Så förstår vad du menar 😛 Säger som du aldrig mer igen, även fast det var kul såklart den tiden jag höll på men starkt av de som orkar göra detta i flera år varje dag 😛