hund match
Vad har ni för hundras och ved lever ni för livsstil, berätta gärna hur vi bor, vilken hundras ni skaffat och hur ni aktiverar era fyrbenta hundar och hur ofta. jag är så velig gällande vad jag ska skaffa för hundras framöver! Är det viktigt att man väljer rätt ras? Jag har träffat och lärt känna många olika raser som jag aktiverat på inprincip samma sätt, men hur är dem att leva ihop med?
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Jag har en jaktlabrador, omplacering.
Bor i studentkorridor, ca. 10 kvadrat sovrum med gemensamt kök+vardagsrum, där han är någon gång i veckan.
Arrak går på fys. rehab just nu, vilket gör att han måste röra på sig minst 60 minuter varje dag innan vi får stretcha.
En gång i veckan så tränar vi "fulsök" i några timmar. Inga korrekta slag, utan mer funktionssök. Vi kommer in, han ljudmarkerar figgen, jag släpper, han markerar med rulle när han hittar figgen, kommer till mig, och leder mig till figgen i koppel.
1-3 gånger i veckan tränar vi lydnad/agility/rallylydnad i inomhushall (när matte är trött och/eller less på väder)
1-2 gånger i veckan går vi regelrätta "långpromenader" (1h+), tyvärr inte oftare eftersom att Arrak bygger upp så oändligt mycket frustrationer och nervositet av det. (Omplacering.)
Resterande tid så får han gå lös i inhägnader (ingen acceptabel inkallning) och springa fritt.
Jag tycker inte att det är jätteviktigt att välja rätt ras. Det kan man komma på efterhand. Labrador är inte rätt ras för mig överhuvudtaget - men det betyder inte att jag inte älskar och har jätteroligt med Arrak! Skulle aldrig falla mig in att göra mig av med honom.
Jag har American Wolfdog (low content), vi bor i en studentlägenhet på 37 kvm (mid och high sätter man inte i lägenhet)
Vi leker varje dag, lite dragkamp och"brottning", 2-3 gånger i veckan tränar vi rallylydnad, våra promenader utöver aktivitet ligger på cirka 1-3 timmar.
Vi har också lat dagar då vi inte gör nånting alls förutom promenader.
Det är oerhört viktigt att man skaffar rätt ras så man får rätt egenskaper men varje individ i sig är olika utöver det. Jag vill utmana mig själv, därav gillar jag raser som kanske inte alltid lyssnar, AWD gör lite som dom själva vill, dom är oförutsägbara och man vet inte vad dom kommer hitta på för fuffens, low content kan få löjligt bra självförtroende och kan behövas tas ner på jorden för att inse verkligheten.
Det är som att bo med en rumskompis, dom säger precis vad dom tycker och tänker, dom är fruktansvärt intelligenta och svåra att utmana med nya saker, dom är otroligt mång sidiga och kan vara med på vad som helst, drag och sök av olika slag är en perfekt sport, dom kan va svår motiverade men med rätt sport och motivation så är dom med fullt ut, det är hundar som vill röra på sig mycket och har stort tugg behov, de lägger stort värde i flocken och är svåra att ensam träna.
Jag har en eng cocker spaniel. Cockern är en väldigt bra allaroundhund, den hänger med på allt och brukar vara duktig i de flesta sporter. Utöver det är de väldigt söta med sina fina ögon och vackra huvud, kallas för familjehund men där kan jag väl inte helt hålla med, ja de passar som familje hund men ändå inte.
Min hund är inte en aktiv individ öht, men vi gör ändå ganska mycket. Vi bor i en lägenhet med min mamma, området är proppat med hundar och oansvariga hundägare så man får passa sig för vart man går och vilka tider man går ut.
En vecka kan se helt olika ut, vi har ingen riktig plan på vad vi gör, vi bara gör. Ibland går vi på hundsim, tränar agility, rallylydnad, dog parkour, ibland hyr vi hundhallen och tränar där, det kan bli allt i från allmänlydnad och freestyle till sök och agility.
Våra promenader brukar vara på minst 40min, det händer att det blir kortare om jag inte mår så bra, vi försöker göra så att en gång om dagen går vi på en 3km promenad på 30min som motions promenad, men där har vi varit dåliga på sistånde. Just nu håller vi på mycket med att få ned honom i vikt, så vi är egentligen mer aktiva än vad vi brukar vara. Vi kan under promenaderna köra dog parkour eller backträning (på de små backar vi har), gå i blåbärsris, träna lite fotgående, eller så har jag honom ibland i långlina så han får springa lite hur han vill.
Han har en enorm personlighet vilket är väldigt vanligt för cockers, den är så tydlig och enormt utstrålande.
Mental stimulans behövs inte speciellt ofta för min kille, något viltspår varannan månad, körde mycket mer viltspår förut men pga att det inte går att göra det längre har det minskat radikalt, vi brukar köra "mörker sök" som jag kallar det, det är godis sök i mörker för att min hund gärna använder synen så vill jag att han arbetar mer med nosen vilket då mörkret hjälper till med.
Jag tycker ras är otroligt viktigt, rasen passar med människan, cockern är perfekt för mig, min hund är perfekt för mig i just denna tid i mitt liv när jag studerar och är ganska sjuk och inte kan vara så aktiv som jag kanske skulle vilja vara.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag har schäfer av brukstyp. Lever ensam med min hund på 65 kvm, arbetar heltid och åker hem på luncherna för att rasta. All övrig tid ägnad åt hund och träning, fokus ligger mot tävling och vi är mest aktiva inom sök, därefter spår, drag och lydnad.
Jag har en blandiskille med främst BC i sig, 8½ månad gammal. Fafner bor tillsammans med mig och min sambo i en lägenhet på 86 kvm, i stadsmiljö. Eftersom att både jag och sambon studerar behöver Fafner sällan vara ensam, så därför är han väldigt integrerad i vår vardag. Vi har inga riktiga veckoplaner med Fafner, det varierar oftast.
Han hänger vanligtvis på det mesta, är alltid så himla nöjd och lätt att ha att göra med. Om jag står och diskar ligger han på golvet bredvid mig, så tar vi pauser för att ha skumkrig (matte hatar att diska och Fafner gillar att leka… 😉). När jag sitter och pluggar ligger han med huvudet i mitt knä och vilar, eller så leker vi lite lätta apportlekar som tillåter mig att sitta still medan han leker. Ska vi ha besök över har vi främst vänner som älskar Fafner, så då sitter någon av oss och fikar på golvet och leker med honom samtidigt. Om jag tränar hemma så är Fafner med. Särskilt om vi dansar, det är superkul, osv. Så Fafner är helt enkelt en i familjen, han anpassar sig efter oss samtidigt som vi anpassar våra vardagsaktiviteter till honom.
Vi har alltid en "rolig" promenad varje dag, utöver vanliga promenader. En rolig promenad är endera en långpromenad, en lekpromenad eller en träningspromenad. Vi tränar egentligen inte seriöst än, eftersom att Fafner är så pass liten att all träning är kravlös, men vi kör enkla parkourmoment, vardagslydnad, nosework eller passitivitetsträning.
Det märks att han tycker att det viktigaste är att vara delaktig, och att han kan bidra med något. Så visst kändes det först fjantigt att få honom till att bära runt på en tidning så fort jag sorterar posten, eller att det ska ta en extra minut att ta på selen för att han själv ska stoppa in benen (VGW-sele), men det är hans sätt att arbeta i vardagen. Han har flera uppgifter han kan välja att utföra på en dag, och det är viktigt. Men sedan är det en unghund jag har också. Stora delar av dagen vilar han, och då sköter jag mitt tills han vaknar. När han är alert och vill hitta på något så gör han det eller tar kontakt med oss.
Jag tror att det är viktigt att välja rätt ras, att tänka på hur ens vardag fungerar med sagda ras. Hur mycket tid man har, vilka förutsättningar etc. Jag är en problemlösare som gillar pussel och klurigheter, mentala utmaningar. Därför älskar både jag och Fafner när jag konstruerar olika vardagsutmaningar. Min sambo är mer hurtig men mindre påhittig än mig, så de älskar istället att ta långpromenaderna eller leka fysiskt ihop. Och svar ja: vi har en plan på vad vi gör om Fafners vallintresse plötsligt skulle väckas 😂
Jag har en mudi-mix, bor centralt med sambon på 80 kvm, jag sköter all hundträning, både den fysiska och mentala. Pluggar för tillfället på distans, är alltså hemma mycket. De dagar jag behöver vara på skolar är hunden antingen hemma själv och rastas på lunchen eller hos hundvakt. I vår/sommar ska de bygga hundgård på husses jobb så då kommer hunden kunna vara där. Om det funkar så tänkte vi ha hunden där när jag börjar jobba sen.
Tränar drag(skidor, cykel, löpning, dragweight) ca 2-3 ggr i veckan när vädret tillåter. Tränar nosework och rallylydnad också, väldigt olika hur ofta och hur seriöst, men vi brukar köra 3-4 pass i veckan minst. Ett pass för oss kan vara allt från 1,5 h seriös rallyträning med banor och störningar, till 5-10 nosework-sök i vardagsrummet.
När träningsmotivationen tryter så kan aktiveringen bestå av att han får maten i en kong(eller nått annat utmanande), kasta godis på promenaderna eller träna trix som han redan kan, 1-2 såna veckor är inga större problem för min hund.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag har en Rottweiler ensam i en lägenhet på 46kvm. Jag pluggar och oftast är dagarna tillräckligt korta för att jag ska kunna lösa allt själv.
Vi håller på med det mesta. Lydnad, spår, skydd, uppletande, agility och konditionsträning. Dessutom vill jag börja med nosework, sök, rapport, drag och lite utställning.
Det finns alldeles för lite tid på en dag, men Rottweilern är en hund som är med på det mesta. En otrolig allroundhund.
Vissa dagar hinner jag knappt äta, medans andra spenderas framför TVn när jag behöver en paus. Då sover hunden hela dagen utan problem, vilket är väldigt skönt.
Det viktigaste är ju att hitta rätt individ. De olika raserna har olika egenskaper som gör att det kan bli enklare att hitta rätt individ för just dig.
Det viktigaste att utgå ifrån är ju vilken typ av hund du vill ha, och huruvida du kan tillgodose hundens behov eller inte.
Ibland kanske man har en favoritras som är väldigt krävande. Då får man antingen ta sig i skinnet och leva upp till hundens krav VILLKORSLÖST! eller hitta en enklare hund som istället kan anpassa sig till dig :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jaktlabrador, tik på 2 år.
Bor med sambo på 77 kvm. Jobbar heltid, men vi har det så lyxigt att sambon endast är sysselsatt på ungefär 50%, så hunden får en längre skogspromenad med honom varje förmiddag. Vi går i princip inga andra promenader dagtid.
En kväll i veckan åker vi på apporteringsträning, uppstyrt och med andra hundar. Resterande kvällar har jag och sambon andra aktiviteter (ridning/medryttarhäst/spelar instrument) så då brukar vi göra så att den som inte är på aktivitet tar hunden och hittar på något. Ibland blir det bara vanlig promenad, ibland nöter vi jaktlydnad, ibland miljöträning, ibland får hon hämta en dummy eller två.
På helgerna brukar vi passa på att träna (vi pysslar mycket med apportering och lite viltspår när andan faller på) och vara ute på längre turer.
De flesta promenader innehåller någon liten träningsbit för rent underhåll. Jag brukar alltid testa att småsaker sitter, typ stoppsignal, närsök, inkallningar… och fotgåendet underhålls ju automatiskt varje promenad. Ibland tar vi med oss fika och sittunderlag och passivitetar lite. Jag brukar också försöka se till att ha hemmakvällar när ingenting intressant händer - tror stenhårt på att vila behövs både för hund och mattar.
Vi är ganska aktiva, men tar det nog rätt lugnt i förhållande till andra, enligt det man läser om här i forumet. Hunden är harmonisk, lugn och trevlig och får nog sin beskärda del i alla fall. 🙂
Vad roligt att alla svarat så utförligt, oerhört tacksam för det! Jag söker efter en liten-mellanstor hund men velar så med vilken ras jag ska välja. Prio ett är att jag vill ha en hund som är lätt att ha lös i skog osv utan att den springer iväg på jakt och att den ska vara korthårig och ha lättvårdad päls. Jag vill gå på hundlydnad men vill inte ha aktivering som ett måste varje dag utan för att det är sjukt kul. Vill kunna ha med hunden när jag är ute och springer som jag gör några gånger i veckan. Hela min livsstil är fartfylld men så jobbar jag heltid så hunden kommer att behöva lämnas ensam under tiden jag är borta. Jag och sambon letar nu gårdshus med stall. Vi kommer ha inhägnad tomt där hunden kan vara ute så mycket den vill när vi är hemma även om vi inte är ute. Annars vill jag som sagt att hunden ska kunna gå lös i stall å gård när jag är där och fixar. De raserna jag har funderat på och är intresserad av är: Chihuahua (men de är kanske för ömtåliga? Vad säger ni?). Carin terrier (svår pälsvård?) Whippet (de är dock väldigt jaktintresserade vilket kan bli problem i skog?).
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
#9 Jag har en "halvtidshund" som är en whippet. Han verkar passa in bra på era krav. Han kan gå lös överallt, men han är ju inte världens mest lättjobbade hund, så det gäller ju att vara medveten om vad man får hem. Man kan inte räkna med att de kan gå lösa, eller vara lösa på tomten, utan det måste aktivt jobbas mot från första stund. :)
Har en boxer på snart fyra år. Vi bor i en liten lägenhet tillsammans med min rumskompis och hennes schäfer. Vi går hundgymnasium och bor i studentboende.
På vardagarna (under skoldagen) går vi ungefär 5 km sammanlagt och detta är då fram och tillbaka hemifrån till hundstallet och promenad på lunchrasten.
Efter skolan blir det olika typer av träningar och promenader. På helgerna blir det längre promenader och mer träning. Vi har även vilodagar.
Både jag och min sambo (även bästa kompis, så vi gör mkt tillsammans) har ju brukshundar som behöver mycket motion och psykisk träning så vi lägger ju upp träning efter deras behov och vad vi tycker om (lydnad,rapport, spår,sök osv.).
Alltså för mig är att hitta rätt ras väldigt viktigt. Rasen är ju grunden i hunden även om de självklart är individer.
En kromfohrländer kanske skulle kunna passa dig? Små/mellan hundar som används som framförallt sällskapshundar men passar för aktiva också! Ingen avancerad pälsvård och inga kända hälsoproblem.