Köpa hund utomlands?
Jag har blivit helt såld på rasen canaan dog, och även om det ligger en bit in i framtiden så har jag börjat titta på olika uppfödare. Här i Sverige finns bara två, och jag har haft kontakt med dem båda.
Nu tänkte jag titta lite längre bort (fast inte så mycket längre eftersom de här i Sverige redan ligger långt från mig), så jag tänkte titta på norge, finland och danmark.
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa hund från andra nordiska länder. Hur går det till?
- Hur hittar man uppfödare från andra länder? SKK har ju bara svenska uppfödare listade.
- Hur går det till när man ska registrera hunden här i Sverige? Hur funkar det med stamtavla, SKK osv?
- Får man importera hundar hur som helst inom norden eller krävs det karantän och såna grejer?
- Vad bör man tänka på när man letar hund i andra nordiska länder?
Följer, funderade lite på detta nu i morse.
Om jag skulle välja mellan de tre länderna, så skulle jag ta Norge, de har inte rabies de heller.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Har Danmark och Finland det?
Enligt denna länk har det blivit "nya regler", för import från samtliga EU länder ska valpen vara vaccinerad för rabies ioch måste även stanna i landet minst 3 veckor efter vaccinering innan den får importeras till Sverige. Valpen får då importeras som tidigast vid en ålder på 15 veckor, om jag läste rätt, då vaccinationen görs vid v 12. Kan ha missuppfattat det. Sedan finns det nog massa mer att tänka på.
Jag bor i Danmark och nyss köpt valp, skulle inte oroa mig för rabies. De får rabiesvaccin för att få komma in i Sverige.
http://www.telemail.fi/kennelkatafaronja/indexENG.htm
Här är en kennel i Finland 🙂
Finland har inte rabies!
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Vad rolig att du är intresserad av canaan dog, har en själv på 7 månader som är från Chancho's kennel :)
#följer
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#6, Danmark räknas som ett land med rabies och valpen måste därför vara vaccinerad för att komma till Sverige. Vaccination görs som sagt tidigast vid 12 veckor, sedan måste man vänta 3 veckor = valpen är minst 15 veckor när den får importeras.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7, Även Finland räknas som rabiessmittat och därmed gäller vaccinationskraven därifrån med. Tror att det bara är Norge och Storbritannien som, förutom Sverige, räknas som rabiesfritt av de närmsta länderna? Hela kontinenten räknas som rabiessmittad. Bäst info får man på Jordbruksverket :-) .
#10 Ja jag sa att den skulle vaccineras innan den kom till Sverige =) men visste inte hur länge man skulle vänta så det är bra att du sa det :)
#6 och #12, jag läste slarvigt… Sorry :-) !
Jag har inte själv importerat från Norge/Danmark/ Finland men jag importerade en hund från Polen (har även hjälpt en bekant att importera en hund från Tjeckien och en hund från Danmark).
För det första så gäller det att hålla koll på JBV hemsida om vilka regler som gäller för import från det land du tänkt dig att köpa hund i. Just nu gäller det, inom EU, att valpen/hunden är minst 12 veckor gammal innan rabies vaccin får ges och därefter måste man vänta 21 dagar innan hunden får resa. Hunden ska även vara chippad och ha pass där all information fylls i. Ska hunden resa med t.ex flyg på egen hand så tillkommer saker att tänka på, i vissa fall gällde det iaf förut att hunden skulle genomgå hälsobesiktning 24-48 timmar innan resa. Mitt tips är att ringa och prata med JBV när det börjar bli aktuellt för dig med att köpa hund och då få klart för dig vad som gäller just då för import från det land du bestämt dig för. Reglerna kan ändras snabbt så även om du vet vad som gäller nu behöver det inte vara aktuellt/ gälla när du väl ska hämta hem din hund. Utöver detta så är det bra att vara medveten om att olika länder ställer olika krav på t.ex hälsotester inom en ras och behöver inte vara detsamma som i Sverige (ändrar inte inreggning eller liknande men kan vara bra att veta om iaf). Bra att veta är också att vissa försäkringsbolag har olika täckning beroende på om försäkringen tecknas innan hunden fyller 3 månader, så det kan även vara aktuellt att försäkra den innan du hämtar den. Fick t.ex. veta när jag försäkrade min att hd/ed problem inte täcks av försäkringen ifall den tecknats efter det att hunden fyllt 3 månader. Oavsett så är försäkring bra både vad gäller framtiden men även bra att ha ifall olyckan skulle vara framme medans man hämtar hem hunden 😃
Vad gäller inreggning i SKK så ser uppfödaren till att du får en exportstamtavla på hunden du köper/ importerar. På hundens exportstamtavla ska du stå som ägare, med namn och adress. Exportstamtavlan skickar du sen in till SKK tillsammans med en ifylld blankett gällande ansökan om registrering av importerad hund. SKK behandlar ansökan och ger din hund ett svenskt reg.nummer som sen stämplas på hundens exportstamtavla som du sen får hemskickad.
Att hitta uppfödare inom Norden brukar man kunna få hjälp med via sin svenska rasklubb. Annars borde det gå att leta reda på t.ex Danmarks motsvarighet till rasklubb och sen leta sig vidare den vägen. Ibland kan det dock vara ett riktigt detektivarbete bakom att hitta utländska uppfödare 😉
Lycka till!
Nu vet jag bara med danmark och hitta uppfödare, då är det bara att göra exakt samma som här, gå in på DKK.dk och hitta uppfödare via deras sida.
Nu har jag aldrig själv använt denna sida, men vet några gör - http://www.eurobreeder.com/breeds/canaan_dog.html
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har köpt hund från Norge och har även kikat på de andra nordiska länderna. Jag tittade på ländernas rasklubbar i de länderna. Vet inte om det finns för din ras? Du kan googla på det norska/finska/danska namnet på din hundras och kennel så kan d få fram hemsidor. Om du ska köpa från Norge så får du tänka på att man ska betala moms i tullen eftersom de inte ingår i EU. Förr behövde man i princip inte göra det eftersom de nästan aldrig kollade vanliga bilar. Men nu med flyktingströmmen så är det strängare kontroller så det kan vara svårare att smita igenom. Du får alltså lägga på 25% på priset om du inte fixar falskt fodervärdsavtal eller något sånt.
Alltså. Fördelen med Norge är att det är ett rabiesfritt land så du behöver inte vänta med att hämta valpen. Nackdelen är att du kanske behöver betala moms. För Danmark och Finland är det precis tvärtom. Fördelen är att de är med i EU så du behöver inte betala moms och nackdelen är att valpen måste vaccineras vilket innebär att du inte kan hämta vid åtta veckor längre,
#16 nu kanske jag är helt ute och cyklar men man ska tydligen behöva vaccinering oavsett land, "nya regler", då vi ingår i EU får vi inte särbehandla länder på det sättet och därför har det gjort om. Så fattade jag informationen i länken jag länkade till ovan iallafall
#17 Nej det gäller inte för Norge. Det står i artikeln att Norge är ett undantag.
#18 ah, vad bra :-)