Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 9499 ggr
dundeer
2016-01-13 18:37
0

NoseWork - Markering?

Finns det någon här inne som kör NoseWork? 

Jag har börjat lite lätt med min pojke men har fastnat för hur han ska markera… 

Hur markerar din hund ett fynd och hur har du tränat in det? :)

Naviifax
2016-01-13 18:37
0

Följer!!

@adventuresofnavi | instagram

dundeer
2016-01-13 18:44
1

min herre vill äta upp doftplopparna ;)

Eyvi
2016-01-14 09:39
0

Jag kör med sittmarkering, kom naturligt för min hund. Lättast att se vad din hund verkar göra naturligt och sen förstärk det så det blir tydligt, lättast att träna in

Turast
2016-01-14 09:54
0

Min "fryser", liksom stelnar till och "pekar" med nosen på doften :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Naviifax
2016-01-14 10:08
0

Jo men

hur

har ni tränat in det? :) #3 #4

Qepta
2016-01-14 10:14
0

Min liggmarkerar med nosen mot föremålet.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Turast
2016-01-14 10:15
0

#5 Oj glömde det! Jag lärde honom handtarget innan och att "frysa" när han duttar nosen mot min hand, och när vi började med nosework gjorde hans så automatiskt när han kände rätt doft :P Så har inte "lärt in" just markeringen, den "hittade han på" själv så att säga!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
2016-01-14 10:18
0

#5 Vad gör din hund när den hittar föremålet? Hoppar omkring som en galning eller lägger sig platt och blåstirrar på det? Det allra enklaste är att helt enkelt gilla läget, oavsett hur din hund markerar, och ge massa beröm så fort den "markerat". Efter ett tag med löjligt överdrivna beröm så kommer den sakta börja koppla sitt beteende till att den hittat föremålet.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Naviifax
2016-01-14 10:30
1

Jag har försökt träna in med en femkrona, men Navi slickar på det. Så det funkar inte i längde, kan vara jag som berömmer fel. Men ska testa handtarget, tack Turast!! ❤️

oh-la
2016-01-14 10:56
5

Vi har gått ifrån markering igen. Det blev så mycket fokus på just markeringen att det gärna blev det som var viktigt. Hon som jag tränar för har gått flera kurser i USA med Ron Gaunt och han blev helt förskräckt över att vi i svenska nosework går så hårt in för snygga markeringar. Det tog fokus från själva söker. Har gått lite kurser med ansvarig för svenska Tullverkets hundutbildning också, och även han menade på att förståelsen för doften måste sitta i första hand, och markeringen ska helst vara något hunden själv bjuder på. Jag kör på det och fokuserar på doften. Man får ju inga extrapoäng för snygg markering och jag tycker hon är hur tydlig som helst fast hon inte markerar :) börjar hon bjuda på beteenden så kör vi på det, men än så länge håller vi oss till doft och jag tolkar :)

dundeer
2016-01-14 12:18
0

varför jag vill ha in en markering är egentligen bara för att han försöker äta upp doften (som just nu är på möbeltassar) xD 
Snabb som attan är han å naffsa bort dendär ploppen från vars den är ;)

Naviifax
2016-01-14 12:21
0

#11 Navi leker liksom med snusdosorna istället för att markera, så förstår dig till fullo haha!

fridarebecka
2016-01-14 16:03
0

Jag har inte lärt Trassel nån form av markering, det syns så himla tydligt när han hittat doften ändå 🙂 Gäller dock att jag är snabb att belöna eller be honom söka vidare för annars försöker han äta doften eller så "misshandlar" han behållaren för att jag ska fatta, det jobbar vi på att få bort 😉

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
padfoot
2016-01-14 21:24
1

Tränar som #10. Jag har struntat i att lära in en särskild markering, jag försöker lära mig att läsa honom istället, och belönar/förstärker hans naturliga reaktion.

Wenniz
2016-01-14 22:22
0

Frysmarkering har vi, det kom naturligt för min hund så det har vi behållt. :) Den andra hunden har jag ingen markering alls på, där får jag läsa av henne mer istället då det har fungerat bäst. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
poodlelicious
2016-01-14 22:31
0

Vi har tränat in frysmarkering med en krona. När hunden nosar på kronan så sätter jag dit belöning och matar på en stund så att hunden förstår att der är bra att stanna vid kronan.

Naviifax
2016-01-15 17:07
1

#16 Kronan har vi också kört med men lyckas inte få navibatt "låsa" sig på kronan. Slickar och försöker tugga på den bara.

[soffan :>]
2016-01-15 18:22
0

Min hund vill gärna leka och stoppa vad det han än söker efter i munnen. så vi har börjat med att lägga t.ex. en plånbok på en högre höjd så att han inte kan få tag på den och när jag ser att han hittat den så säger jag skall så att skall blir markeringen. Testade först med sitt men han har svårt för det när han e uppe i varv så jag valde skall istället för det tycker han är mycket lättare :) 👍

VendelaS
2016-01-15 18:43
0

Frysmarkering med nosen, men än så länge har vi bara börjat träningen😃

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

IngridSvensson
2016-01-15 20:13
0

Jag hade lite av den attityden som #8 beskriver. Min lundehund har gärna saker i munnen (apporterande fågelhund) så när han hittat behållaren vi har hemma (metall med magnet) så lyfter han de försiktigt i munnen. Ville egentligen att han skulle ge skall, lägga sig eller sitta lite fint, men här kan man inte vara kräsen med markering hos en lundehund ;) men jag gav extern belöning i form av godis och massor av beröm varje gång han hittade och nöp dosan med munnen och nu gör han det typ varje gång! :)

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Haztparken
2016-01-15 20:49
0

Båda mina pudlar visar tydligt när dom hittar en doft med att titta på mig. Det kom naturligt för dom och det har vi fortsatt med :)