Hundar skäller i lägenhet
Hej! Jag har ett så sjukt tråkigt bekymmer… Vi har fått en ny granne på våningen under oss, hon har två hundar som uppenbarligen inte är vana att bo i lägenhet - de skäller KONSTANT. Mig störde det inte personligen förns jag idag, när jag lämnade mina hundar ensamma ett par timmar, inser när jag kommer hem att de nyinflyttade hundarna drar igång mina… Jag har bort här i 3,5 år med hundarna utan bekymmer. Nu kommer de att skälla varje gång de är ensamma för att hennes gör det… Som tur är är mina hundar nästan aldrig ensamma, egentligen bara när jag är iväg och handlar. Ska jag låta det vara av den anledningen, eller ska jag med en trevlig lapp på hennes dörr upplysa henne om att hon/ vi har ett bekymmer? Vad är rimligt, vad är okej? Vill inte blanda in någon hyresvärd i onödan. :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag hade skrivit en trevlig lapp och förklarat läget. 🙂
// Harley
Jag hade pratat med grannarna eller lämnat en lapp :) Hon kanske inte vet om att hundarna skäller?
Varför inte knacka på och säga det till henne? Kan ju vara så att hon är helt ovetande oxå.
/ ^\ Q /^ \
Om de är nyinflyttade kanske hundarna inte har vant sig än.
Nya ljud, nya dofter osv.
Men har det pågått några v hade jag antingen lämnat en lapp eller pratat med henne, vänligt.
Hur länge har dom bott där? kan ta ett tag för hundarna att vänja sig vid alla nya ljud, min kan bli lite lika dan om vi är i ett nytt hem med andra ljud han inte är van vid. Jag skulle vänta några veckor och om de fortsätter, upplysa dom på ett sätt som man känner sig bekväm med om de är en lapp i brevlådan eller att du plingar på 🙂
Jag skulle inte ha skrivit en lapp och absolut inte satt den på dörren. Jag hade pratat med henne. Ta reda på numret och ring om du inte vill gå och knacka på. Och som andra redan sagt, hon kanske inte vet och blir tacksam. Har haft det problemet själv.
Skulle vara trevligt om man som granne kunde skriva en lapp eller tala med mig om mina hundar skäller.. Sj ringde hyresvärden åt mig och sade att det kommit klagomål per telefon 2 gngr. INGEN har besvärat sig att komma till mig, skriva lappe eller något. TROTS att jag sagt/frågat flere av mina grannar ifall mina hundar har ljud eller väsnas? Och att man SKALL komma till mig och berätta! Skit stövlar säger jag… Hoppas du får det fredligt uträtt. Och kan diskutera saken med grannen.
Folk är rädda att det ska bli otrevligt, tror jag. Eller som i mitt fall då det ville vara snälla. Jag hade bett grannarna raportera när jag började lämna hunden ensam och frågade också när jag mötte dem. Nejdå, inte ett ljud, han var så tyst och duktig så. När jag flyttade ett halvår senare fick jag omedelbart klagomål fast hunden verkade acceptera flytten. Visade sig senare att han skällt hela tiden men grannarna i första huset hade inte velat säga något för de såg hur glad jag var för hunden. Snällt. Jättesnällt.
När man inte är hemma är det omöjligt att veta om ens hund är tyst eller inte. Din granne är beroende av att få infon av dig (eller någon annan). Säg till! Kanske får du en ny vän på köpet - hen är ju också hundintresserade tydligen. :)
"På natten är alla katter svarta"
#9 Om man inte spelar i dem varje gång ;) Vilket jag gör! Hur smidigt som helst bara sätta på datorn och trycka på ljudinspelaren. Sen när jag kommer hem öppnar jag filen i ett ljudhanteringsprogram studerar ljudvågorna ev lyssnar lite så vet jag om de skällt eller ej och får en uppfattning om hur mycket :)
Jag brukar också spela in min hund, filmar henne ibland också för att se alla hyss hon gör när hon är ensam =)
Filma är ännu bättre! Lite jobbigt att sitta och titta på sen bara, speciellt om man har varit borta ett par timmar ;)
Vad trist ! När jag flyttat har jag informerat grannarna om att jag har hundar och skulle dom skälla så vill jag veta detta så fort dom möjligt och om dom inte känner sig bekväma så kan dom skriva en lapp , både för deras och min skull:) Vilket gjort stämningen bra mkt bättre en period när dom skällde eftersom jag kunde lösa problemet direkt ! Jag hade pratat med grannen ifråga . Funkar inte detta så skulle jag pratat med hyresvärden .
Om inte grannarna är djävulsdyrkare och kannibaler så kan du väl knacka på och vänligt berätta att jyckarna skäller och att du själv har hund och gärna hade velat att någon hade sagt till dig.

Jag hade uppskattat om någon tog kontakt med mig om mina hundar skällde! Försök att inte vara anklagande och skriv ingen lapp, ta kontakt via telefon eller plinga på! :)