Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1388 ggr
Diza-Barak
1

Sova själv

Hej Vi har en tjejvalp som är snart 14 veckorn och har varit hos oss i 2 veckor ( på lördag) Vi vill inte ha henne i sovrummet av den lilla anledningen att vi har helteckningsmatta där o de blir galet med kissmissar och päls. Så husse har sen vi kom hem sovit på en madrass bredvid hennes bädd som står i köket en halvtrappa ner från vårt sovrum. Det har funkat jättebra.. Hon sover kanske 10 min med han o sen går hon till sin bädd o sover ca 22-05/06 ibland med en nattkiss..;) husse har flyttat runt i köket med madrassen olika nätter o de funkar lika oavsett vart han ligger. Nu till min fundering… Hur länge tror ni han behöver sova i köket med henne? Och borde vi ensamträna henne lite innan han flyttar tillbaka till sovrummet? Går vi ner i källaren o kompostgallret är för så piper hon efter oss o när husse går ut piper hon lite tills hon kommer på jag eller lillmatte är där…:) Vad tror ni? Ser feam emot alla tips o ideer som jag tacksamt tar emot då de är första hunden ☺️

RosaMoln
1

Jag hade absolut börjat ensamträna redan nu :) Se till så att hon är lite trött och att det finns någon leksak i närheten som hon kan sysselsätta sig med. Är även bra att begränsa utrymmet, kanske till köket i det här fallet då hon redan känner sig lite trygg där och lämna korta stunder :) Piper hon hade jag väntat till hon blev tyst, behöver inte vara länge, räcker med sekunder innan man går tillbaka. Och gör ingen stor sak vare sig ni går eller kommer tillbaka, bara ignorera :)

russin
8

Personligen tycker jag det är ledsamt att en valp ska behöva skiljas från flocken genom att inte få sova i samma rum - det går att göra en hage därinne som kisskyddas. Sen kan ni lära valpen när den är vuxen att sova själv.

IngridSvensson
1

Vi har en valp i sängen. Hon har till och med kissat på sig tre gånger i sängen! Tur man har skydd för madrassen. ;)

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[linda1989]
1

Min valp som är lika gammal som din sover också i sängen, aldrig kissat på sig. Hittills.

alltidnordin
1

Har en 4-månaders som sover i sängen och har gjort sedan han kom i princip. Aldrig hänt någon olycka i sängen. Han gnällde ljudligt då han ville ut och var i sängen (inte längre då). Sover han inte i sängen är han även van att sova i sin bädd precis nedanför, bra för dem att kunna göra det också vid behov 🙂

I din situation skulle jag gjort som #2 föreslår, att göra en liten hage som kisskyddas från mattan. Och sen träna på att sova helt ensam när valpen blivit lite äldre.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Melonclementin
0

En halvtrappa ner från ett sovrum, är det alltså en trappa direkt i anslutning till dörren eller finns det någon plats för bädden att kanske stå utanför sovrummsdörren? Lättast är ju att valpen iaf har känslan att ni är i samma rum och nu vet jag inte hur lång denna trappa är. Kan hon se er från bädden när ni är i sovrummet? 😊

Diza-Barak
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äh nu har jag gjort det igen… Ändrat mig… Skulle inte skaffa hund från början men de blev en ändå o den skulle inte sova i sovrummet men vet ni… Var nyss ner i köket o hämta gubbe, bädd och valp så nu ligger vi alla tre i sovrummet o det känns bra ☺️☺️ Törs väl inte säga hon inte får sova i sängen men tror de blir bra med bädden på golvet…😁 Go natt allihopa 😴😴 Testar lägga till en bild på mitt sovande ❤️

panini
0

#7 Mysigt för hon att få vara med er i alla fall, även nattetid 🙂 

Sen om man vill ha hunden i sängen eller ej är ju upp till var och en. Våra hundar sover i föräldrarnas säng medans min systers hund får sova i en egen bädd på golvet i hennes och killens lägenhet då han inte vill ha djur i sängen🙂

tulinia
0

#7 Haha det är sånt som händer ;)

russin
0

#7 -det lät som att ni gjorde ett ypperligt val där att låta valpen få sova med i sovrummet 🙂 Ni är valpens trygghet och att den får sova i egen bädd gör inget - den är ändå där ni är.