Sovproblem
Hej! Jag har en valp på 20 veckor som har fått för sig att enda stället det går bra att sova på är i mattes knä eller i soffan bredvid matte.. Det blir ju dock lite problematiskt om jag då pysslar med annat och valpen bara springer runt och verkar ha svårt att koppla av trots att han är trött. Han har både en gosig bädd och en öppen bur han kan gå och sova i, men han går verkligen inte dit frivilligt. Säger man åt honom att gå och lägga sig så lägger han sig där, men han är på helspänn och tittar efter en hela tiden. Han lägger inte ner huvudet eller något. I soffan får han inte vara själv då han har kissat i den några gånger efter han har vaknat och man inte har varit i närheten och sett att han har vaknat. Han kan inte hoppa ner själv nämligen. Så vad gör jag för att få honom att förstå att det går hur bra som helst att även sova på andra ställen än i soffan? Bädden står så att han ser en hela tiden och buren lite mer undangömd.
Lägg dit en av dina tröjor.
Min var också sån. Nu är han nio månader och det har blivit bättre. Vi har börjat göra så att när vi byter lakan så lämnar vi ett av dom på golvet jämte sängen. Vovven brukar böka runt lite och lägga sig där.
#1 & 2 Tack! Att jag inte tänkte på det. En gång valde han min tröja som låg på golvet framför sin bädd.. Så ska absolut testa det :)
Jag tog en tröja och lindade in en varm vattenflaska. Då somnade hon i sin bädd direkt när hon var valp :)
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus