När börjar lämna ensam
Ställde för länge sedan en fråga i en artikel men har inte fått något svar, skrivet här då min fråga säkert lätt missas i artikeln. Börjar verkligen längta efter hund och försöker se över alla möjligheter jag kan för att kunna skaffa en snart, men måste veta lite vad som gäller den första tiden. Kopierar in min fråga här; Kom in hit för att hitta lite info och för att kunna ställa frågan hur man ska tolka detta om när man får lämna hunden ensam hemma lite mer än en kort stund enligt jordbruksverket. Ser nu att artikelförfattaren och jordbruksverket inte har samma åsikt om detta. "En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän" http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html Min fråga är dock vad en kort stund innebär? Jordbruksverket tycker att man inte ska lämna en hund hemma ensam mer än 7 timmar per dag, vilket jag tycker är väldigt länge. Jag har aldrig lämnat mina hundar hemma mer än 4 timmar, max 5 timmar i sträck. Menar jordbruksverket att man efte dr att valpen är 4 månader kan lämna den ensam d eder ca 7 timmarn? Ställd i denna artikel http://hundar.ifokus.se/articles/4edbac6ad4ebea6025000ebc-att-bli-med-hund-del-2?articles-4
Vad en kort stund innebär står i motiven till föreskriften ifråga.
"Hundvalpar är känsliga och behöver mycket sällskap. Så länge valpen är med tiken och sina kullsyskon har den sällskap och lär sig att vara social. När valpen kommer till sitt nya hem är det viktigt att man inte lämnar den ensam mer än kanske några minuter i början. Ju äldre valpen blir desto mer kan man öka ut på tiden. En kort stund för en tvåmånaders valp är kanske upp mot en kvart medan för en 4 månaders valp kan vara upp mot en timma."http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/1370041186041/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf
Och det finns faktiskt ingen 7 timmarsgräns.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är ju en tolkningsfråga, men jag tolkar inte det så. För mig är en kort stund en halvtimme, kanske en timme, inte längre, MEN det beror ju på vad hunden klarar av. För vissa hundar är fem minuter en evighet, för andra är det ingenting. Skulle tro att det är därför som JBV inte ger exakta råd, då skulle folk tro att det var okej att lämna hunden i X antal timmar oavsett om hunden klarar det eller inte för det säger ju Jordbruksverket.
Ber om ursäkt, blandar ihop sjätte och sjunde ibland och ingen gräns finns, precis som du skriver, men en rekommendation på vad dom tycker "Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare." Därav tolkar jag att dom tycker att man kan lämna en hund ensam (även om det gäller rastning) ca 6 timmar, vilket jag tycker, som ovan nämnt, är väldigt länge. Det var iof inte min frågeställning, kanske formulerade den lite dumt, jag inte inte så duktig på att formulera mig jämnt. Jag vill ju skaffa valp och vill göra det rätt och riktigt, så för att kunna planera måste jag ju veta hur länge jag och gubben behöver vara ledig och hemma samt ha en backup plan på den tiden vi måste jobb eller inte kan kan vara hemma. En liten valp lämnar man ju inte hemma på samma sätt som en vuxen hund.
I ett kortare inlägg vill jag förtydliga att frågeställningen gällde att skaffa valp, även om det inte var det jag fick fram i mitt inlägg. Ber om ursäkt för det.
Oavsett regler och föreskrifter så är det nog svårt att säga eftersom valpar reagerar så olika på ensamhet. En del hundar lär sig aldrig att stå ut med det, det måste man ha i bakhuvudet.
Hur mycket tid behöver du? Springa till närbutiken? Jobba en halv dag? Det senare kan du glömma med en valp. Gå och handla kan funka ganska snart om du har tur, men det vet man som sagt inte. Bäst att ha uppbackning, någon du kan lämna hunden hos en stund om det behövs medan den är liten - i böjarn behövs det definitivt. Jobbar du är det nog dagmatte som gäller.
Det är jag införstådd med. Har många sparade semesterdagar, alldeles för mycket komptid att ta ut och vill bara veta på ett ca hur länge vi bör vara hemma med valpen innan man kan återgå till "normala rutiner". Förutom det så har vi gubbens föräldrar som kan passa medans vi är på jobbet i en begränsad period och så kan jag flexa med arbetstiderna lite som jag vill. Men för att få allt detta att gå ihop behöver jag veta hur länge jag ska försöka pussla ihop detta så att jag kan sprida ut semester, komptid, hundvakt och flextider på ett smart och effektivt sätt. Jag vet att gubbens föräldrar kommer att under valpperioden kunna passa valpen på dagarna men det kommer inte vara den långvariga lösningen. Om man räknar på ca 6 månader, är man ute och cyklar då? Har tidigare ensamhetsträna en vuxen hund som var livrädd för att bli lämnad ensam och det fungerade bra tillslut men då hade jag helt andra förutsättningar med när och vart jag var tvungen att vara, att träna en valp är jag säker på att jag kan men vill absolut inte börja träna den med för långa perioder alldeles för tidigt för då blir det inget bra i slutändan.
Svårt att säga men man ska ha i åtanke att en del hundar inte kan vara ensamma . Jag tror min hund var 10 månader när hon började vara hemma dom dagarna jag jobbade 5 timmar och vid ca 6 månader var hon själv i 3 h . Då hade hon även min andra tik hemma och hon har aldrig haft problem att vara själv . Jag är bortskämd med min mamma dom har dom varje dag när jag jobbar heldagar och när jag jobbar 5 h är dom hemma själv . En annan hund jag hade kunde inte vara själv i 5 h förens han var 1,5 . Vid 1 år kunde han vara själv i 1 h Om jag hade varit du hade jag tagit ut semeester så länge jag kunnat och därefter skaffat dagmatte .
Egentligen var det tänkt att skaffa hund ihop med barn då man ändå är ledig en längre tid, men vi har svårt att bli gravida tydligen och hunden har fått väntat i alldeles för många år. Vet inte riktigt hur vi ska göra, men det löser sig på ett eller annat sätt.
#8 oj jag tycker det är nog med jobb med bara en valp som ska ut varje kvart och springas efter och sen ett spädbarn på det :0 Tråkigt att ni har problem ! Lycka till
Hade en vän som tyckte likadant, att det var idealt med spädbarn och valp ihop. Men det gick inte. Hon fick lämna bort sin valp tyvärr. Valpar ska in, ut, "tränas", sylvassa tänder och en hund som kanske nafsar på ett spädbarn… Valpar kan ingenting från början och kan vara väldigt hårdhänta.
Någon kommer att bli åsidosatt, så hellre ta en "sak" i taget :)
@adventuresofnavi | instagram
Men ang. ensamträningen så började jag tidigt med Navi :) Vid 4 månader lämnade jag henne för att hämta posten, kila ner till tvätten, laga mat (då fick hon vara i ett annat rum) sen eskalerade det till att handla osv. Idag (9 mån) klarar hon 6 h utan problem, aldrig tuggat sönder något förum en kabel :)
Man kan inte stressa igneom det. Och hon får alltid en filt och en godsak när jag går så det blir en positiv upplevelse. Sen kan man ha otur och hunden kanske inte klarar av att vara ensam.
@adventuresofnavi | instagram
#8 Varför inte skaffa en vuxen hund nu, en omplacering måste ju inte vara en problemhund, och sedan en valp om ni blir gravida?
För då kommer ni ha den vuxna hunden som valpvakt när du pysslar med din egen bebis, samt så räknas inte valpen som ensam om ni akut måste in till barnläkaren eftersom den har den vuxna hunden hos sig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 idealt skrev jag nog inte att det var, däremot var det den uttänkta lösningen. Jag är utav sådan sort att är man tillräckligt motiverad så klarar man det mesta, jag är villig att pressa mig själv till det yttersta om det gäller några månader för att kunna ha ett fungerande liv med hund och barn. Vi är dessutom två i hushållet och varken barnpassning eller hunduppfostran ligger på mig till 100 %. Det som däremot gör mig lite tveksam när det gäller att ha nyfött ihop med valp är ifall barnet är sjukt eller på annat sätt har behov utöver det vanliga. #12 du har en poäng och jag ska absolut kika närmare på den. Du tror med andra ord att en vuxen hund skulle underlätta inskolning av valp med att vara ensam i längre stunder?
#13 Ja, om den vuxna hunden är bekväm med att vara ensam, så lär den valpen det. Valpar kan ju vara ensamma med sin mamma (uppfödare kan ju knappast vara hemma och vakna dygnet runt i 8 veckor), det blir ungefär samma sak med en annan vuxen flockmedlem som dessutom är samma art.
#14 skulle nog inte lämna en liten valp hemma 8 timmar (eller strax över 9 timmar som man är på jobbet inklusive raster och resa) ensam eller ens en vuxen hund för den delen, 4 timmar är det som gäller som max för mig. För även om hunden har sällskap eller inte känner sig ensam så tycker jag att det är snällast mot hunden ett ge den möjligheten att få gå ut och göra sina behov var 4de timma och därav min egna satta regel. Givetvis klarar sig hunden själv längre men för mig är det endast i nödfall och inte en hållbar lösning.
Pratade egenom detta med gubben när jag kom hem och han tyckte att det lät som ett bra alternativ, då behöver vi inte ta ut lika mycket ledighet och kan spara den tills vi skaffar barn. Givetvia kommer vi att ta ut en varsin vecka fast efter varandra, så att hunden får landa och känns sig bekväm med med oss innan den får vara hos dagmatte/ensam. Idag är jag en lycklig tjej, jag kanske kan skaffa hund snart :-) Tänkt höra av mig till uppfödaren jag tänkt köpa valp av och säga att vi efter jul är öppen för en omplaceringshund. Omplaceringshund hade vi tänkt ta ändå, i framtiden, men vi kan ju lika gärna vända på det. Hoppas det finns en omplacering som passar inom den närmsta tiden, kollade igår på nätet och hittade ingen av den rasen vi vill ha.
#16 Vad kul!
Hör av er till rasklubben, de förmedlar ibland även omplaceringar.
Skickade mail till uppfödaren som faktiskt hade en hund som behövde omplaceras men pga ålder och ed så avstod vi just denna hund. Hade vi redan haft hund hade jag gärna tagit mig an den men när vi inte haft hund på länge så vill vi inte ha en hund med några större speciella behov från start. Hoppas någon annan omplacering dyker upp snart, men det verkar sällsynt inom den rasen vi tycker passar oss.
Vildvittra, vi letar för fullt efter en hund, vuxen eller äldre valp och jag har så mycket problem kring den där valpen som vi egentligen vill skaffa vid ett senare skede. Om jag har en vuxen hund som är bekväm.med att vara hemma när jag skaffar valp så kan jag alltså lämna hundarna hemma kortare stunder om jag skulle behöva åka någonstans? Räknas den inte som ensam då trots att den varken.är med mig eller mamman?