Undersökning av ögat, hur?
Hej! Vår hund har haft ett irriterat öga under en period, vi var hos veterinär igår (dock inte jag, men fick detta förklarat) som skulle göra en undersökning. Hon droppade i en vätska som färgar ögat, och sedan för att kolla närmare på hornhinnan så använde hon sig av en pincett för att dra fram hinnan. Tyckte att detta lät väldigt skumt, hunden ska ha ryckt till efter ett tag, förmodligen för att det var obekvämt/gjorde ont. Är det här något man gör eller körde veterinären ett eget race? Vi ska på återbesök och vill ju gärna veta om detta är normalt utifall hon tänkt göra så igen. Känns som att hinnan kan gå sönder om man håller i den på det sättet? Har försökt hitta information om hur en undersökning går till, men inte sett något om en pincett. Tacksam för svar! //orolig
um nej man tar aldrig någonsin en pincett och drar fram hornhinnan, hornhinnan är just en hinna som alltid sitter på ögat och skyddar, den drar man inte fram, hunden har ett tredje ögonlock som man däremot drar fam men inte med pincett, man trycker fram den med väldigt lätt tryck. När man droppar vätska för att färga ögat så behöver man inte peta med något då tittar dom med nå lampa och förstorningsglas grej maskin sak och kollar efter sprickor som blir färgade.
Det låter inte ens möjligt, dvs dra fram hornhinnan för att kolla närmare på den. Såg personen rätt? Jag skulle misstänka att personen kanske sett det tredje ögonlocket? Men att dra fram den med pincett utan bedövning låter konstigt.
Du drar inte fram hornhinnan, den sitter över hela ögat, så du behöver inte och du kan nog inte dra ut hinnan utan att skada den. Man färgar och kollar med ett speciellt redskap som förstorar ögat efter skador.
Kan ev tänka mig om hunden har tredje ögonlocket framme pga av irritation så kan man behöva trycka tillbaka den för att se om skador sitter under. Men då brukar man använda en tops och bedövning. Pincett i ögat låter inte ok med tanke på skaderisken om hunden rycker till.
Det kan mycket väl ha varit tredje ögonlocket. Kan det ha varit ett annat redskap som kan misstas med en pincett? Tycker också det låter helt otänkbart och mår väldigt dåligt över om hon skadade hunden på något sätt.. Men jag är ju ingen expert heller så vill ju veta mer säkert vad som är ok/inte ok.
man har inget sådant redskap i ögat, dom kan ta en bommuls pinne som dom blöter och tittar runt med men aldrig pincetter eller liknande redskap, ögat är jätte känsligt så man ska vara försiktig därefter.
om hunden inte kisar med ögat eller inte har lila skimringar på ytan i ögat så har nog veterinären gort så man ska göra.
Okej, då är jag lite klokare iallafall. Tack för era kommentarer!
Jag bor inte med hunden, men ska åka dit imorgon, får se då hur ögat ser ut jämfört med senast jag såg honom. Jag hoppas att det ser bättre ut. Det blir även jag som får ta honom till veterinären nästa gång, om det är något redskap hon tänkt använda så säger jag ifrån. Men jag hoppas innerligt att mina föräldrar (det var dem som var hos vet) såg fel.
Ibland kan en pincett användas för att dra fram tredje ögonlocket, men det görs sällan på en hund som inte är sederad (fått lugnande).
#6: hur vanligt är det att man behöver göra så? Hans öga ser sämre ut nu.. Har otroligt dåligt samvete eftersom jag var drivande i att han skulle få gå till veterinären… Känner att jag måste göra något, den veterinären kan ju inte få jobba på det sättet, vem vet hur många djur hon har skadat :'(
Mina föräldrar sa att det blev bättre, men var fortfarande inte helt bra efter två veckor.. Men nu är det ännu sämre.. Kanske hade de rätt ändå? 😥😥😥
#7 men du har ju inte ens sett om vet gjorde ngt. Bara för att man går till vet blir det inte alltid bättre. Gå dit igen och fråga på, tycker du att de använder konstiga metoder så gå inte dit igen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mina föräldrar sa att de tog med en pincett i ögat för att kunna kolla bättre, han var inte bedövad, då ryckte han till och troligtvis gick det sönder lite då.. Känns inte som att det gick rätt till?.. Om man observerar ett öga, kan det då bli värre efteråt?
Man kan använda sig av ett redskap som man "petar" på ögat med för att kolla någonting (vad har jag förträngt, densitet?). Kan det ha varit något sådant de såg?
Det behöver inte bli bättre för att man går till veterinären. Min hade återkommande ögoninflammationer i ett halvår som till sist visade sig vara kvalsterallergi. Innan det kollade de om han hade några sår på ögat, hur tårkanalerna såg ut och hur mycket tårvätska han producerade. Ta hunden till veterinären igen om den inte blivit bättre, men känner du dig inte bekväm med samma veterinär så gå till en annan. Det är ju dock jättesvårt att göra ett uttalande när du inte var närvarande och såg vad som hände.
Han hade blivit sämre direkt efter besöket, inte efter någon dag. Hans öga har varit ok, vi tror han fick något i ögat som kan ha rivit till. Han var röd i ögonvrån och knep med ögat, tidigare i veckan (nästan två veckor efter tillfället) så såg det nästan helt ok ut. Ibland såg det helt normalt ut, kändes som att det var när han glömde bort att det irriterade (exempelvis om han varit ute, om vi äter något eller han ska få godis) som det såg bra ut. Men sen kunde han knipa lite då och då, och ibland kunde man se att det var rött i ögonvrån. Men nu kniper han hela tiden, halvt eller helt, och det rinner och är rött i vrån.. :( Men nej, jag vet ju inte exakt vad som hände så det är svårt att säga. Men kan inte tänka mig att mina föräldrar såg så mycket fel, de sa att vet ville ta fram/lyfta hinnan för att se på den. Och med en metallgrej. Jag hoppas ju att jag har fel och att hon inte gjorde något fel!
kan va så att dom faktiskt gorde så om dina föräldrar var där och uttalar sig på de viset, om hunden röck till när ögonlocket lyftes (de tredje) så är de möjligt att de blev ett litet sår eller rispa på den som gör ont.
Jag tycker personligen ni ska byta veterinär, när en hund kniper med ögat hela tiden och de rinner så är det inte bra alls, då har ju hunden ont.
Nu är det ju bara spekuleringar på vad som kan vara, veterinären kan lika gärna ha rispat till på hornhinnan så det faktiskt blev en repa, det vet vi ju inte, och sånt gör fruktansvärt ont.
ja, det känns verkligen som att något gick fel under besöket. Han fick iallafall antibiotika som han ska få hela nästa vecka också, sen är det återbesök veckan efter - jag hoppas verkligen att han blir bättre under veckan! Sen på återbesöket ser jag till att ingen pincett används, och att han får lugnande om det ska petas i ögat. Får se om det blir samma vet, skulle nog kännas bättre att byta. Känns bra att kunna skriva av sig här, och även se hur andra tänker kring detta. Tack!
Vad bra att hunden är på behandling iallafall, hoppas han blir bättre snart.