Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1342 ggr
[Anata]
1

Så stolt jag är över min flock

Måste bara få dela med mig.

Jag har jo en vinthunds mix från Irland. Han är 5 år. Han är kastrerad så klart.
Han går med min schäfer mix som är en 5 årig tik som har sina brister.

Idag kom en bekant som har varit i Afrika och afghanlandet. Han har fått den stora möjligheten att jaga med vinthundar. Waow säger jag bara efter vad han beskrev.-

Han såg idag Amber och William i hundrastgården. Där så klart de skulle vara halt som attans vilket gör att hundarna så klart kan inte riktigt springa och leka som dom vill. Efter en stund i rasthagen så fattade båda att när jag sa lugnt halt så saktar vi in. Han (min kompis som vi kallar för Adam) kom. Amber blev direkt skeptisk till Adam som kom in och inte var intresserad av hundar. William han stod framför mig morrade skällde så han hoppade. Vilket fick med Amber på noterna. OBS jag har ALDRIG sätt William eller Amber vakta så mycket.

När han står några meter ifrån mig säger han "Hej" men en lugnt långsam röst. Ungefär som du läser en godnatt saga för barnen som verkligen får kroppen att somna. Då slutade hundarna att skälla och dom bara morrade. Adam visade direkt ett underlägset beteende. Så som sänkte huvudet och blicken. Han vände bort ansiktet och lite som har böjde fram huvudet och tittade bort. Amber släppte "in" han i flocken jätte fint. William var på sin vakt men inte vid mig utan vid Amber som löper. William höll sig på avstånd och var väldigt resarverad mot Adam.

Efter en stund när vi hade snackat och så. Då frågade jag han varför hundarna inte hade gått fram till han och undersökt. Då fick jag min misstanke direkt bevisad. Jag har alltid sagt att i min flock är de jag som är alfa tiken och jag bestämmer. Alla har sagt till mig att en människa inte kan bli alfa i ett djurliv då vi inte är samma och att de är människan som ser de är med "pack live" inte djuren. 

Men han sa till mig lugnt " De är du som är alfan här. William vaktar för att din man inte är här och vaktar flocken. Amber är en omega/alfa som löper. Alltså Alfans höger hand. Den som är nästa i rang. Hon löper och William skyddar henne." När han sa de släppa allt från mig. Jag fick inte höra att jag är ute och reser mm. Utan jag fick de bekräftat att jag är inte knäpp. 

Nu är de så att Adam har jobbat med vargar i vilt liv i USA samt här hemma i norden. Han är utbildad hundspråks expart eller vad de heter i Sverige. Han är jägare i grunden och utbildad Brukshundstränare och hundförare i försvaret. Så han har en del i ryggsäcken. 

När jag kallade på Amber och William då hälsade dom för första gången under den tiden. I vanliga fall skiter folk i vad jag säger och direkt hälsar på hundarna vilket gör mig förbannad! 

Men så skönt att få veta att man inte är helt ding dong. Utan man står med båda fötterna på jorden och man är verkligen där för sina hundar till 100%.