Ny typ av bluff?
Som många säkert vet så söker jag en hund, hittade en bedårande söt 6 månaders vovve som jag var beredd att åka 50 mil enkel resa för. Hunden var skk reggad, enligt annonsen. Skickade iväg ett mail, frågade lite om hunden, hur långt dom kommit med träning samt andra väsentliga saker som hundens id nummer hos skk. Jag fick ett luddigt svar om att hunden var helt underbar och att hon tyvärr, pga ändrad familjesituation, var tvungen att omplacera honom. Han kunder till och med vara ensam hemma i 5 timmar utan problem. 5 TIMMAR?! Man får inte lämna en sådan liten hund så länge ensam! Där ringde mina varningsklockor. Frågade igen om id nummer (vet inte vad man kallar det) hos skk men fick då till svar att hon är glad att jag hört av mig och att hon hoppas på att jag vill ha honom. Hennes man hade fått jobb utomlands och tagit barnen med sig medans hon skulle avsluta allt i Sverige, tragiskt nog var ett av barnen med om en olycka i det nya landet och har åkte dit snabbt och tog med sig hunden varpå hon upptäckte att dom inte fick ha hund för hyresvärden och behövde hitta ett nytt hem åt hunden, snabbt. Dom tyckte att Sverige var det bästa landet för hunden. Hon hade pratat med en trabsportfirma som för 5000 kr skulle frakta hunden hem till mig, det var "det enda" jag behövde betala. Jag skulle bara återkomma med min adress som Företaget skulle använda vid leverans. Strax efter det mailet vart annonsen borttagen. Det skriker skumt om denna historia och jag börjar fundera på om det är något nytt sätt att lira folk på pengar? Det gör mig så ledsen och jag är glad att inte förhoppningarna tog överhand. Och om den här stackars hund trotts allt finns så tycket jag mycket, mycket synd om den :-(
Tryck på om SKK reg och chip!
Jag tycker jag läst om liknande händelser;
man svarar på en annons, får höra en snyfthistoria, och behöver "bara" betala för hundens leverans, men efter betalning kommer det aldrig någon hund.
Jag tror tyvärr att du fintade en bluffmakare där, bra att du gick på magkänslan! 👍
// Harley
Det där kallar jag BULL! Avsluta kontakten genast! TA INTE HIT HUNDEN.
#1 hat frågat efter det i de två mail jag skickat till henne men hon vill inte vara, trotts att det sista endast handlade om skk och försäkring. Därav är jag ganska övertygad om att det är något konstigt med det hela tyvärr. #2 har aldrig hört talas om någon liknande gällande hundar men tänkte att min info kunde vara någon till hjälp i framtiden :-) #3 Absolut inte, gick på magkänsla och tänker inte ta hem hunden, oavsett om den finns eller ej. Annonsen fanns på blocket med placering Malmö, när jag mailade till henne verkade det dock inte ens som om hunden fanns i Sverige och det nämndes det inget om i annonsen.
Gamla hederliga hundskojare! Gud vet hur många gånger jag och mina bekanta har mejlat på sådana annonser, man blir ju bara irriterad!
Jag svarade på skoj på en annons och då var tjejen(?) i Tyskland och pluggade och skulle fixa transport för en summa pengar som jag skulle föra över till henne… Låter som en liknande historia även om "din" var mer dramatisk :)
Bluff, har hört talas om liknande innan.
Bluff, bluff, bluff, tur att du anade ugglor i mossen!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det där är inget nytt, har läst om liknande för flera år sen. Folk gått på det där och inte fått någon hund utan bara blivit bestulna på sina pengar.
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Vanlig bluffannons där det inte ens finns någon hund.
Precis. Verkligen inget nytt. Tyvärr går folk på det :(
Mejlade förra året på en hund (Pomeranian valp), personen skrev att hon var en kvinna från UK som tyvärr hade flyttat tillbaka och hade två Pomeranian valpar som behövde akut nytt hem då hon skulle börja jobba och hon hade sina barn och maken i ett annat land och hon kunde inte ta med hundarna dit.
"Hen" skickade flera bilder på valparna, de såg väldigt söta ut men bilderna såg för bra ut för att vara sant.
Så om jag kunde betala transportkostnaden för flyg och taxi så skulle valpen bli "hemlevererad ända fram till dörren" för endast 3500 kr så skulle jag få valpen "direkt" till dörren på tre dagar.
Hörde dock inte av mig till denne, för visste direkt att det var en bluffmakare när jag fick svar.
Hemskt att folk håller på så här 😕 Tyvärr så funkar det säkert eftersom annonserna fortsätter dyka upp. Bra att ni sprider detta så att folk får veta! 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Ärligt talat så tycker jag folk får skylla sig själva om dom blir lurade - man kan inte tro att människor i ett annat land mer eller mindre skänker bort en hund till fraktkostnad.
Är man så noga med vart hunden hamnar, så skickar man den knappast till ett annat land - man tar hem potentiella köpare. Bluffannonser finns så länge folk går på dom 🤐
Mailar med blocket om detta ärende, ska skicka lite mer uppgifter till dom så får vi se vad dom gör men dom har iallafall tagit till sig informationen och vill undersöka det närmare. #15 jag hat svårt att tro att någon skulle gå på det men jag tycket absolut inte att man får skylla sig själv. Det är inte helt omöjligt att det är på detta sätt och är man då en person som tror det bästa om alla och som vill hjälpa en "hund i nöd" så är det kom lätt att man går på det. Tragiskt att folk luras på detta sätt, vill inte ens föreställa mig hur man känner man man tror att man ska få hem en hund och sedan blir lurad, det är ju en familjemedlem man blir lurad på!
#16 - många är även dom annonsen om en söt lite valp bortskänkes - om man bara betalar fraktkostnad till Sverige. Jo, jag tycker folk får skylla sig själva som inte kontrollerar saker bättre när dom köper hund. Många vill ha en hund, men gärna så billigt som möjligt.
Vill man se till att inte bli lurad, så köper man en hund du först och främst kan se och där du kan träffa ägaren/uppfödaren.
#17 det är ju ingen tv eller ett abonnemang man sagt ja till en försäljare om. Det är klart att man gärna vill hjälpa en hund som behöver hjälp och om man har möjlighet, är man då godtrogen trillar man nog lätt dit på det. Så tänker jag.
Ok, om jag säger såhär, självklart är det ens eget fel men jag förstår att det händer