Råttbett?
Min hunds nos började svälla förra tisdagen. Den var riktigt rejäl, men hon kunde andas utan problem så jag avvaktade, tänkte att hon blivit stucken av någonting på en av våra skogsturer.
På onsdag kväll började det vätska från porerna på nosen så jag beslöt mig för att ringa veterinären på torsdag morgon.
På torsdag morgon hade hon fått ett sår på nosen.
Veterinären menade att det var en kraftig allergisk reaktion, eller att hon blivit biten av en råtta, så hon fick tratt, pencillin, smärtstillande och svullnadssänkande.
Lördag morgon var såret över hela nosen, och helt öppet köttsår. Illa illa.
Veterinären sa att det bara var att avvakta och hålla torrt.
Nu har hon en enorm sårskorpa som kliar som bara den, men det läker sakta men säkert.
Någon här som har en sådan erfarenhet att hunden fått ett bett från en rotta så ex. nosen svullit upp och blivit till ett köttsår???
Jag har aldrig hört om det förut…

Har inte haft det precis på nosen. men det kan ske oavsett var på kroppen. Dock ser det nog värre ut på nosen då den är pälslös liksom.
Hoppas att vovven snart mår bra igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja, hon är på snabbfart i bättring. Snart kan hon ut och springa för fullt igen utan att det är en tratt ivägen :)
min york fick bett av en råtta på tassen men det blev inget av det, eller så var det för att jag gjorde rent med jodopax på en gång…
Ja, jag såg ju inget bett, så det fanns ju ingenting att rensa. Men vem vet, det kanske är en allergisk reaktion också. Hon kan ju ha tuggat i sig någonting som inte alls var bra för hennes lilla kropp.
ja det är ju inte helt omöjligt heller ju…hoppas hon blir bättre snart ;-)