För kallt åt tassar?
Idag när jag var ute med hunden på lunchpromenad hände något konstigt. Vi var först iväg och skjutsade en granne till ett ställe, och på vägen till bilen var det inga problem annat än att han verkade ha lite bråttom. Men när vi kom hem igen och han fick hoppa ur bilen så gnydde han lite och drog. Jag trodde att det berodde på en annan hund som precis gått där, men han gnydde några gånger till under promenaden och stannade till för att slicka på tassarna.
Kan han ha tyckt att det var för kallt åt tassarna? Han tycker om snö och springer och ligger gärna i hög snö, men nu gick vi på en plogad gångväg. I slutet av promenaden fick han springa lite lös på ett fält där det var hög snö, och då visade han inget obehag.
Det är en golden retriever.
Kan det varit saltat och det sved i tassen?
Det tror jag inte. Mig veterligen så kör de bara på plogning och grus häromkring.
Det kan vara köldkramp. Kolla också nästa gång om det fastnat is/snö mellan trampdynorna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Ska kolla det nästa gång. Det brukar ofta fastna snö mellan tramdynorna, och det brukar han inte bry sig i, men det kan ju ha varit så ändå den här gången.
Det kan vara kallare (eller kännas kallare?) på plogad väg/is än i djup snö som trots allt även isolerar. Det kan också kännas värre vid övergångar från varmt till kallt, till exempel när man går ut efter att ha suttit i en varm bil eller varit inomhus. Luddig förklaring kanske ;-) . Men ja, det var nog köldkramp. En del hundar får mindre besvär om man sätter täcke på dem, annars finns det ju skor om hunden verkligen har problem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Någon som har tips på var man kan hitta bra skor billigt? Så kan han åtminstone ha skor om vi går där det är saltat.
Zooplus.se har billiga skor, och så finns de som heter pawz som är mer som tossor som också är rätt billiga. De finns lite överallt, tex haromi.se
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag hittade dessa. http://www.zooplus.se/shop/hund/hundklader/91375/330039
Jag är dock lite osäker på storlek. Jag försökte mäta ena framtassen och fick bredden till ca 6,5cm, men jag har inte en aning om hur jag ska mäta längden på tassen. Men om jag gissar rätt så bör han väl ha storlek XL, eftersom det står att de hellre ska vara lite för stora än för små?