Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 916 ggr
densomundrar
0

Hur ska jag göra?

Hittade en hund på blocket som jag är helt kär i, beskrivningen stämmer så bra in på det jag vill att en hund ska vara. Mailade ägaren och det skulle kommit en och kollat i söndags och hon hade fått några mail hon skulle gå igenom och att hon skulle höra av sig. Annonsen är kvar och jag kan inte sluta tänka på denna hund, jag vill ju se om hunden är så bra för oss som jag tror, även om jag är övertygad om att hon kommer hitta ett hem i någon utav de som före mig visat intresse. Var och kollade på en annan hund igår med en kompis som oxå var intresserad av den, hunden tydde sig till mig och den var en lugn och trevlig hund. Vad som gör mig osäker på den är dock att ägaren gav så luddiga svar på mina frågor. Hunden är inte alls så som jag föreställt mig min nästa hund men jag tycker om den ändå. Hade föreställt mig att ha en glad och framåt vovve, som gillar andra hundar och människor men denna verkar vara mer som min förra, gillar att vara för sig själv och matte/husse och har inget intresse utav hundar eller nya människor direkt. Fördelen är ju att hunden blir lätt att ha med sig när den inte flänger överallt men skulle önska att kunna ta med hunden till andra med hundar utan att behöva informera om att ifall deras hund tränger sig på för mycket så kommer min att säga ifrån, för sådant förstår inte folk. Hunden är även lite osäker, vilket gör mig lite osäker. Jag brukar inte ha några problem men det känns som att det var så länge sedan jag umgicks stadigt med hundar att jag helt plötsligt blir osäker kring osäkra hundar, att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig. Det är ju även lite speciellt med alla typer av djur och människor innan man lär känna dom, speciellt för mig som är lite blyg och har dåligt självförtroende. Skulle vi bo ihop i en vecka skulle det säkerligen lägga sig, men ändå. Frågan är ju om jag är intresserad utav den hunden jag träffat för att jag så gärna vill ha hund eller för att jag tror att just denna hunden kommer att passa bra med oss. Oj, ber om ursäkt för långt inlägg, ville bara skriva av mig och hoppas att någon kan ge mig lite råd.

Therese
4

Jag tycker att om du inte får hunden du gärna vill ha, så vänta till nästa gång du möter en som ger dig samma känsla :) Vänta tills det känns rätt liksom. Lycka till!

densomundrar
0

#1 tack.det "värsta" är ju att jag inte träffat den som jag tror skulle vara perfekt. Den jag träffat är jag osäker på..

Therese
3

Ja nej jag menade ju den annonsen du stött på :) Jag tycker inte du ska köpa en hund du är osäker på, ni ska ju leva med varandra ett tag :)

Marieangelica
3

Håll tummarna för att du får chans att träffa den du sett på annons och som "verkar rätt". Vänta hellre om du kände dig osäker på den hunden du träffat.

densomundrar
0

Ja, det blir nog så. Jag panikkollar mailen hela tiden och hoppas att ägaren ska höra av sig så jag får åka dit och kika, är så kär i den hunden :-(

Lona
2

När det gäller omplacering skulle jag inte ta en hund jag var osäker på - både Nikka och Posh kändes klockrent rätt (fast Posh bodde redan hos mig temporärt). Förr eller senare så dyker den rätta hunden upp!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

densomundrar
0

Jo, så är det ju. Jag har ju väntat i typ 4 år och hundlängtan är så stark att jag nästan är gråtfärdig. Det raser jag söker verkar dock vara sällsynta för omplacering och då känns det nästan som att man måste ta chansen när den finns, för man vet aldrig om det dyker upp något igen. :-(

densomundrar
0

Tror ni jag upplevs som tjatig eller intresserad då om jag mailat ägaren till hunden som jag inte kan sluta tänka på? Mailade på nyårsafton och fick anar dagen efter, därefter har det varit tyst.

Therese
1

Jag tycker låter att du kan skicka och fråga, det har ju gått en vecka :)

densomundrar
1

Tänkte vänta till på söndag, kanske har hon inte haft tid och tänkte Maila i helgen. Några tips på var jag kan skriva? Är så intressand av hennes hund att jag håller på att krypa ur skinnet, hon skulle vara perfekt för oss, om hon är som i annonsen.

Lona
0

#7, Får man fråga vilka raser du är intresserad av? Var letar du efter omplaceringar? De flesta bra hundar kommer aldrig ut på "marknaden" utan omplaceras via vänner och bekanta, tidigare valpköpare och så vidare. Hör av dig direkt till uppfödare och säg att du är intresserad, var också aktiv i FB-grupper för raserna och så vidare :-) .

densomundrar
1

#11 tack för tipset lonaa, jag har hört av mig till de flesta uppfödare AB de raser jag är intresserad av inom ca 20 mils radie men inga napp direkt. Är även medlem på de flesta omplaceringssajter och rassajter på fb för dessa raser. Har hittat en annan potensiel hund, men den bor 45 mil bort och då måste man ju verkligen vara säker på att det är rätt. Tänkte ge det lite.mer tid med den hunden som jag verkligen väntar svar på innan jag undersöker den hunden som bor så rysligt långt bort.

Lona
0

Fast är det en ras som är svår att få tag på så får du nog vara beredd på att åka längre än 20 mil (om du har möjlighet, förstås).
Jag åker helst inte längre än drygt 30 mil eftersom jag behöver sova över någonstans då och det blir ett mycket större projekt både ekonomiskt och tidsmässigt, men Nikka åkte jag drygt 40 mil bara för att titta på, jag visste att hon inte skulle få följa med hem direkt i vilket fall.
Nu fick jag i och för sig en toppenuppfödare på köpet, vid senare tillfällen när vi varit där så har jag fått sova över.

Var det en hund jag verkligen ville ha så, ja, då hade jag åkt minst det dubbla eller mer - även om jag inte varit helt säker på att det verkligen skulle bli ett köp, det vet man ju inte förrän man träffat hunden och säljaren 🙂.

densomundrar
0

Hundarna är inte ovanligt, det är omplaceringar som är ovanliga. Skulle vi skaffat valp hade det varit betydligt lättare.

Marieangelica
0

Håller alla tummar och tår! Minns så väl när jag hittat mitt hjärta och det var några andra valp spekulanter som skulle kolla på honom innan jag fick besked från min uppfödare, jag bokstavligt talat skakade och stor grät när hon hörde av sig och sa att jag var den perfekta matten, glömmer det aldrig! <3 :-)

densomundrar
0

#15 förstår det :-) inget är som väntans tider, även om det bara är en pälskling man längtar efter :-)