Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3672 ggr
Tindris30
0

ovanliga raser

hej älskar ovanliga raser (eller rätt så ovanliga ) och skulle gärna vilja äga nån av dom här raserna när jag blir stor är det något ni vet om dom eller nån kennel. har läst på nätet och sånt men undrar om ni har några egna erfarenheter?🐶

Grosser schweizer sennenhund

Spansk mastiff

Dogoargentino

Central Asian Shepherd dog

Tosa inu

Chinook

landseer

napoleon mastiff

komigentammie
1

Kennlar finner du via SKK, även rasstandard. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

IngaTrnqvist
2

Precis som #1 skriver hittar du enklast uppfödare via SKK, Köpahund.se och 
rasklubbar. Ang. chinook som inte är erkänd av SKK finns en lista med uppfödare 
här. 

Jamie+Engla
2

Älskar också lite ovanligare raser :) American Akita - äger Cimarrón Uruguayo - äger Podengo Portugues Liso Pequeno - äger Podengo Portugues Liso Médio - äger (min är den ända i Sverige just nu) Azawakh - men vill aldrig äga en Chart Polski - kommer nog inte äga en sån heller

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

russin
13

Neapolitanska mastiff är en av världens mest osunda raser - det föds ens knappt några i Sverige längre, då ingen klarar hälsokraven 😕

Turast
0

#3 har du lust att lägga upp en bild på Cimarrón Uruguayon?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
0

#3 oj den enda i Sverige? Vilket land får man tag på rasen då om man vill ha en?

Jamie+Engla
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Här är min pojke, hans pappa är den första Cimarrón Uruguayo som kom till Europa. Pedro är född 2010 och MultiChampion MultiWinner

Jamie+Engla
2

#6 Man får hämta från Portugal alt Finland. Min är från Portugal. Köpt från en som använder sina hundar aktivt i jakt. Både små och mellan storlek. Mellan och Stor podengo är utrotningshotade då många inte är registrerade. Synd om en så vacker ras

Emellaya
0

Jag hade inte hört om central asian shepherd. ;) Jag är intresserad av portugues podengo Medio i framtiden, gillar det som jag har läst hittills om den mindre podengo. ;)

Det är mycket intressant att läsa om potentiella  raser som finns i andra länder. Några ovanliga raser som jag fastnat för..

Glen of imaal terrier, sealyham terrier, 

Silken windhound, podengon,

gos datura catala,  otterhound, 

barbet, drentse patrishondje, field spaniel, sussex spaniel

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Fruktzallad
2

Jag mötte en komodor ute igår. Den var friserad och hade inte de rastypiska rastaflätorna men WOW vilken hund.  Den var vit, stor som en shetlandsponny och supersnäll.  Hade jag haft större bil hade jag lätt adopterat den. :-)

hemul
1

#9 Har varit kär i otterhaund i 20 år minst! Utseendet då, har aldrig träffat någon förstås. Om det inte vore för att jag måste ha en mindre hund den här gången och inte vill ha en jakthund hade jag undersökt möjligheten.

Jamie+Engla
2

#9 Uppföljer min Médio alla krav jag har så kommer hon få valpar i framtiden. Håll koll på vår hemsida och eventuellt lägg upp en intresse anmälan. Vi finns också tillgängliga om du vill komma och träffa samt prata om rasen. Vi har både liten och mellan.

[Tuulikki]
0

#12 Hojta när du har Médio-valpar!😎

Jamie+Engla
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Det är svårt för oss att höra av oss när det är dags för valpar, det är enormt många som hört av sig. Ska man ha en chans är det bäst att göra en intresseanmälan. På så vis är det lättare för oss att hålla koll på alla. Gå gärna in på hemsidan, skicka ett mejl om vem du är och vad du vill med en Médio. Att hålla ett öga på hemsidan är viktigt om man är intresserad, om inte annat sök upp oss på Facebook och följ vår vardag med Podengo. Jamie Sandh är jag som har Podengo, Susanne Sandh är ägaren av kenneln och har American Akita.

[Tuulikki]
0

#14 Det var menat att vara lite skämtsamt🙂

Har varit inne på hemsidan tusentals gånger tror jag😂Jag får hoppas att aveln hinner komma ikapp här i Sverige lagom tills jag ska skaffa valp🙂

Frida B
2

Många av de raser du nämnt är väldigt tunga raser, och raser som kan vara väldigt svåra att ha och göra med på olika sätt. Dessutom är napoletansk mastiff så jäkla sönderavlad att man knappt ser att det är en hund.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jamie+Engla
0

$15 Nä jag förstod det, men skrev så utifall att. Går allt som det ska så väntar vi valpar våren 2017.

Emellaya
0

spännande att läsa Hemul! jag är rasnörd och vill titta på om det finns mer ovanligare raser som passar mig, då jag vill stödja aveln. så tänker jag nu i alla fall. ;) Otterhound har jag inte läst så mycket om egentligen men det ska ha varit vanligare i sverige förr. Den verkar ha hälsoproblem med HD.  Men jag har läst att rasen i england har avlats till sällskapshund som ska vara mycket tillgiven men lite svårmotiverad och personlig, detta eftersom jakt på utter är förbjudet. ;) Även holländsk Smoushond är en spännande sällskapshund. 

men jag och sambon har enats om en shiba om några år.

Cixx
0

American klee kai är rätt ovanlig också (inte godkänd ras i sverige). Sen vet jag inte men tror att Thai bangkaew dog är ovanlig i sverige.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

hemul
0

#18 Smoushond har jag också sneglat på. 😉 Otterhound tror jag är närmast utrotningshotad, så ja, det vore en välgärning antagligen. Fast det kan ju också vara så att de inte vill sälja till utlandet utan behålla hundarna i England med tanke på möjligheten att avla på dem och så.

Emellaya
0

Så är det säkert! Det är kul att undersöka läget med de ovanliga raserna, men om man tar in en ny hundras i sverige så har man ju lite  ansvar att visa upp den och det kräver lite erfarenhet inom hunderiet. ;)

Liten godbit som jag hittade;

https://www.youtube.com/watch?v=tD73wurvHL8