Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6150 ggr
thea_eliasson
2016-01-08 14:34
1

Cockerpoo

Har blivit lite intresserad av blandrasen cockerpoo men har några frågor till er som har kunskap om denna ras…

Hur är det med pälsvården? Kan man klippa hemma själv osv…

Fördelar och nackdelar med en blandrashund?

Vad är det för skillnad på den Amerikanska och den Engelska cockerpoo?

Är det någon allergiker som har denna hund?

Tacksam för svar☀️

Trevlig helg😍

bustjejen
2016-01-08 15:22
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en cockerpoo, så jag kan försöka svara lite 😊. Jag klipper hemma själv, med maskin och sax på vissa ställen. Jag brukar ha Alice hyfsat kortklippt för att minimera tovor. Får hon ändå tovor så klipper jag bort dem. Nackdelen med blandrashund är att man kanske inte har samma kontroll på individerna bakom. Dock kan man via cockerpooföreningen hitta registrerade uppfödare med patellaundersökta och ögonlysta hundar. Fördelen med just cockerpoo som blandras är att det är väldigt lättsamma glada hundar. Det är också en vanlig blandning som man har avlat i flera generationer. Min har 5 generationer bakom sig. Amerikanska cockerpoo har amerikansk cockerspaniel i sig och har kanske lite kortare nosparti, men det är ingen större skillnad tycker jag. Alice är en mix med 25% av varje och 50% mellanpudel. Många säger att det är en allergivänlig ras, jag har ingen aning. De fäller ingenting, åtminstone inte de lockiga. Har man en cockerpoo med lite slätare päls så kan de fälla litegrann.