Stamtavla och id-nr?
Jag fattade det som chipet är mitt hunds id nr, det är det som använda för att bevisa att Fido verkligen är Fido, och stamtavlan kopplas sen samman med chipet för att visa att Fido är en renrasig schäfer.
Men läste idag på ett annat forum att chip nr kopplas samman med stamtavlan när man väljer att göra det? det låter ju helt sjukt för då kan jag ju ta ut en stamtavla på Fido, men chipa min labrador Lufsen och sätta in hans chip nr i Fidos stamtavla och vips är Luften en svart schäfer med hängande öron som ser ut som en labrador, och Fido en blandras/oreggad. detta låter ju helt sjukt enligt mig?
Är det verkligen så? oftast ska ju uppfödaren klistra in chip remsan i stamtavlan och regga hundens chip nr på SKK enligt mig, men om den inte gör det kan ju jag som ägare regga vilken hund jag vill på den stamtavlan? för det finns ju inget bevis för vilken hunds stamtavla det är du det inte finns något chip nr kopplat till stamtavlan?
Chippet som står på stamtavlan måste ju stämma överrens med det som hunden har?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ja men eftersom ägaren efter köper kan regga hundens chip-nr i stamtavlan kan ägaren regga fel chip nr om dem vill…
#2 Jo skulle ju vara möjligt, så länge den andra hunden är lik den andra hmm
Men man kan väl inte efterregistrera en hund? Har jag för mig, har inte uppfödaren reggat hunden kan väl inte valpköparen göra det i efterhand? Så¨då går det ju inte att göra en fel registrering.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Id-numret finns i stamtavlan, men jag tror det är att koppla det i djur-ID som du pratar om. Det kan du göra när som helst.
#3 dem behöver ju inte ens vara lika, i stamtavlan står färg och kön, det är ju alltid som står där för att identifiera hunden :/
#4 dem är reggade i SKK men uppfödaren har inte skickar in vilket chip nr hunden har, och då får ägaren göra det och det är då ägaren kan skicka in chip nr på fel hund….
En seriös uppfödare ska ju dock redan ha gjort det, men det är inget krav från skk
#5 nej jag pratar om SKK och stamtavla, i stamtavlan står färg, kön, namn, född, osv, men uppfödaren kan ta ut stamtavla på hundarna innan uppfödaren har chipmärkt dem, och sedan när uppfödaren chipar hundarn så sätter man in en klister remsa med chip nr och skickar in nr till SKK så det kopplas ihop med stamtavlan, men det är dock inge måste att skicka in det till SKK, utan det kan köparen göra när dem skriver sig som ägare på hunden och det är då dem även kan skicka in fel chip nr :/
Att skicka in fel chipnummer är ju rätt korkat, då det i så fall blir svårt att spåra hunden om den skulle springa bor. För även om man skickar fel nummer, så har ändras ju inte chipet inne i hunden.
#7 jag menade att det felaktiga chip nr tillhör en annan hund, säg att man har en schäfer korsning och köper en renrasig schäfer, men skickar in chip nr på korsningen, vips är den "renrasig"
#8 Hunden är ju reggad i jbv och där står ju vad det är för hund som har chippet?
Men om du kollar på HUNDEN så har den ju rätt chip? Du kan till exempel inte komma med fel hund och göra MH, rabiesvaccinera eller liknande för då kollar de chipet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Chipremsan klistras på stamtavlan som uppfödaren har med sig till veterinären då valpen ska få sitt vaccin och chipmärkas samt veterinärbesiktas. ID-numret tillhörande varje unge klistrar veterinären eller någon annan som är med på varje stamtavla. Om det är många ungar så är det lätt att blanda ihop alla stamtavlor med fel chipremsa vilket kan uppdagas senare, men för säkerhets skull ska man kolla chipnummer på ungen,mot stamtavlan OCH veterinärbesiktningsprotokoll som man klistrat fast dem på. Allt ska alltså intygas av veterinär till sist. Visst finns det säkert skojare som kan hitta på att ta med sig fel djur för alla system har sina brister och ägaren kan ju givetvis pilla bort lappen och klistra in en annan på det pappret, men jag gissar att det nog är vanligare att skojarna uppger fel tik som förälder för att få ut giltiga stamtavlor på valparna då i så fall. I samband med överlåtelse/köp sker ägarbyte. Då får den nya ägaren med sig resten av klisterremsorna. Inom kattvärlden är det så att då ska uppfödaren skicka in ägarbyte med klisterlappen (id-remsan) på - ungefär som på en bil. Detta gäller även om katten stannar hos uppfödaren. Om man ej har någon klisterlapp kvar måste man scanna chippet och få intyg på att numret som man skriver in stämmer. Idag finns det andra än veterinär som har licens på att id-chippa Så jag gissar att de också får skriva intyg. Fel nr på hunden/katten beror nog troligen på att man blandat ihop alltihopa vid märkningen. Men som sagt, "det finns folk till allt" Så visst kan folk ha lurats också.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
#9 men samma där, det är inte alltid uppfödaren reggar en hund i jbv, det kan ägare göra själv och då regga fel hund…
(alla seriösa uppfödare reggar dock hunden innan den säljs)
#10 du förstår inte vad jag menar, här är ett exampel, jag köper 2 hundar samtidigt, jag köper schäfer blandrasen Ludde med chip nr 123, och renrasiga schäfern Fido med chip nr 456, när jag ska registrerar dem reggar jag dock Ludde på Fidos stamtavla så att Ludde blir en renrasig schäfer och Fido en blandras/oreggad.
En seriös uppfödare ska ju regga valparna innan dem säljs, men det är inget krav utan något ägaren kan göra själv = ägaren kan välja att regga fel på hund på stamtavlan. Vilket jag tycker är helt sjukt, trodde det var självklart att alla stamtavlor inom SKK var kopplad till rätt chip nr innan valparna såldes..
#11 tycker att alla valpar ska ha chip nr kopplet till stamtavlan innan dem säljs, att det ska vara ett krav för att få vara uppfödare inom SKK, för att minska risken för skojare, trodde det var ett krav redan då alla mina hundar haft chip nr kopplat till stamtavlan redan när jag köpt dem men, men nej, oseriösa uppfödare kan visst strunta i det… :/
#8 - fast du kan inte ha samma chipnummer på två olika hundar. För det är ju liksom ingen vits att köpa en reggad renrasig schäfer, för att försöka ge chipnumret till en blandras…..blandrasen kommer ändå inte att gå som renras för det.