Canagan
Vi har kört på med MUSH för Navi, vilket funkat jääkligt bra - med undantag för en grej. Det tar Navi minst 45 min att äta 7 bollar, och då måste vi stirra som hökar över henne. Detta då det för henne är såpass gott att hon hela tiden måste gömma bollarna. Hon drar nosen över golvet, försöker gömma med vattenskålen - springer helst iväg och gömmer det i sin bädd. Detta i sin tur skapar skrapsår på nosen. Jag har testat att bara plocka bort maten efter en stund så får hon ingen förrän kvällen. Men att svälta ut henne hjälper inte utan hon ska minsann gömma sin mat.
Så då har vi testat torrfoder, Canagan. Spannmålsfritt, och Navi älskar det. Hon äter ur en "anti-glupsk" skål så det tar lite tid men hon blir överlycklig vid matdags :) Ur min synpunkt som ägare vill jag köra på färskfoder och verkligen gå all in med rå mat, grönsaker och hela dansen.
Men vad tror ni om Canagan? Det verkar vara ett fint foder, tror ni det räcker? Kan hon ändå bli en fin hund liksom haha 😃
@adventuresofnavi | instagram
#0 - jag ser det där som tvärtom. Att hunden inte är så hungrig, utan vill gömma för senare behov. Så kan mina göra med ben om dom inte är tillräckligt sugna.
Jag skulle dra ner lite på givan - mina äter färskfoder på 20-30 sekunder och här behövs inte vakas :)
#1 Jag testade 2 dagar utan mat, 3dje dagen på morgonen vågade jag inte mer och gick ut och köpte Canagan. Ska det verkligen vara så? Om hon ska äta 7 bollar varannan dag (dagsransionen är 14 mushbollar om dagen) får hon ju alldeles för lite mat 😕
Ok, men hittar du annat foder som hunden äter direkt är det ju bra 🙂
Min hund äter canagan och jag är nöjd!
Canagan är ett bra foder.
Nja finns bättre foder enligt mig
Om hunden äter och mår bra, och du har hittat ett foder som hon gillar. Det är inte ett uselt foder utan helt ok, varför inte fortsätta?
#6 Vad är det som är dåligt med det? :) Lite det jag vill veta, om det finns nackdelar och isf - vilka?
#7 Sant, det är mest mina hjärnspöken. Färskfoder är ju sååå bra!
#4 #5 Härligt!! :D
#8 hjärnspöken är farliga. Man blir nästan hypokondiker åt sin hund. Istället för att se den glada filuren varje dag tittar man på hur de går, hur bajset ser ut, hur mycket dricker han, fick han hjärnskada av den där vurpan in i väggen?
#9 Åh, exakt så är det!! 😕
#10 Det är skönt att vi inte är ensamma!!! 🌺
Canagan är ett mycket bra torrfoder. Fodret får högt betyg i foderbedömnings- siten allaboutdogfood.co.uk:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0666/canagan
#8 Absolut finns det foder som är mycket sämre än canagan men ärtor och andra vegetabilier som kan finnas i hundfoder väljer jag absolut bort vilket jag ser finns i canagan, dock innehåller inte fodret så där jätte många olika ingredienser vilket är bra men det faller bort för mig just för ärtorna och ärtproteinet i fodret. Proteinhalten var även väldigt hög i en av sorterna såg jag vilket även det är big no no när jag väljer foder. Vill helst inte ha ett foder med mer än 26% proteiner i men det är min åsikt och sen finns det de hundar som klarar av ett överskott av proteiner också men det är inget jag själv skulle vilja riskera att utsätta mina hundar för just för att jag vet sen förut att för högt protein orsakar problem.