"Hero- hämta bollen!"
Vi har varit ute och lekt med bollen en stund. Ja det har vi gjort innan också. Men just den här leken, att hämta bollen och komma tillbaka med den, har vi gjort två gånger innan.
Jag kastar bollen en liten bit och han hämtar den och släpper den bredvid mej.
De andra två gångerna har han kommit en liten bit på väg. Han har släppt bollen "för tidigt" men jag har ändå berömt, för att momentet var rätt.
Idag lyckades han. Han kom hela vägen och släppte bollen alldeles vid mina fötter. Och fick beröm och godis (en ostbit).
En enda gång visste han inte vad han skulle göra, men jag väntade ut honom, sa ingenting utan stod bara och tittade ut i tomma luften. Han kom och satte sig framför mig när jag sneglade neråt såg jag att han väntade på godbiten. Men "utan boll-ingen godis". Såg hur hans lilla hjärna funderade. Sen sprang han bort till bollen, tog den i munnen och kom tillbaka med den. Och fick godiset.
Börjar ju fundera över om inte hundar kan räkna ut vad de vill man ska göra. :-P

Mycket duktig hund, men så håller du ju på mycket med dina hundar. Jag tycker du är jätte duktig =)
Mammas hund kan hämta bollen/leksaken. Nu försöker hon lära honom att hämta skräpet (t.ex sönderrivna mjölkkartonger). Konstigt nog förstår han inte det ;) Eller kanske vill han inte städa efter sig ;)

:) Om jag frågar zeke var bollen är så letar han upp en boll :P Om jag frågar var strumpan är så går han och hämtar en strumpa

V-lang: Men det är ju Hero som är bra på att samarbeta med mej. Det är ju han som är duktig. Jag gör bara det jag alltid gjort.
:-) Hero har en "pippi" och en "kanin" aom han hämtar när jag frågar var de är. Han tar rätt "djur" också.
Hm, får nog köpa en sådan där låda till honom med "klossar" som han får lyfta på, så att han får godiset som ligger under den. Det har ingen av hundarna här haft innan. ska kolla vad de kostar nästa gång jag ska till zoo-butiken. Han verkar vara så "cleaver" den här killen, så han måste ha svåra uppgifter.

Det är som Skorpan när hon var valp, slängde man ur hennes leksaker ur hundbädden så sprang hon och hämtade en och en och la tillbaka dom hon hatade oreda *fniss*

V-lang: Åh, ett utmärkt tillfälle att lära henne "städa"! Har kommit på att om man tar vara på de naturliga sakerna som de gör som valpar och uppmuntrar det, så lär de sig också. Ex.vis. sätter sig Hero varje gång det åker förbi en bil eller moppe på gården. För att jag uppmuntrade honom när han gjorde det automatiskt då han var yngre.

Ja dom är smartare en man tror, Skorpan gjorde så här hela tiden och en idag så ligger hennes saker där dom ska ligga. Säger vi att hon ska hämta en speciell sak så går hon och hämtar den….så dum är dom då rakt inte =)

#4 Många av Nina Ottossons grejor är skitbra. Fast en smart hund räknar ut rätt snabbt hur de fungerar, sen är det inget uttröttande för hjärnan längre.
Jo, qulan, den och kongen (eller den billigare mango tangon) är fantastiska. Ska man skilja på aktivering och berikning, så är de där "spelen" aktivering så länge jhunden måste tänka. De andra är berikning, och ger lika mycket varje gång. Dessutom man man variera svårighetsgrad med dem. Vidar kan tom komma och tala om för mig att det är dags för hans "roliga timme" i köket. Han får då ibland både qula och mangon, fast oftast bara mangon. Fyller den med godis och stänger in honom. Etter ett tag fyller jag på igen, sen är han nöjd.
En annan sak, som är SITBILLIG för smarta hundar, är en petflaska med godis. Börja med bara öppnad flaska, när det är för lätt, skruva dit korken oxå. Vissa hundar lär sig att skruva upp korken, istället för att äta bort den. Dock inte så lyckat den dag de öppnar nyinköpta läskflaskor!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal: Tack för tipsen. Jag antecknar och ska titta på de sakerna till killen. Han visar ju verkligen alla tecken på att bli en hund som kan behöva massor av hjärngympa. :-P