Briard , Berger picard
hej är lite intresserad i två olika raser och undrar om ni kanske kan berätta lite om dem
Blir glad om vad som helst
Briard :
Har hört att briard inte fäller och något som vet om dom funkar för allergiker? Vet såklart att det är från individ till individ vet lixom en som inte var allergisk till sin labrador 😉
Berger picard:
Jag har en nära vän med briard och vi har en del på vår klubb med briarder.
Det stämmer inte riktigt att de inte fäller, för tappar päls det gör dom. Däremot fäller dom inte hela pälsen två gånger per år som många andra raser. Jag är allergiker och har varit hundvakt åt en briard och då har det fungerat bra, jag har dock väldigt lindrig allergi.
Briarden, åtminstone de jag har träffat, är väldigt mycket hund. De tycker om att få jobba med huvud och nos och kräver även mycket fysisk aktivering. En understimulerad briard är inte rolig, de kan få mycket humör till exempel. Visst minns jag rätt att ni kikat på riesen tidigare? De kräver nog ungefär lika mycket. En välstimulerad briard från rätt linjer är en trevlig hund som är rolig att jobba med. Det är dock skarpa hundar som kan kräva en del av sin förare.
Mentaliteten kan vara rätt svajig, så se till att studera många MHn och träffa föräldrar och släktingar till er blivande valp.
Berger picard har jag inte träffat på, men av det lilla jag hört ska det inte vara särskilt trevliga hundar. Men det behöver inte alls stämma.
okej tack så mycket :)